۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸
کد خبر: 83127711
T T
۰ نفر

نشست ایمنی مواد غذایی در مشهد آغاز شد

۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸
کد خبر: 83127711
نشست ایمنی مواد غذایی در مشهد آغاز شد

مشهد- ایرنا- نشست تخصصی «ایمنی مواد غذایی میوه، سبزی و فرآورده های آلی» با حضور اساتید سم شناس و متخصصان مبارزه با سموم كشاورزی روز یكشنبه با برگزاری آیینی در مشهد آغاز شد.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در این آیین، هدف نشست تخصصی «ایمنی مواد غذایی میوه، سبزی و فراورده های آلی» را بررسی راهكارها و مسایل مربوط به ایمنی مواد غذایی اعلام و بیان كرد: همراهی و همكاری بخش های مختلف صنعتی و دانشگاهی با بهره گیری از دیدگاه های صاحب نظران و برداشت گام موثر برای ایمنی مواد و سلامت غذایی از دیگر اهداف برگزاری نشست است.
دكتر قدیر رجب زاده تاكید كرد: باید به دغدغه روحی و روانی موجود در جامعه در خصوص سلامت و ایمنی مواد غذایی توجه داشت تا فعالیت های تحقیقاتی و تولیدی مثبت در این زمینه افزایش یابد.
وی گفت: افزایش آلاینده های زیست محیطی و آلودگی مواد غذایی به سموم مختلف از جمله دغدغه ها و نگرانی های جامعه و تهدیدی برای سلامت محسوب می شود.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: میوه ها و سبزی یكی از مهمترین بخش های سبد غذایی محسوب می شود و باید به صورت استاندارد 580 گرم از این مواد غذایی در سبد غذایی مصرفی هر فرد قرار گیرد.
وی ادامه داد: این در حالی است كه استفاده از غذای ناسالم زمینه ساز بسیار از بیماری ها و مرگ و میرها است كه هزینه های جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل می كند.
رجب زاده بیان كرد: به همین دلیل مصرف كنندگان نسبت به سلامت و ایمنی مواد غذایی حساسیت و دغدغه دارند بنابراین یكی از مسایل مهم پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه استاندارسازی و سلامت مواد غذایی است.
او گفت: روند توسعه و حركت انسان به سمت رشد موجب آثار نامطلوبی بر وضعیت سلامت محیط زیست شده و غذای سالم و ایمنی غذایی از مواردی است كه در موسسه پژوهشی مورد توجه جدی متخصصان و پژوهشگران قرار گرفته است.
وی افزود: در مورد غذای سالم، عنوان اصلی «غذای طیب» در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مورد پیگیری است. نتیجه این فعالیت ها در زمینه غذای طیب، فعال شدن موسسه كیفیت رضوی در آستان قدس رضوی است كه در فعالیت آن شاخص های غذای طیب در قالب چهار پروژه در محصولات برنج، خرما، عسل و گوشت مد نظر قرار دارد.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: در چارچوب این طرح های پژوهشی تلاش می شود «برند طیب» راه اندازی شود تا بازار خاص و جدید برای محصولات غذایی ایجاد شود.
نشست تخصصی ایمنی مواد غذایی در میوه ها و سبزیجات و فرآورده های آن، با هدف «آگاهی بخشی در زمینه منابع آلاینده و باقیمانده سموم در میوه ها و سبزی، بررسی وضعیت باقیمانده سموم آلی، باقیمانده فلزات سنگین و آلودگی های میكروبی در میوه و سبزی و فرآورده های آن در كشور» از سوی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برنامه ریزی برپا شده است.
'موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی' وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال 1360 با نام سازمان پژوهش های علمی و صنعتی خراسان فعال شد و در پی تبدیل مراكز استانی این سازمان به پارك های علم و فناوری فعالیت خود را با نام پژوهشكده تحقیقات توسعه فناوری ادامه داد.
این موسسه كه چتر فعالیت آن كشوری است، با 30 عضو هیات علمی و 34 دانشجوی مقطع دكترا در حوزه پژوهش های مرتبط با حوزه علوم و صنایع غذایی در مشهد مستقر است.
میزان مصرف مناسب میوه برای هر فرد در روز دو واحد میوه متوسط است.
بر اساس اعلام واحد بهبود و اصلاح تغذیه دانشكده علوم پزشكی مشهد، 84 درصد خراسانی ها به میزان لازم میوه مصرف نمی كنند و فقط 14 درصد ساكنان استان به طور روزانه مصرف حجم مناسب میوه را در برنامه تغذیه خود رعایت می كنند.
880 هزار تن سبزی سالانه در خراسان رضوی تولید می شود. با محاسبه جمعیت شش میلیون و 400 هزار نفری این استان سرانه تولید سبزی به ازای هر نفر در خراسان رضوی 147 كیلوگرم است.
همچنین حجم تولید سالانه انواع میوه در خراسان رضوی افزون بر یك میلیون تن و سرانه تولید در این بخش 160كیلوگرم است.
7496/1858
۰ نفر