۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 83140335
T T
۰ نفر
كمپین برچیده شدن وسایل گرمایشی خطرآفرین در مدارس ایجاد شود

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش ضمن تسلیت به خانواده های دانش آموزان آسیب دیده در حادثه آتش سوزی اخیر زاهدان، پیشنهاد كرد به منظور جلوگیری از حوادث ناگوار، كمپین برچیده شدن وسایل گرمایشی خطرآفرین در مدارس ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد بطحایی امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران ضمن ابراز تاسف از وقوع آتش سوزی مدرسه دخترانه در شهر زاهدان و تسلیت به خانواده های این دانش آموزان اظهار داشت: اكنون دو تیم در كنار مقامات قضایی مشغول بررسی دلایل حادثه هستند.
وی تصریح كرد: ابتدا باید سهم قصور در بروز این اتفاق را مشخص كنیم البته بخاری كه در كلاس استفاده می شده و ساختمانی كه برای پیش دبستانی این مدرسه غیردولتی اختصاص پیدا كرده از حیث اداری ابهاماتی دارد كه هیات اعزامی تا فردا گزارش آن را به من خواهند داد كه آیا این ساختمان مورد تائید قرار گرفته بود یا عوامل مدرسه بدون اجازه به این ساختمان نقل مكان كرده اند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این واقعیت تلخ وجود دارد كه به دلیل كافی نبودن اعتبارات تخصیصی هنوز مدارسی داریم كه از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و خطرآفرین استفاده می كنند و البته این نكته هم حایز اهمیت است كه برخی بخاری های نفتی با وجود استاندارد بودن وجودش در كلاس درس و مدرسه به دلیل شیطنت بچه ها مناسب نیست.
بطحایی عنوان كرد: دولت و آموزش و پرورش تمامی تلاش خود را به كار گرفته اند تا در شرایط سخت اقتصادی اعتبارات لازم را تخصیص دهند اما از نمایندگان نیز درخواست داریم در فصل بودجه 98 نهضت و كمپینی برای برچیده شدن وسایل گرمایشی خطرآفرین در مدارس ایجاد كنن؛د در غیر این صورت روندی كه اكنون برای اختصاص اعتبارات آموزش و پرورش وجود دارد سال های آینده نیز امكان جمع كردن این وسایل گرمایشی غیرایمن را به ما نمی دهد و همواره باید تنمان بلرزد و نگران باشیم از 105 هزار مدرسه ای كه در كشور داریم اتفاقی مثل حادثه زاهدان بروز نكند.
وی در پاسخ به این سوال كه چرا به هنگام وقوع اینگونه حوادث تلخی، پرداختن به موضوع وسایل گرمایشی تازه می شود اما به مرور از دستور كار وزارتخانه خارج می شود نیز گفت: این موضوع از دستور كار خارج نمی شود درست است كه توجه افكار عمومی فراموشی می كند اما همچنان در دستور كار دولت و وزارتخانه قرار دارد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دو هفته گذشته جلسات متعددی داشتیم برای اینكه بخشی از اوراق صكوك كه در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته بود را از طریق مراجع ذیربط نقد كنیم و به وسایل گرمایشی اختصاص دهیم اما میزان این اعتبارات در حدی نیست كه بتوانیم در یك برنامه كوتاه مدت دو ساله خیال همه را راحت كنیم كه مدرسه ای نداریم كه از بخاری غیرایمن استفاده كند اقتضا می كند كه در یك توجه عملیاتی و جدی یك بار برای همیشه اعتبارات كافی اختصاص یابد و ما در مدت یك دو سال این معضل ناراحت كننده را از مدارس برچینیم.
بطحایی یادآورشد: حتی اگر وسایل گرمایشی ایمن برای تمامی مدارس بگذاریم باید منتظر باشیم كه سوء مدیریت و تدبیر در این مساله چقدر دخیل بوده است، كسانی كه قصور داشتند با شدیدترین برخورد اداری با آنها رفتار خواهد شد.
وی در خصوص حواشی حذف مشق شب اظهار داشت: در این مورد به هیچ عنوان موضع من تغییر نكرده است ، مشق شب به تعبیری كه از گذشته داشته ایم یك آفت بزرگ برای رشد و تربیت بچه هاست و آموزش و پرورش همچنان مصرانه به دنبال این است كه ماهیت تكالیف منازل باید تغییر كند و بچه ها در منزل باید به سمت تمرین مهارت های زندگی، اجتماعی، بهداشتی و محیط زیست بروند.
وی در رابطه با ادعای برخی ناشران كتب كمك آموزشی مبنی بر اینكه وقت ملاقات با وزیر آموزش و پرورش به آنها داده نشده است به سراغ مراجع تقلید در قم رفته اند، گفت: من یادم نمی آید كسی وقت خواسته باشد و من نداده باشم اما در هر صورت سیاست وزارتخانه مشخص است، دیگران باید خود را با این سیاست ها تطبیق دهند.

* ابلاغ برخی مدیران مدارس را به دلیل تخلف در استفاده از كتب كمك درسی شخصا لغو كردم
وزیر آموزش و پرورش تاكید كرد: كتاب های كمك درسی و آزمون هایی كه به بچه ها فشار وارد می كند باید برچیده شود حتما در مدت یك یا دو روز اتفاق نمی افتد اما مصمم هستیم به تدریج به این سمت برویم.
بطحایی با بیان اینكه جلسات مستمر برای برنامه ریزی و نظارت بر این كار در حال پیگیری است، ادامه داد: ابلاغ برخی مدیران مدارسی كه در این زمینه تخلف داشته اند را شخصا لغو كردم و تعدادی هم تذكر گرفتند زیرا این سیاست وزارت آموزش و پرورش است كه در دوره ابتدایی، بچه ها باید زندگی كردن، شادی، نشاط ، بودن با خانواده و در كنار همسالان را تمرین كنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا مافیایی پشت این قضیه وجود دارد، گفت: نمی دانم چرا رسانه ها به كلمه مافیا علاقه مند هستند من بارها گفته ام مافیا به معنای اینكه ما پدر خوانده هایی داشته باشیم كه به ما اجازه پیشروی ندهند من چنین احساسی ندارم البته كسانی هستند كه از فرصت های اقتصادی استفاده می كنند و ما باید جلوی این كاسبی ها را بگیریم و از این افراد بخواهیم فعالیت های خود را در راستای سیاست های نوین تعلیم و تربیت قرار دهند.
علمی**1883**1440
۰ نفر