۲۵ دی ۱۳۹۷، ۹:۰۳
کد خبر: 83171226
T T
۰ نفر
وزارت بهداشت در دوره جدید بر «پیشگیری» متمركز می شود

تهران- ایرنا- معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: توسعه زیرساخت ها در حوزه بهداشت طی سال های اخیر، بستر را برای ادامه مسیر پیشگیری هموار كرده است. قبلا شرط لازم وجود داشت، اما كافی نبود. بنابراین در دوره جدید تمركز وزارت بهداشت بر خدمات پیشگیری خواهد بود.

علیرضا رئیسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: هم در زمینه سخت افزاری و ساخت و تجهیز و نوسازی مراكز بهداشت و هم در زمینه راه اندازی سامانه ها در حوزه بهداشت اقدامات مناسبی انجام داده ایم و در حال حاضر باید هماهنگی بیشتری با حوزه های دیگر وزارت بهداشت از جمله معاونت درمان اتفاق بیفتد تا بتوانیم ارتباطات مناسبی بین سطوح یك، دو و سه خدمات سلامت برقرار كرده و برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع را عملیاتی كنیم.
وی بیان كرد: دكتر نمكی با مقوله بهداشت به خوبی آشنایی دارد و زمانی معاون بهداشت وزارت بهداشت بود. از طرفی باید به سمت اجرای قانون برنامه پنجم و ششم توسعه حركت كنیم تا برنامه های پزشك خانواده، نظام ارجاع و پرونده الكترونیك سلامت به درستی اجرایی شوند.
رئیسی گفت: در گذشته زیرساخت ها در حوزه بهداشت اصلا مناسب نبود و حتی من به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشكی شرمنده همكاران بهداشت می شدم، اما در حال حاضر مراكز جدید راه اندازی و تجهیز شده و حتی كارهای بسیار مناسبی در زمینه پرونده الكترونیك سلامت انجام شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، یكی از مهمترین برنامه های نظام سلامت كه اجرای آن از سال 84 در وزارت بهداشت شروع شده، برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع است. خدمات این برنامه در سه سطح خدمات اولیه (سطح یك)، خدمات تخصصی ( سطح دو) و خدمات فوق تخصصی و بستری در بیمارستان (سطح سه) تعریف می شود، محور این خدمات پزشك خانواده است كه مسئولیت سلامت و مشاوره به تعداد مشخصی از جمعیت را به عهده دارد.
از زمان شروع این برنامه حدود 13 سال می گذرد اما این برنامه هنوز به صورت فراگیر در كشور اجرایی نشده و ارتباط بین سطوح مختلف آن نیز به درستی تعریف نشده است.

* اهمیت هماهنگی معاونت های وزارت بهداشت
معاون وزیر بهداشت درباره هماهنگی با معاونت های آموزشی، پژوهشی و درمان وزارت بهداشت بیان كرد: یكی از آسیب های اصلی برای اجرای برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، موضوع عدم ارتباط نرم افزاری بین سطح یك، دو و سه خدمات سلامت است. به طور مثال برای اجرای نظام ارجاع باید سیستم در سطح یك (خدمات اولیه سلامت) آماده باشد كه البته این اتفاق افتاده است. به هر حال مردم برای دریافت خدمات بیشتر باید به سطوح دو و سه خدمات درمانی نیز مراجعه كنند كه این سطوح زیر نظر معاونت درمان قرار دارند.
وی ادامه داد: ارتباط بین معاونت ها باید بسیار تنگاتنگ باشد تا بتوانیم برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع را عملیاتی كنیم. همواره تاكید شده كه نظام ارجاع باید در حوزه درمان و سطح دو و سه خدمات سلامت دنبال شود. زیرا بیمارستان ها، پزشكان متخصص، كلینیك ها، بخش خصوصی و پاراكلینیك زیر نظر معاونت درمان قرار دارد. در نتیجه باید ارتباط دقیقی در این زمینه وجود داشته باشد. البته از ابتدای دولت دوازدهم این هماهنگی ها شكل گرفته و نسبت به دوره های گذشته بهتر شده است. زیرا هر دو نفر معاون بهداشت و درمان، قبلا رئیس دانشگاه علوم پزشكی بودیم و در حوزه عملیاتی كار كردیم و از مشكلات آگاهی داریم.
رئیسی اظهار داشت: از طرفی شكل گیری همت جدید و مضاعف برای هماهنگی ها می تواند به تقسیم بندی كار و عملیاتی شدن اهداف منجر شود.

* توجه ویژه به بیماری های غیرواگیر
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره اهمیت توجه به بیماری های غیرواگیر بر اساس تاكید سرپرست وزارت بهداشت در حكم اخیر خود گفت: درباره بیماری های غیرواگیر می توانیم دو رویكرد داشته باشیم؛ اول اینكه سراغ بیماری های قلبی و عروقی و سكته های مغزی و قلبی برویم و دوم اینكه عوامل خطر را كنترل كنیم. زیرا با انبوهی از بیماری ها مواجه هستیم و باید سراغ درمان آنها برویم كه هزینه بسیار زیادی دارد.
وی افزود: باید قبل از اینكه كسی دیابت یا فشار خون بگیرد، سبك زندگی اشخاص را كنترل كنیم. اگر فقط به بیماری ها پرداخته شود و به عوامل خطر توجه نكنیم، نمی توان همه موارد را كنترل كرد.

* جلب مشاركت بین بخشی برای كنترل بیماری های غیرواگیر
رئیسی درباره جلب مشاركت بین بخشی و استفاده از ظرفیت انجمن ها برای كنترل بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: در این راستا، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت اهمیت دارند. همواره گفته می شود كه 75 درصد این عوامل در خارج از وزارت بهداشت قرار دارد و فقط 25 درصد به وزارت بهداشت مرتبط است. به طور مثال حوادث جاده ای و ترافیكی سالانه منجر به فوت 15 تا 16 هزار نفر می شود. شاید افراد جوانی باشند كه تازه ازدواج كرده اند. در نتیجه برای حفظ این افراد باید سراغ سازمان ها و دستگاه های دیگر نیز رفت و همكاری بین بخشی را تقویت كرد.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پرداختن به حوزه بهداشت و پیشگیری، بدون در نظر گرفتن عوامل اجتماعی موثر بر سلامت (مثل سواد اشتغال، آموزش، درآمد، مسكن، محیط زیست) غیرممكن است و نقش و عملكرد سازمان های دیگر در كنار وزارت بهداشت در این زمینه منجر به پیشگیری می شود.
وی بیان كرد: به طور مثال اكثر كارهای حوزه بهداشت با همكاری آموزش و پرورش انجام می شود. موضوع وارنیش فلوراید و بهداشت دهان و دندان كه در مدارس اجرا می شود به همكاری آموزش و پرورش بستگی دارد و اكنون این همكاری بین بخشی وجود دارد.
اجتمام *9482 * 3063
۰ نفر