۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۴۹
کد خبر: 83107059
T T
۰ نفر
درخواست آمریكایی ها از كنگره برای محافظت از تحقیقات مولر

تهران - ایرنا - نتایج یك نظرسنجی حاكی است كه درصد بالایی از مردم آمریكا از كنگره خواسته اند قانون جلوگیری از انجام تحقیقات «رابرت مولر»بازپرس ویژه پرونده رسیدگی به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده را تصویب كند.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا به نقل از تارنمای نشریه هیل، این نظرسنجی كه از سوی شبكه خبری سی بی اس نیوز انجام شد، نشان داد كه اكثریت مردم آمریكا معتقدند مولر باید از آزادی عمل برای انجام ماموریت خود بدون دخالت دیگران برخوردار باشد.
همچنین بیش از نیمی از پرسش شوندگان در این نظرسنجی از كنگره خواستند قانونی را تصویب كند تا تحقیقات مولر را مورد محافظت قرار دهد.
براساس این نظرسنجی، هفت نفر از هر 10 آمریكایی گفتند كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا نباید مانع از تحقیقات مولر شود.
در همین حال، 52 درصد از افراد شركت كننده در نظرسنجی از تصویب قانونی در كنگره برای جلوگیری از توقف تحقیقات مولر از سوی كاخ سفید، حمایت كردند. این رقم در میان جمهوریخواهان تنها 23 درصد و در میان دمكرات ها 75 درصد بود.
سنای آمریكا اكنون روی طرحی قانونی برای محافظت از تحقیقات مولر كار می كند و جف فلیك سناتور آریزونا وعده داده است رای اعتماد به نامزدهای ترامپ برای بخش قضایی را تا زمان به رای گذاشتن این طرح به تاخیر اندازد.
این نظرسنجی در عین حال نشان داد كه اكثریت مردم آمریكا معتقدند كه تحقیقات مولر از انگیزه سیاسی برخوردار است، ادعایی كه ترامپ نیز آن را مطرح كرده است.
51 درصد از آمریكایی ها به سی بی اس گفتند كه این تحقیقات با هدف سیاسی انجام می شود، در حالی كه 46 درصد این تحقیقات را موجه دانستند.
مولر در حال بررسی پرونده ای در ارتباط با دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریكا و تبانی احتمالی بین كرملین و ستاد انتخاباتی ترامپ است.
بازپرس ویژه در تحقیقات خود، چهار آمریكایی را كه پیشتر با ستاد انتخاباتی ترامپ در ارتباط بودند و تعدادی شهروند روس را متهم كرده است.
نظرسنجی سی بی اس نیوز از میان یكهزار و 103 نفر انجام و حاشیه خطای آن مثبت یا منفی سه درصد اعلام شد.
ترامپ بارها اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا را تبانی دانسته و پیشتر گفته است كه باراك اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریكا از موضوع دخالت مسكو اطلاع داشته و برای جلوگیری از آن كاری نكرده است. وی به همین دلیل، این مساله را حقه ای بزرگ توصیف كرده است.
رئیس جمهوری آمریكا به طور لفظی از مولر نیز انتقاد كرده و این حملات، نشان از نگرانی وی از این پرونده تحقیقاتی دارد. وی تحقیقات مولر را «شكار جادوگر» نامیده است.
ترامپ تحقیقات فدرال در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان «مك كارتیسم» (متهم كردن مخالفان به كمونیست بودن یا خرابكاری یا خیانت) محكوم كرده است.
شبد**اروپام**9109**1010