كانال مالی اروپا و ایران حاوی پیام های مهم سیاسی و اقتصادی است

نیویورك – ایرنا – عضو ارشد اندیشكده شورای آتلانتیك با اشاره به حملات جریان های تندرو و جنگ طلب آمریكا همچون 'بنیاد دفاع از دموكراسی' به ایجاد كانال مالی اروپا و ایران ؛ گفت : اعلام این سازوكار مالی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب ایران، حاوی پیام های مهم سیاسی و اقتصادی است.

'باربارا اسلاوین' روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: اعلام سازوكار ویژه مالی از سوی اروپا گام بسیار مثبتی است هرچند كه این گام با وجود دشواری های بسیار فراوان برداشته شد .
« دولت های اروپایی درباره واكنش دولت ترامپ نگران بوده و با احتیاط زیادی حركت كرده اند، آنها به آرامی و با احتیاط و به شكل مرحله به مرحله این سازوكار را اعلام می كنند.»
این روزنامه نگار آمریكایی با اشاره به اختلاف های فزاینده میان آمریكا و اروپا تصریح كرد: به هر صورت، اعلام این كانال مالی، پیام سیاسی و اقتصادی مهمی از جانب اتحادیه اروپاست. این كار پیامی برای استقلال از ایالات متحده است.
اسلاوین با اشاره به واكنش ها در واشنگتن به اعلام كانال مالی اروپا گفت: جریان های تندرو و جنگ طلب همچون 'بنیاد دفاع از دموكراسی' در واشنگتن، حمله شدیدی به این ابتكار اروپایی ها كرده و به شدت از آن انتقاد می كنند. همین نشان دهنده تاثیر گذاری و مثبت بودن كانال مالی اعلام شده اروپا برای تجارت با ایران است.
وی درباره واكنش كاخ سفید به كانال مالی اتحادیه اروپا هم گفت: هم كاخ سفید و هم وزارت خارجه واكنش محتاطانه ای نشان داده اند. آنها تاكید كرده اند كه اروپا نباید تحریم های آمریكا را نقض كند. این كانال مالی در این مرحله برای دارو و غذا راه اندازی شده است و كالاهای تحریمی را در بر نمی گیرد. اما اندیشكده های تندرو در واشنگتن، واكنش خشمگینانه ای نشان داده اند.
این كارشناس شورای آتلانتیك تاكید كرد: تحقق و اعلام این كانال، یك گام اطمینان بخش به ایران است كه اروپایی ها به برجام متعهد هستند.
اسلاوین ادامه داد : موضوع دارو و غذا برای شروع كار است و می تواند گسترش پیدا كند. فكر می كنم ایران هم می داند كه دولت های اروپایی در وضعیت دشواری قرار دارند. فضای واشنگتن به شدت ضد ایرانی است و اروپایی ها می خواهند احتیاط كنند.
وی خاطرنشان كرد: هدف اصلی كانال مالی این است كه ایران از برجام خارج نشود و ما به سال 2020 برسیم و بعد از آن دولت جانشین ترامپ، به برجام برگردد.
اروپام*م.ع*1429 ** 1546