۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۰۶
کد خبر: 83108292
T T
۰ نفر
سهم شهرداري ها از محل درآمد بر ارزش افزوده 50 درصد مي شود

تهران- ايرنا- رييس فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس گفت: دولت لايحه درآمد پايدار را ارائه كرده و در ماده 9 ذكر شده كه 50 درصد ماليات بر ارزش افزوده به شهرداري ها ارائه شود.

به گزارش ايرنا از خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتي امروز- چهارشنبه- در نشست فراكسيون مديريت شهري مجلس كه با حضور فرهاد دژپسند وزير امور اقتصاد و دارايي، سيدكامل تقوي نژاد رييس كل سازمان امور مالياتي كشور و رييس و اعضاي شوراي عالي استان ها برگزار شد، افزود: متاسفانه در برخي موارد عوارض، ماليات خطاب شده در حالي كه در گذشته اين ماليات تجميع عوارض بوده است. دولت لايحه درآمد پايدار را ارائه كرده و در ماده 9 ذكر شده كه 50 درصد ماليات بر ارزش افزوده به شهرداري ها ارائه شود. تقاضا داريم صدمه به ساير اركان ماليات بر ارزش افزوده نزنيم، بهتر است ماليات بر ارزش افزوده را به لايحه درآمد پايدار منتقل كنيم.
وي با اشاره به اظهارات رييس سازمان امور مالياتي و همچنين سازمان برنامه و بودجه مبني بر اينكه ما در رابطه با ماليات وصول كننده خوبي هستيم اما ممكن است توزيع كننده خوبي نباشيم، بيان كرد: 50 درصد منابع درآمدي شهرداري ها از طريق ساخت و ساز است و امروزه ساخت و ساز كاهش پيدا كرده هر چند سالانه ساخت يك ميليون و 500 هزار واحد نياز واقعي كشور است اما آمار صدور پروانه هاي ساختماني كشور از 700 تا 800 هزار واحد تجاوز پيدا نكرده است.
نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه عوارض ماليات بر ارزش افزوده 20 درصد درآمد شهرداري ها است، اظهار داشت: تمامي كمك هاي دولت به شهرداري ها تنها 6 درصد است.
وي ادامه داد: عوارض نوسازي كه درآمد پايدار شهرداري ها بوده 2 درصد و سرمايه گذاري 2 درصد و ساير منابع نيز 14 درصد است.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با توضيح تركيب توزيع ماليات بر ارزش افزوده، بيان كرد: تهران 29 درصد، كلانشهرها 13 درصد، ساير مراكز استان ها 10 درصد، ساير شهرداري هاي كشور 32 درصد و دهياري ها نيز 16 درصد است.
رييس فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس شوراي اسلامي، با يادآوري اينكه امروزه 75 درصد جمعيت كشور در شهرها زندگي مي كنند، خاطرنشان كرد: بايد به فكر حمايت از شهرداري ها باشيم؛ بالاترين سرانه درآمدي مربوط به مشهد و 3 ميليون و صد هزار تومان است رتبه دوم درآمدي نيز مربوط به شهرداري تهران با 2 ميليون و صد هزار تومان است، كلانشهرها يك ميليون و 200 و ساير شهرداري ها نيز 410 هزار تومان است متوسط شهرداري ها حدود 980 هزار تومان است و با اين سرانه ها شهرها را اداره كردن كاري بسيار دشوار است.
نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه ما حلقه واسط ميان شهرداري ها و دولت هستيم، تصريح كرد: براساس ماده 168آيين نامه داخلي مجلس اگر قانون آزمايشي بخواهد دائمي شود بايد اصلاح شود اما ماليات بر ارزش افزوده را نمي توان اصلاح كرد بلكه قانوني جديد است؛ بهتر بود قانون را اصلاح نمي كرديد.

**ماليات بر ارزش افزوده به لايحه درآمد پايدار منتقل شود
وي يادآور شد: متاسفانه در برخي موارد عوارض ماليات خطاب شده در حالي كه در گذشته اين ماليات تجميع عوارض بوده است. دولت لايحه درآمد پايدار را ارائه كرده و در ماده 9 ذكر شده كه 50 درصد ماليات بر ارزش افزوده به شهرداري ها ارائه شود. تقاضا داريم صدمه به ساير اركان ماليات بر ارزش افزوده نزنيم، بهتر است ماليات بر ارزش افزوده را به لايحه درآمد پايدار منتقل كنيم.
رييس فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: اختيار اخذ عوارض از شوراها و شهرداري ها گرفته شده بايد در قانون اصلاح شود؛ در قانون مديريت حمل ونقل بار مسافر تمامي مسئوليت هزينه درون شهري به شهرداري محول شده و از سويي در قانون پسماند از صفر تا صد مديريت پسماند به شهرداري ها واگذار شده از سويي در قانون ساماندهي ريلي حمل ونقل تمامي ريل شهرها به شهرداري ها محول شده است ما نگران شهرداري ها هستيم؛ جلساتي كارشناسي تخصصي برگزار خواهيم كرد.
ابوالفضل ابوترابي عضو كميسيون شوراها و امور داخلي كشور مجلس با بيان اينكه 6 سال وقت گذاشتيم، 18 كشور دنيا را مطالعه كرديم و 100نفر محقق ما را در رابطه با نحوه اداره و سازماندهي كشورهاي مختلف را ياري كردند تا اين گسست اجتماعي موجود رخ ندهد، گفت: امروز وظيفه اصلي ما شده تامين توپ و تشك ورزشي، اصلاح سرويس بهداشتي خانه فلان روستا، پل، آسفالت و گاز و برق و از اصل مطلب كه قانونگذار است افتاديم.
نماينده مردم نجف آباد، تيران و كرون در مجلس شوراي اسلامي، افزود: در دنيا امور محلي به مردم و امور ملي به پارلمان محول شده و به معناي واقعي دو مجلس دارند اما ما ضعف داريم؛ از سال 64 تاكنون مجلس به طور مداوم از دولت خواستار ارائه لايحه مديريت شهري به مجلس شده است اما متاسفانه مورد بي توجهي قرار گرفته است.

**90 درصد نمايندگان كار محلي انجام مي دهند
وي ادامه داد: 90 درصد نمايندگان كار محلي انجام مي دهند زيرا در آن راي است؛ شما انتقاد داريد كه چرا مجلس حمايت نمي كند اين در حالي است كه شما وظيفه خود را انجام نمي دهيد. طرح امروز در نوبت بررسي صحن قرار دارد نمايندگان بايد در جريان باشند و اگر اصل 85 در مورد طرح به كار گرفته نشود با توجه به نزديك شدن به ارائه بودجه 98 در اين دوره بررسي نخواهد شد در اين رابطه نياز است طرح را به صورت اصل 85 بررسي كنيم.
عضو كميسيون شوراها و امور داخلي كشور مجلس شوراي اسلامي، افزود: مواد 15 و 50 لايحه ماليات بر ارزش افزوده لايحه دولت است و ماليات پايدار هم لايحه دولت است؛ بهتر است در جلسه مشتركي تكليف عوارض و ماليات مشخص شود.

**نمايندگان به جاي پرداختن به مسائل خرد به موضوعات كلان بپردازند
مرتضي الويري رئيس شوراي عالي استان ها با بيان اينكه نمايندگان بايد به جاي پرداختن به مسائل خرد به موضوعات كلان بپردازند، گفت: مسائلي كه كشور را دچار بحران كرده بسيار زياد است.
وي ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنج ساله و قانون برنامه بودجه بايد به شوراي عالي استان ها ارائه شود تا دولت كسب نظر كند در مورد پيش نويس اما متاسفانه تاكنون اين مهم اتفاق نيفتاده است ، براي طرح مديريت يكپارچه شهري تركيبي از شوراي عالي استان ها تعيين كرديم كه همكاري كنند و گلايه داريم از آنها كه مسئوليتي را بر عهده گرفتند اما متاسفانه به اتمام نرسانند.
رئيس شوراي عالي استان ها بيان كرد: اگر نمايندگان موفق شوند طرح را به صورت اصل 85 بررسي كنند به نفع مديريت شهري خواهد بود و به دست كساني خواهد رسيد كه به اين مقوله مسلط هستند؛ هر كمكي از دست ما بر مي آيد براي بررسي و تصويب اين طرح به كار مي بريم.

**لايحه ماليات بر ارزش افزوده بايد بازنگري شود
وي ادامه داد: دو موضوع درآمدي يعني لايحه ماليات بر ارزش افزوده و درآمدهاي پايدار در مجلس مطرح است؛ در جلسه نفسگيري كه در كميسيون اقتصادي داشتيم و نمايندگان با ما همكاري كردند و قبول كردند كه كميته اي سه جانبه متشكل از دولت، شوراي عالي استان ها و مجلس در مورد لايحه ماليات بر ارزش افزوده بازنگري كنند اما همزمان لايحه درآمدهاي پايدار به مجلس ارائه شد تقاضا كرديم به دليل اينكه اين لايحه از اهميت ويژه اي برخوردار بود بررسي آن مقدم بر ماليات بر ارزش افزوده قرار گيرد.

**لايحه ارزش افزوده 80 درصد درآمد شهرداري ها را هدف قرار داده است
رئيس شوراي عالي استان ها با بيان اينكه وزير اقتصاد در جريان درد و مشكل ما قرار نداشتند، گفت: مساله اصلي ما اين است كه لايحه از طرف دولت ارائه شده كه در آن مشكلاتي را براي شوراها و شهرداري ها ايجاد مي كند در واقع 80 درصد درآمد شهرداري ها را هدف قرار داده است در اين رابطه نياز است واژه ماليات حذف و عوارض جايگزين شود.
صديف بدري سخنگوي فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس در اين نشست با بيان اينكه اقداماتي كه در مورد دغدغه شهرداري ها و شوراها بايد انجام شود مطابق قانون برنامه پنجم و ششم است، گفت: دولت مكلف به ارائه لايحه درآمد پايدار شهرداري ها و همچنين مديريت جامع و واحد شهري است اما متاسفانه در طول ساليان گذشته هيچ اقدام موثري از دولت نديديم.
نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي، افزود: بر اين اساس با همكاري تعدادي از نمايندگان با همفكري كارشناساني از سازمان شهرداري ها طرحي به عنوان طرح درآمد پايدار شهري تهيه كرديم و خوشبختانه اين طرح به كميسسيون ويژه مشترك ارائه شد كه تمامي مواد آن نهايي شد اما تنها موضوع ارزش افزوده باقي مانده است.
وي ادامه داد: در پي تدوين اين طرح دولت مجبور شد لايحه درآمد پايدار شهرداري ها را تهيه و تدوين و به مجلس ارائه كند اما متاسفانه بين كميسيون شوراها و مشترك درآمد پايدار شهرداري ها سرگردان است و ما به دنبال آن هستيم كه به كميسيون مشترك يا ويژه ارائه شود كه طرح و لايحه را تلفيق كنيم.
اين نماينده مردم در مجلس دهم افزود: لايحه نكات مثبت و منفي دارد، نكات مثبت آن است كه سهم شهرداري ها از ماليات بر ارزش افزوده به نام عوارض 50 درصد است و دغدغه شورا ديده شده است.
بدري افزود: البته كالاهاي مشمول بر ارزش افزوده از عوارض منع كرده است بي شك اگر لايحه با طرح مجلس تلفيق شود دغدغه ها حل خواهد شد.
سخنگوي فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه طرح جامع مديريت شهري نهايي شده و اگر در صحن بتوان چكش كاري آن را انجام داد مشكلات حل مي شود، گفت: شوراي عالي استان ها در مورد دغدغه ها به صورت قانوني مختار هستند لايحه و طرح ارائه دهند و از ظرفيت آنها استفاده كنيم.
وي با بيان اينكه ارتباط شوراي شهر با نمايندگان بايد افزايش يابد، بيان كرد: با نمايندگان به اين نتيجه رسيديم كه كاركنان شهرداري ها مشمول قانون مديريت خدمات كشوري شوند تا دغدغه آنها حل شود.
سخنگوي فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس شوراي اسلامي، افزود: از آقاي الويري انتظار مي رود لايحه اي در مورد امور اداري و استخدامي شهرداري ها با اخذ نظر از شوراي شهر و شهرداري هاي كشور تهيه و تدوين شود؛ اگر شما به فكر شهرداري ها نباشيد دولت هيچ وقت به فكر شهرداري ها نخواهد بود و مجلس نيز با توجه به دغدغه ها و گرفتاري هاي روزمره نتواند انتظارات شما را برآورد كند؛ مطالبات شهرداري ها داده نشده است در اين رابطه انتظار داريم مطالبات داده شود.

**شهرداري ها از انتقال بخشي از وظايف و مسئوليت هاي دولت استقبال كردند
سيدكامل تقوي نژاد معاون وزير و رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور در اين نشست با بيان اينكه نكات مطرح شده در اين نشست كليدي است، گفت: اينكه گفته مي شود دولت بخشي از وظايف و مسئوليت هاي خود را به شهرداري ها منتقل كرده امري بسيار درست و اساسي است، البته خود شهرداري ها تا حدودي استقبال كردند.
وي با يادآوري اينكه هفته اخير مطالعات مختصري را در ارتباط با مسائل شهرداري تهران داشتم، افزود: در اين رابطه به واقعيت هاي جديدي در مديريت شهري مانند عدم تناسب مسئوليت ها، وظايف، ماموريت و نامتقارن بودن ناعادلانه شهرداري ها و عدم تناسب ميان بودجه عمراني و جاري و همچنين در ارتباط با نحوه استفاده موثر از منابع و امكانات در شهرداري ها پي بردم.
تقوي نژاد ادامه داد: البته نظارت ها وجود دارد و شوراها ناظر اصلي بر هزينه كرد درست بودجه شهرداري ها هستند اما در دولت دستگاه هاي نظارتي قدرتمندي مانند وزارت اقتصاد و امور دارايي، سازمان برنامه و بودجه و مجلس وجود دارد و تلاش مي شود كه بودجه دولت به درستي هزينه شود.
وي با يادآوري اينكه بيش از 90 درصد بودجه هاي دولت در رابطه با اعتبارات هزينه اي است، گفت: قرار بود دولت كوچك شود و تكاليفي نيز وجود دارد اما نتوانست اين كار را عملي كند.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور ادامه داد: در ارتباط با ماليات بر ارزش افزوده اتفاقاتي افتاد؛ قانون ماليات بر ارزش افزوده به صورت آزمايشي به مدت 5 سال تصويب شد و در واقع اين ماليات نسبت به ساير ماليات ها جديدتر است يعني دوره 50 تا 60 ساله اي را در دنيا طي كرده است كه در وهله اول در 2 تا 3 كشور اروپايي اجرايي و سپس به تمام كشورها تسري يافت.
تقوي نژاد با يادآوري اينكه ماليات بر ارزش افزوده در سه دسته كلي بيان مي شود، ادامه داد: اين ماليات يا بر كالاهاي خاص مانند سوخت و دخانيات و نوشيدني ها است كه در همه جاي دنيا اين نرخ ها متفاوت است و در ايران نيز اين نرخ ها را داريم و با ساير نرخ هاي ماليات بر ارزش افزوده متفاوت است.
وي يادآور شد: دو كشور آمريكا و كانادا و همچنين هند، كامبوج و ويتنام ماليات در حلقه آخر را دريافت مي كنند؛ از حدود 160 كشور در مبادي ورودي كالا درصدي ماليات اخذ مي شود و در حلقه هاي مختلف از ارزش افزوده حاصله در يك حلقه نسبت به حلقه قبل مابه التفاوتي اخذ مي شود و اين مابه التفاوت براي فرد قبلي به عنوان اعتبار تلقي مي شود و در مجموع از فرد جديد تا مرحله دريافت كالا و يا خدمت دريافت كنند.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور افزود: برخي مطرح مي كنند كه مالياتي كه شما اخذ مي كنيد به توليد كننده فشار وارد مي كند اما اگر ماليات در حلقه آخر اخذ مي شد به محضي كه يك فروشنده با هر نرخي كالا مي فروخت 9 درصد به قيمت تمام شده كالا اضافه مي شد و به مصرف كننده نهايي بار زيادي تحميل مي شد.
تقوي نژاد يادآور شد: اين مساله وجود دارد اگر حلقه هاي مياني در بخش واقعي اقتصاد كمك نكنند و در ارتباط با اطلاعات غير از بخش توليد همكاري كنند توليد آسيب مي بيند؛ دو بار اين موضوع از سوي مقام معظم رهبري مطرح شد يكي در بحث ماليات آستان قدس بود و بار ديگر ابتداي اجراي اين قانون بود كه هر دو بار از يك كلمه بسيار كارشناسانه و دقيقي استفاده كردند فرمودند كه ماليات بر ارزش افزوده موجب شفافيت اطلاعات در كشور مي شود.
رئيس كل سازمان امور مالياتي تصريح كرد: بنابراين چون موجب شفافيت مي شود حلقه ها همديگر را تكميل و مبارزه بهتر با قاچاق، حمايت از توليدكننده و بخش هايي كه از ماليات قرار مي كنند مورد شناسايي قرار مي گيرند بنابراين كساني كه در ابتدا در اجراي اين قانون مقاومت كردند كساني هستند كه از مردم ماليات دريافت مي كنند و از شفافيت در عملكرد ناراحت بودند.
وي ادامه داد: بر اساس اظهارنظر مسئولان دستگاه ها در خارج از كشور و سازمان هاي نظارتي تصور نمي كردند كه در كمتر از 10سال از اجراي اين قانون ماليات و عوارض ما در بحث ارزش افزوده دقيقا با ماليات بر عملكرد برابر باشد.

**در سال جاري 113 هزار ميليارد تومان ماليات اخذ كرديم
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور با بيان اينكه در سال جاري 113 هزار ميليارد تومان ماليات اخذ كرديم كه حدود 50 هزار ميليارد ماليات بر ارزش افزوده و مابقي عملكرد است، گفت: همچنين نزديك به 20 هزار ميليارد تومان از شهرداري ها عوارض دريافت كرديم.
تقوي نژاد ادامه داد: براساس برآوردها در 7 ماهه امسال حدود 12 هزار ميليارد عوارض دريافت كرديم كه خوشبختانه با تمامي مشكلات اقتصادي موجود عملكرد 7 ماهه ما نسبت به سال گذشته در بخش عواض 14 درصد رشد داشته است.
وي افزود: البته به ازاي عوارض ارائه شده بايد ساختار تعريف، پرسنل استخدام و فضاي اداري در اختيار مي گرفتند اما اين افتخار داريم كه بدون اينكه يك ريال به شهرداري تحميل كنيم در خدمت شهرداري ها هستيم و تاكنون بيش از 90 هزار ميليارد تومان عوارض در اختيار شهرداري قرار داريم.

**بيش از 80 درصد درآمد شهرداري هاي كوچك از محل عوارضي است كه نظام مالياتي كشور در اختيار آنها قرار مي دهد
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور با بيان اينكه بيش از 80 درصد درآمد شهرداري هاي كوچك از محل عوارضي است كه نظام مالياتي كشور در اختيار آنها قرار مي دهد، گفت: حدود 25 تا 30 درصد بودجه شهرداري ها از محل عوارض است.
تقوي نژاد با يادآوري اينكه ما در كنار شما هستيم، ادامه داد: بايد توافقي را با هم داشته باشيم؛ بررسي لايحه ماليات بر ارزش افزوده در كميسيون اقتصادي در حال اتمام است؛ بخشي در مورد سامانه ها وجود دارد كه به دنبال آن هستيم كه آنها را از لايحه ماليات جدا و به صندوق منتقل كنيم اين موضوع 83 درصد راي آورد و مجلس همكاري مناسبي داشته است.
وي افزود: تمامي خريد و فروش ها در كشور در اين سامانه ثبت مي شود و طي دو سال آينده به صورت شفاف هيچ خريد و فروشي نداريم جز آنكه در سامانه مالياتي كشور ثبت شود؛ در لايحه ماليات ذكر شده بود كه ماليات بر ارزش افزوده طلا 3 درصد شود كه برخي مطرح كردند از اصل و ذات طلا ماليات اخذ نكنيد و از مابه التفاوت اخذ كنيد البته ما به شرطي قبول كرديم كه در سامانه سازمان مالياتي خريد و فروش انجام شود.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور بيان كرد: حدود 60 درصد اطلاعات براي دسترسي به عوارض در اختيار ما هست و ما در حال تكميل آن هستيم.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور يادآور شد: بهتر است مواد 9 تا 13 لايحه درآمد پايدار به لايحه ماليات بر ارزش افزوده انتقال يابد و سهم شهرداري ها از محل درآمد بر ارزش افزوده به 50 درصد افزايش يابد و همچنين واژه عوارض جايگزين ماليات شود.
سيام*3061*1535
۰ نفر