۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 83083569
T T
۰ نفر
ظریف: جامعه جهانی مقابل تحریم آمریكا ایستاده است

استانبول - ایرنا - محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت كه جامعه جهانی مقابل تحریم آمریكا ایستاده است به طوری كه همسایگان و كشورهای اروپایی در برابر اقدام یكجانبه واشنگتن خوب مقاومت كرده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، ظریف در حاشیه نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، تركیه و جمهوری آذربایجان در استانبول، در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: آمریكایی ها با تحریم های غیرقانونی علیه ایران به هدف پیش بینی شده خود نرسیدند.
وی بیان كرد: امروز جامعه جهانی با یك انتخاب مواجه است كه مرتبط با برجام و ایران نیست و این انتخاب هم انتخاب حمایت از یك روش قانونی در برابر روشی غیرقانونی و زورگویانه است.
وزیر امور خارجه ایران تصمیم آمریكا در تحریم ایران را اقدامی برخلاف قوانین و عرف بین الملل عنوان كرد و گفت : متاسفانه این كشور قانون شكن می خواهد، كشورهایی را كه پایبند قانون هستند، مجازات كند.
وی این روش را دارای تبعات عظیمی بر نظم جهانی عنوان كرد.
ظریف در ادامه با تقدیر از مواضع رجب طیب اردوغان و مولود چاووش اوغلو رییس جمهوری و وزیر امور خارجه تركیه ازایران دربرابر تحریم های غیرقانونی و یكجانبه آمریكا ادامه داد: برخی شركت های بخش خصوصی ممكن است كه در روش كار خود با ایران تغییراتی دهند ولی كشورهایی مثل تركیه اجازه نمی دهند كه روابط شان با ایران به خاطر خواسته یك كشور دیگر خدشه دار شود.
وی ادامه داد: هر دو كشور تركیه و جمهوری آذربایجان از مواضع ایران در خصوص تحریم ها حمایت و تاكید كردند كه همكاری های خود با ایران را ادامه خواهند داد.
وزیر خارجه ایران اضافه كرد: در این نشست همچنین مذاكره درباره ترانزیت، انرژی، گردشگری و همكاری های دانش بنیان انجام شد و امیدواریم این روابط همچنان ادامه داشته باشد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین نشست امروز را بسیار خوب و مفید خواند وگفت: در این نشست تصمیم گرفته شد كه دور بعدی گردهمایی سه وزیرخارجه در ایران برگزار شود و همین طور تصمیم گرفتیم كه در مورد حوزه های مختلفی كه در بیانیه آمده، همكاری كنیم.
ششمین نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، جمهوری آذربایجان و تركیه با حضور محمد جواد ظریف، المار محمدیاراوف و مولود چاووش اوغلو روز سه شنبه در كاخ دولما باغچه شهر استانبول تركیه برگزار شد.
در این نشست، طیف وسیعی ازموضوعات و همكاری های ممكن درزمینه های مختلف اقتصادی از جمله ترانزیت، حمل و نقل، انرژی، گمرك و دیگر مسائل مورد علاقه طرفین در حوزه های فنی، تجاری و همچنین موضوعات مرتبط با همكاری های سیاسی و منطقه ای به ویژه راه های كمك به صلح و ثبات هر چه بیشتر در منطقه، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران كه روز گذشته وارد استانبول شد، دیروز در آیین افتتاح فرودگاه سوم استانبول شركت كرد.
وی علاوه بر شركت در نشست سه جانبه امروز، با وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و تركیه نیز دیدارهای دو جانبه داشت.
پنجمین نشست سه جانبه ایران، تركیه و جمهوری آذربایجان 29 آذرماه سال گذشته در شهر باكو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.
قرار است هفتمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تركیه و جمهوری آذربایجان سال آینده به میزبانی ایران برگزار شود.
خاورم/1905/1590