۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83161468
T T
۰ نفر
آمریكایی ها در افغانستان دوبار برای مذاكره به من پیام دادند

تهران - ایرنا – دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آمریكایی ها در سفر اخیر من به افغانستان دوبار برای مذاكره پیام دادند و دروغ می‌گویند كه ما برای مذاكره به آنها پیام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «علی شمخانی» صبح دوشنبه در افتتاحیه همایش بین المللی «دفاع و امنیت در غرب آسیا» به اظهارت اخیر مقامات واشنگتن درخصوص اجبار ایران برای مذاكره با آمریكا افزود: آمریكایی ها امروز بیش از آن كه به بیان واقعیت ها بپردازند، آرزوهای خود را مطرح می كنند.
وی اظهار داشت: در سفر اخیر بنده به افغانستان از طریق دو واسطه، درخواست آمریكا برای مذاكره مطرح شد كه به صراحت به آنان اعلام شد كه هیچ یك از مقامات ایران با عهد شكنان و دولت های غیر قابل اعتماد مذاكره نمی كنند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح كرد: آیا با آمریكایی كه با خروج از معاهدات بین المللی چون برجام، پیمان آب و هوایی پاریس، پیمان تراس اتلانتیك، نفتا، یونسكو و ... همه هنجارهای بین المللی را به سخره گرفته است امكان مذاكره وجود دارد؟
شمخانی یادآور شد: امروز جان بولتون بر مبنای گزارش های جعلی منافقین تصمیم گیری می كند و این برای حكومتی كه ادعای مدیریت جهانی دارد ننگی غیر قابل جبران است.
وی سفر همراه با ترس و هراس ترامپ به عراق و مخفی شدن در تاریكی برای حفظ جان را انعكاسی از راهبرد شكست خورده و بن بست رسیده بی ثبات سازان و موفقیت مدافعان امنیت و ثبات در منطقه عنوان كرد و گفت: در شرایط كنونی خروج آمریكا از منطقه راهبرد اختیاری این كشور نبوده و تنهاگزینه ای است كه برای كاهش فشارهای فزاینده پیش روی این كشور قرار دارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح كرد: مردم ایران در سال ۲۰۱۸ در سایه سیاست های ثبات افرین كه حاصل تفكر راهبردی رهبر معظم انقلاب می باشد با اقتدار در برابر مجموعه تهدیدات ایستادند و امروز جغرافیای گسترده ای از سوریه تا دریای سرخ و مدیترانه شاهد پیروزی و موفقیت ملت های آزاده منطقه شده است.
شمخانی تاكید كرد: در سال ۲۰۱۹ خروج اجباری آمریكا از منطقه ما كلید می خورد و درآینده بی ثبات سازان مجبور می شوند خروج خود از خلیج فارس را هم آغاز كنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمریكا هیچ بهانه ای برای اعمال تحریم های غیر قانونی علیه ایران ندارد و با پیگیری رویكردی یكجانبه و غیرحقوقی حتی متحدانش را نیز در جبهه ی مقابل خود قرار داده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان كرد: آمریكا با اعمال تحریم های غیر قانونی به دنبال درگیر كردن منابع ایران است لیكن با تدابیری كه اندیشیده شده و فرصت هایی كه در دل تحریم برای ما فراهم گردیده به طور قطع با قدرت و موفقیت از آن عبور خواهیم كرد.
شمخانی همچنین با مرور تحولات سیاسی و امنیتی منطقه، سیاست های جمهوری اسلامی ایران در حوزه مشاركت های سیاسی و امنیتی برای دستیابی به امنیت دسته جمعی اظهار داشت: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران برای ثبات سازی در منطقه بر پایه ایجاد امنیت دسته جمعی توسط كشورهای منطقه، جلوگیری از تغییر مرزها و تجزیه كشورها و مخالفت جدی با حضور نیروهای فرا منطقه ای است.
وی با یادآوری تحولات مثبت امنیتی در سوریه وعراق و ایجاد ثبات نسبی در این كشورها، شرایط حاضر را نتیجه توجه جدی به ضرورت های مشاركت منطقه ای برای برقراری امنیت جمعی و پشتیبانی فعال از دولت های قانونی خط اول مقابله با تروریسم دانست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاكید كرد: دستاوردهای حاصل شده، پیروزی مشترك همه كشورهای فعال در حوزه مقابله واقعی با تروریسم بوده و ثمره ایستادگی، مقاومت و تسلیم نشدن در برابر اراده های شوم كشورهای غربی و فرامنطقه ای برای تجزیه كشورها و مقابله با برنامه های مبتنی بر ایجاد ناامنی در منطقه و پایدارسازی تروریسم است.
شمخانی اتحاد راهبردی میان ایران، روسیه و سوریه را تجربه ای موفق در عرصه مقابله با تروریسم توصیف كرد .
وی به ائتلاف دروغین و شكست خورده مبارزه با تروریسم به سركردگی آمریكا اشاره كرد و افزود: برخی كشورهای مدعی مبارزه با تروریسم هر زمان كه سران و نیروهای داعش در معرض شكست قطعی قرار می گرفتند ضمن نجات آنها مجروحانشان را در بیمارستان های رژیم صهیونیستی درمان می كردند و در نهایت نیز زمانی كه پروژه شان را شكست خورده و تاریخ مصرف داعش را تمام شده یافتند، تصمیم به خروج از سوریه گرفتند.
وی بر لزوم خروج آمریكا از سوریه و دیگر كشورهای منطقه به دلیل ایجاد ناامنی و بی ثباتی اشاره كرد و گفت: آمریكا و بی ثبات سازان سیاست ایجاد اختلاف و دشمنی برای فروش سلاح و غارت منابع و ثروت كشورهای منطقه توسط آمریكا به صورت مستمر در حال پیگیری و انجام است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان كرد: آمریكایی ها هیچ اِبائی از بیان صریح این سیاست ندارند و وقیحانه، بارها به آن اعتراف كرده اند.
شمخانی افزود: اعتراف صریحی كه مقامات مختلف آمریكا به ایجاد داعش كرده اند باید باعث بیداری و هوشیاری بیش از پیش ملت ها وكشورهای منطقه شود.
وی با طرح این سوال كه قتل عام و نسل كشی در یمن چه سودی برای امنیت در غرب آسیا دارد و چرا در برابر اراده و خواست مشروع، قانونی، بر حق و انسانی مردم یمن برای تعیین نظام سیاسی حاكم بر كشورشان مقاومت می شود؟، اظهار داشت: باید هر چه سریع تر جنگ تحمیلی علیه مردم یمن به طور كامل متوقف شده و در چارچوب مذاكرات یمنی-یمنی حق تعیین سرنوشت مردم یمن به خودشان واگذار شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این كه بی ثبات سازان و در راس آن آمریكا با استفاده از واژه ها و استعاره های خود ساخته به اقدامات خود بار مثبت و به اقدامات ایران بار منفی می دهند، تصریح كرد: امریكایی ها حضور نامشروع خود در منطقه را تقویت حوزه نفود وتلاش كشورهای منطقه برای ایجاد همبستگی و مشاركت در امنیت سازی را جاه طلبی منطقه ای می نامند.
شمخانی ادامه داد: در ادبیات رسانه ای كشورهای غربی كمك جمهوری اسلامی ایران به كشورهای مظلوم و تحت سلطه به عنوان هدر دادن سرمایه های ملی تقبیح می شود اما زمانی كه میلیارد ها دلار از بودجه این كشور صرف حمایت از تروریسم می شود از آن به عنوان كمكهای بشر دوستانه یاد می كنند.
وی خاطرنشان كرد: نظام سلطه با واژه سازی هایی از این دست بدنبال تاثیر گذاری هدفمند بر فضای افكار عمومی درون كشور و تضعیف قدرت ملی و منطقه ای ایران است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهدیدات نوظهور در سطح امنیت ملی، مقابله ساخت یافته با تهدیدات سایبری در حوزه های سخت، نیمه سخت و نرم را برای دفاع از مرزهای مجازی كشورها ضروری دانست و گفت: برنامه ریزی و اقدام همه جانبه كشورها با تهدیدات سایبری به ویژه در حوزه نرم باید در كنار و همگام با مقابله با تهدیدات فیزیكی در دستور كار مشاركت های منطقه ای قرار داشته باشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، همایش بین المللی دفاع و امنیت بین المللی در غرب آسیا را اقدامی مناسب در راستای اهداف نشست گفت وگوی امنیتی منطقه ای كه مهرماه سال جاری با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی كشورهای ایران، روسیه، چین ، هند و افغانستان در تهران برگزار شد، عنوان كرد و افزود: برگزاری هم اندیشی های منطقه ای و بین المللی در حوزه دفاع و امنیت گامی ضروری و تعیین كننده برای بدست گرفتن ابتكار عمل منطقه ای بمنظور ایجاد امنیت پایدار است.
شمخانی با تشكر و قدردانی از دست اندركاران برگزاری این همایش و شركت كنندگان محترم به ویژه میهمانان خارجی اظهار امیدواری كرد در سایه اشتراك مساعی و همكاری كشورهای منطقه شاهد تحقق كامل صلح، ثبات، امنیت بومی و پایدار، رفاه، آسایش و پیشرفت كشورها و ملت های منطقه باشیم.
سیام**9314**1336
۰ نفر