۲۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 83209974
T T
۰ نفر

طنز راهكار مطلوب در احياي زبان و ادبيات عامه است

۲۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 83209974
طنز راهكار مطلوب در احياي زبان و ادبيات عامه است

بجنورد- ايرنا- مدير دفتر طنز حوزه هنري گفت: طنز يكي از راهكارهاي مطلوب براي احياي زبان و ادبيات عامه و زبان منطقه اي است.

به گزارش ايرنا، ناصر فيض پنجشنبه شب در محفل طنز شكر پنير خراسان شمالي با تاكيد بر توجه به زبان و ادبيات منطقه اي و محلي مناطق در طنزپردازي ها، اظهار داشت: ضرب المثل ها و زبان هاي محلي بسيار زيبا و طنزي در گويش هاي مختلف نقاط مختلف كشور وجود دارد كه مي توان از اين ظرفيت در طنز استفاده كرد.
وي افزود: مجموعه اين مثل ها و زبان هاي محلي فرهنگ كلي كشور ما را تشكيل مي دهند كه نبايد از دست بروند.
فيض به كتاب طنز نويسنده مطرح استان با عناوين آبنبات هلدار، دارچيني اشاره كرد كه به گويش محلي خراسان شمالي نوشته شده و گفت: در روزگاري كه مردم كمتر از كتاب استفاده مي كنند و با وجود فضاي مجازي كه باعث كاهش مطالعه شده، تجديد چاپ يك كتاب براي چندمين بار در دو ماه بسيار ارزشمند است.
وي افزود: در حال حاضر كتاب هايي هستند كه 10 سال قبل چاپ شده اند ولي با وجود مطالب ارزشمندي كه دارد به دليل عدم تبليغ درست و معرفي بد هنوز به خوبي به فروش نرسيده است.
وي اهليت داشتن صاحب اثر آبنبات هلدار و شيريني و جاذبه آن را از دلايل استقبال مردم از اين اثر دانست و اظهار داشت: از خراسان شمالي با وجود گذشته و اتفاقات ادبي بزرگي كه دارد بيشتر از اين هم انتظار مي رود.
فيض از خراسان به عنوان مهد تمدن و ادبيات ياد كرد و گفت: طنزپردازان اين استان مي توانند با خلق آثار بديع در ديگر آثار نيز تاثير بگذارند تا آنها نيز به خلق آثار بيشتر همت گمارند.
وي با اشاره به حضور پررنگ تر طنزپردازان استان در محافل طنز امسال به نسبت سال قبل، افزود: امسال فرصت هاي بيشتري براي حضور طنزپردازان در استان فراهم شده و با ورود جدي تر، آثار تاثيرگذار و لذت بخشي ايجاد شده است.
مدير دفتر طنز حوزه هنري خنديدن را مانند نمك در غذا دانست كه در صورتي كه در حالت شوخ طبعي بيش از اندازه باشد به سمت و سوي فكاهي و ... مي رود بنابراين بايد در كنار بيان معضلات اجتماعي از طنز براي بيان تلخ ترين حرف ها استفاده كرد.
در اين محفل طنز تعدادي از شاعران طنز استان از قبيل قاسم مهرنيا، سميه رمضاني و محمدحسن احمدي در كنار ناصر فيض اشعار طنز خود را ارائه دادند.
ط/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها