۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83283687
T T
۰ نفر

حفاران غيرمجاز در مهاباد دستگير شدند

۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83283687
حفاران غيرمجاز در مهاباد دستگير شدند

مهاباد - ايرنا - سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهاباد گفت: اعضاي باند 2 نفره حفاري غيرمجاز با هوشياري نيروهاي يگان حفاظت اين شهرستان دستگير شدند.

غلامرضا عبده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در پي كسب اطلاع از منابع محلي مبني بر حفاري غيرمجاز در منطقه تپه باستاني 'سه گردان' در نزديكي روستاي «لج» از توابع بخش مركزي مهاباد، ماموران يگان گشت شبانه اين اداره به محل اعزام شدند.
وي ادامه داد: ماموران اين يگان موفق شدند اين افراد را در حين حفاري بازداشت كنند كه پس از تشكيل پرونده به مراجع قضايي معرفي شدند.
عبده اضافه كرد: به دليل باز بودن پرونده اين متجاوزان تاكنون اقدامي جهت بازگشت به وضعيت سابق در اين مكان انجام نگرفته است و بعد از نتيجه پرونده، با دستور اداره كل اقدامات لازم در اين خصوص انجام مي گيرد.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهاباد بيان كرد: در سال گذشته نيز چهار نفر حفار غيرمجاز كه به آثار باستاني اين شهرستان تعرض كرده بودند، بازداشت و تحويل مراجع قضايي داده شدند.
عبده اظهار داشت: هم اكنون ۱۵۰ هميار سازمان ميراث فرهنگي در مهاباد وجود دارد و هدف سازمان ميراث فرهنگي نيز اين است كه با همياري و همكاري مردم و جوامع محلي بتوان به حفظ و پاسداشت آثار باستاني بيشتر اقدام كرد.
به گزارش ايرنا، به استناد ماده 562 قانون مجازات اسلامي هرگونه حفاري و كاوش به قصد بدست آوردن اموال تاريخي، فرهنگي، ممنوع بوده و متخلفان به حبس از 6 ماه تا سه سال و ضبط اشياي مكشوفه به نفع سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و ضبط آلات و ادوات حفاري به نفع دولت محكوم مي شوند.
منطقه تپه باستاني 'سه گردان' در نزديكي روستاي لج از توابع بخش مركزي مهاباد 40 هكتار وسعت دارد و تاكنون آثار معماري از عصر برنز و عصر آهن و نيز تعدادي سفال و بقاياي استخواني در اين تپه كشف شده است.
9903/6185/ 3020

سرخط اخبار استان‌ها