۱۸ دی ۱۳۹۷، ۹:۳۸
کد خبر: 83162818
T T
۰ نفر
فراخوان هم ‌نت محصولات راهبردي خراسان‌ جنوبي منتشر مي شود

بيرجند - ايرنا - سرپرست بنياد ملي نخبگان خراسان جنوبي گفت: فراخوان طرح هم نت (همكاري، مشكل­ گشايي، نوآوري و توانمندسازي) محصولات استراتژيك استان طي 2 هفته آينده در 2 بخش منتشر مي شود.

به گزارش ايرنا سيد سعيد احمدي زاده دوشنبه شب در نشست شوراي اداري استان خراسان جنوبي كه با حضور معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري برگزار شد، اظهار داشت: در اين فراخوان ايده ها تبديل به طرح و سپس به محصول مي شود و بعد از آن شركت ايجاد خواهد شد كه جزو كارهاي نوآوري است.
وي هدف از اين كار را ايجاد طرح هاي فناورانه عنوان كرد و افزود: پس از دوره هاي توانمندسازي، 6 تا 10 شركت فناورانه در اين زمينه ايجاد مي شود چرا كه جاي اين شركت ها در زمينه محصولات استراتژيك خالي است تا بتوانيم اين محصولات را با استفاده از فرصت بازار افغانستان جهاني كنيم.
سرپرست بنياد ملي نخبگان استان با بيان اينكه خراسان جنوبي بالاترين سرانه هاي نخبگان را دارد گفت: آمار 250 نخبه و 38 المپيادي و كنكوري در خراسان جنوبي، نسبت به استان هاي هم جمعيت رقم خوبي است.
وي با اشاره به رقم بسيار پايين جمعيت نخبگان بيكار در استان گفت: فقط 2 تا سه نفر از نخبگان بيكار هستند كه اميدواريم با كمك دستگاه هاي اجرايي اين مشكل نيز حل شود.
احمدي زاده بيان كرد: در شوراي آموزش، پژوهش و فناوري استان هفت تا 9 طرح با اولويت اصلي مطرح شده است كه 50 درصد سرمايه گذاري آن را بخش خصوصي انجام مي دهد و مابقي نيازمند تسهيلات بوده كه انتظار مي رود در اين زمينه كمك شود.
وي مبلغ طرح هاي اولويت دار اصلي را حدود 9 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: با همين مبلغ نيز طرح هايي با اولويت دوم مطرح و فراخوان به بخش هاي خصوصي داده شده است.
سرپرست بنياد ملي نخبگان خراسان جنوبي با تاكيد بر كمك به استارت آپ هاي استان، خواستار ورود نمايندگي برخي از شتاب دهنده ها به خراسان جنوبي شد تا زيست بوم كسب و كار و كارآفريني شكل گيرد.
وي يادآور شد: تقويت شتاب گرهايي كه الان در برخي دانشگاه ها فعال شده اند مي تواند موجب ايجاد زيست بوم كسب و كار شود.

** پارك علم و فناوري اداري نيست
رئيس پارك علم و فناوري خراسان جنوبي نيز در اين جلسه گفت: پارك علم و فناوري اداري نيست بلكه تنها جايي است كه از ايده ها حمايت مي كند.
محمدعلي ناصري با بيان اينكه 90 درصد قوانين حمايتي مبتني بر استقرار است افزود: متاسفانه خراسان جنوبي در اين حوزه مشكل دارد.
وي با اشاره به فعال بودن بيش از 180 شركت در خراسان جنوبي گفت: حدود 40 شركت دانش بنيان است و كمك به شركت ها بايد خارج از بروكراسي هاي اداري باشد تا بتوانيم مشكلات اصلي را برطرف كنيم.

** نيروي انساني ثروت خراسان جنوبي است
رئيس دانشگاه بيرجند نيز گفت: نيروي انساني و معلمان در گذشته ثروت اين منطقه معرفي مي شدند و اكنون نيز اين پتانسيل در استان وجود دارد اما نيازمند توجه ويژه است.
احمد خامسان با تاكيد بر اينكه اگر آموزش عالي و نيروي انساني تقويت شود به توسعه خواهيم رسيد افزود: 45 شركت در صف خدمات رساني بوده و انتظار كمك دارند.
وي بيان كرد: تغيير گفتمان آموزش عالي، گسترش روحيه كارآفريني و اقتصاد دانش بنيان است.
9893*3028