۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۸
کد خبر: 83075108
T T
۰ نفر
ظریف:مذاكره بدون شرط با احترام متقابل از اصول سیاست ما است

پكن- ایرنا- 'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرگزاری كیودو ژاپن تاكید كرد، گفت و گو بدون پیش شرط و مبتنی بر احترام متقابل از اصول اساسی سیاست خارجه جمهوری اسلامی است و براساس آن معتقدیم كه آمریكا آمادگی لازم را برای مذاكره ندارد.

به گزارش ایرنا ظریف در این مصاحبه كه امروز منتشر شد خاطر نشان كرده است ایران زمانی كه واشنگتن احترام متقابل را در دستور كار داشته باشد، نسبت به مذاكرات ، بدون پیش شرط و كاملا باز برخورد می كند.
كیودو از قول محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران آورده است: ما پیش شرطی برای گفت و گو با آمریكا نداریم اما لازمه هر مذاكره ای نه اعتماد بلكه احترام متقابل است.
وی افزود: وقتی دو نفر با یكدیگر گفت و گومی كنند لزوما به هم اعتماد ندارند اما آنها طبیعتا در جریان مذاكرات به یكدیگر احترام می گذارند و این مهم است.
ظریف در این مصاحبه گفت: دولت آمریكا به ریاست جمهوری 'دونالد ترامپ' در صورت پایبندی به توافق هسته ای سال 2015 میلادی می توانست مسیر را هموار كند اما به طور غیرقانونی از این توافقنامه در اوایل سال جاری خارج شد و پس از آن هم تحریم ایران را در دستور كار قرار دارد و در هر دو اقدام، غیرقانونی عمل كرده است.
خبرگزاری ژاپن از قول ظریف ادامه می دهد: اگر یك دولت در آمریكا به طور ناگهانی بتواند ثمره دو سال و نیم گفت و گو را رها كند این سوال پیش می آید كه چطور می توان به آمریكا در توافقات بین المللی كه امضا كرده است، اعتماد كرد.
وی تصریح كرد آمریكا به حقوق و مقررات احترام نمی گذارد و به پیمان هایی كه امضا كرده است ارجی نمی نهد و متاسفانه این روشی كه واشنگتن در پیش گرفته است اساسا مطلوبیت و ثمربخشی هر گفت و گویی را از بین می برد.
ظریف در پاسخ به سوال كیودو مبنی بر اینكه آیا ایران از توافق هسته ای خارج می شود و آن را یك گزینه روی میز می داند؟ گفت: تهران به این نكته توجه دارد كه منافع و مزایای سیاسی و اقتصادی كه براساس توافق از آن بهره مند می شود بیش از هزینه هایش باشد.
وی گفت: ما بر اساس ارزیابی از منافع و امنیت ملی خود در این باره تصمیم گیری می كنیم و فعلا هیچ اقدام و بحثی روی یك زمان بندی مشخص نداشته ایم.
ظریف درباره سوال این خبرگزاری مربوط به «سامانه پولی و مالی مستقل اروپا برای نگهداشتن ایران در برجام» گفت هر كاری و تدبیر جدی در این خصوص باید قبل از چهارم نوامبر( 14آبان) انجام و اتخاذ شود.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: كشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس هم برجام را امضا كرده اند و تعهدات و پیشنهادهایی دارند اما جزییات فنی وجود دارد كه باید روی آن كار شود و متاسفانه آمریكا به شكل مبالغه آمیزی به دنبال نفوذ غیرقانونی در این فرایند است.
وزیر خارجه ایران درباره تحریم نفتی كشورمان از ماه آینده از سوی آمریكا گفت كه ما در حال حاضر داریم نفت می فروشیم و از اقتصاد خود حفاظت می كنیم.
ظریف ابراز اطمینان كرد كه ایران می تواند بر تحریم هایی كه آمریكا و متحدانش تحمیل می كنند فایق آید و افزود بسیاری از كشورها آمادگی خود را برای تجارت با ایران اعلام كرده و نشان داده اند.
كیودو از قول ظریف آورده است علاوه بر این سه كشور اروپایی كه به توافق هسته ای اهمیت زیادی می دهند، دیگر كشورها شامل چین، روسیه و ژاپن هم آماده اجرای نقش خود هستند.
شبس**آساق**231**1904**1917