۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲
کد خبر: 83216244
T T
۰ نفر

خداحافظي قوهاي فريادكش با تالاب هاي مازندران

۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲
کد خبر: 83216244
خداحافظي قوهاي فريادكش با تالاب هاي مازندران

ساري- ايرنا- قوهاي آوازخوان ( فريادكش) پس از حدود سه ماه زمستان گذراني در تالاب و آبگيرهاي مازندران ، اين استان را به مقصد زيستتگاه اصليشان در مناطق شمالي درياي خزر ترك كردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، قوهاي فريادكش آخرين گروه از 90 گونه پرنده مهاجري بودند كه مهمان تالاب ها و آبگيرهاي مازندران شدند و به نظر مي رسد بازگشتشان به زيستگاه اصلي امسال هم با كمي تعجيل همراه شده است.
بر اساس گزارش محيط زيست مازندران، قوهاي فريادكش اواسط آذر ماه به مازندران آمدند از اوايل هفته جاري بتدريج در حال ترك تالاب و آبگيرهاي اين خطه شمال كشور هستند. پيش بيني مي شود بازگشت اين گونه كه تعدادشان كمتر از 2 هزار بال برآورد مي شود تا اواسط اسفند ماه به دراز بكشد.
** كاهش جمعيت
رئيس اداره حيات وحش محيط زيست مازندران گفت كه بر اساس آمار در زمستان سال جاري كمتر از 2 هزار بال قو آوازخوان به عنوان آخرين گروه از پرندگان مهاجر مهمان زيستگاه زمستان گذراني خود در مازندران شدند.
كوروس ربيعي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود كه تاكنون حدود 90 درصد از جمعيت قوهاي فريادكش مازندران را ترك كردند و بقيه نيز در چند روز آينده بر مي گردند.
وي گفت كه قوها در طول مسير بازگشت به زيستگاه اصلي خود در شمال خزر، در چندين آبگير و آببندان بين راهي استراحت مي كنند و اوايل بهار به مقصد مي رسند.
وي دليل كاهش جمعيت قوهاي آوازخوان را نسبت به سنوات گذشته گرماي نسبي هوا در شمال درياي خزر و وجود تغذيه مناسب براي اين گونه از پرندگان بيان كرد.
ربيعي گفت: از حدود يك دهه گذشته تاكنون مهاجرت قوها به جنوب درياي خزر به خصوص مازندران روند كاهشي داشت و شايد سالي بدون قو را در صورت مساعد بودن هوا در شمال خزر در سنوات آينده شاهد باشيم.
وي افزود : در سال 86 كه زمستان سردي در شمال درياي خزر حاكم شد، حدود 10 هزار بال قو به مازندران كوچ كردند و از آن سال به بعد روند مهاجرت اين گونه از زمستان گذران كاهش يافت و همچنان نيز ادامه دارد.
بر اساس آمار همه ساله در پاييز و زمستان حدود 90 گونه پرنده زمستان گذران از شمال خزر و برخي مناطق سرد كشورمان به مازندران كوچ مي كنند كه جمعيتشان تا 1.5 بال نيز برآورد شده است.
6982/1654

سرخط اخبار استان‌ها