۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۴۷
کد خبر: 83306593
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

تصمیم ایران در مورد كاهش تعهداتش در قبال برجام فردا اعلام می شود

تهران – ایرنا – جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در پی بدعهدی ها و خروج یكجانبه آمریكا از برجام، تصمیم خود برای كاهش تعهداتش از این معاهده بین المللی و متزلزل كردن یكی از پایه های مهم توافق هسته ای را به 5 كشور اعلام خواهد كرد.

به گزارش عصر سه شنبه ایرنا، این موضوع از سوی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به سفیران 5 كشور (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) صورت خواهد گرفت.
این سفیران به وزارت امور خارجه دعوت می شوند و درجلسه ای این موضوع اعلام می شود.
همچنین دكتر حسن روحانی رییس جمهوری فردا، نامه ای به سران 5 كشور ارسال می كند و به طور مشخص تاكید خواهد كرد كه ایران چقدر در موضوع برجام خویشتنداری كرده اما فرصت ها از دست رفته است و طرف مقابل نتوانسته به تعهداتش در برجام عمل كند به طوریكه برای ایران راهی به جز كاهش تعهداتش نیست.
نامه رییس جمهوری محتوایی سیاسی دارد و در تكمیل آن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نامه ای به فدریكا موگرینی هماهنگ‌كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جزییات فنی و حقوقی كاهش تعهدات ایران را اعلام خواهد كرد.
متن كامل این نامه ها جزو اسناد محرمانه كمیسیون مشترك برجام خواهد بود اما خبر آن منتشر خواهد شد.
به طور مشخص درخواست ایران بازگشت شرایط در زمینه بانكی و نفتی به بیش از خروج آمریكا در اردیبهشت ماه سال 97 است.
فاصله مرحله اول تا دوم كاهش تعهدات ایران در برجام، 2 ماه خواهد بود كه اگر اقدامات جدیدی از سوی طرف مقابل صورت گیرد، ایران به شرایط قبل باز خواهد گشت.
به گزارش ایرنا، ترامپ در اردیبهشت ماه سال گذشته خروج كشورش از برجام را اعلام كرد و تحریم های رفع شده توسط این توافق را در دو مرحله در 15 مردادماه و 14 آبان ماه علیه ملت ایران بازگرداند.
دولت ترامپ همچنین در ادامه سیاست های ضدایرانی و غیرقانونی خود، ماه گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان تروریستی خارجی افزود.
در پی این تصمیم آمریكا، جمهوری اسلامی ایران هم در اقدامی متقابل، دولت آمریكا را حامی تروریسم و فرماندهی مركزی ارتش این كشور موسوم به سنتكام را به عنوان گروه های تروریستی شناسایی كرد.
شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه ای اعلام كرد: جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه آمریكا اعلام می‌كند كه رژیم ایالات متحده آمریكا را«دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مركزی آمریكا موسوم به سنتكام» و تمام نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.
شبد*9122