۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83073403
T T
۰ نفر
420 هزار پناهنده خارجی در مدارس مشغول تحصیل هستند

اصفهان - ایرنا - جانشین نماینده كمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: از زمان صدور فرمان رهبر انقلاب ایران تاكنون 420 هزار دانش آموز افغانستانی و عراقی در مدارس ایران مشغول به تحصیل شده اند كه 123 هزار نفر آنها فاقد مدارك مربوط به پناهندگی هستند.

به گزارش ایرنا، ایرینا كونیاك روز یكشنبه در مراسم افتتاح مدرسه شهید محمد علی بدیهی ویژه پناهندگان و اتباع خارجی در اصفهان افزود: فرمان رهبر ایران در سه سال پیش در زمینه تحصیل تمام كودكان و نوجوانان بدون در نظر گرفتن ملیت آنان نشان دهنده به رسمیت شناختن حق برخورداری كودكان و خردسالان از فراگیری دانش و اهمیت دانش آموختن است.
وی ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی به پناهندگان توسط دولت جمهوری اسلامی ایران را چشمگیر و بی نظیر دانست و گفت: به عنوان نماینده این كمیساریا بسیار خوشحالم كه بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران زمینه برخورداری آموزش رایگان و حذف شهریه را برای پناهندگان در این كشور فراهم كرده است.
وی ادامه داد: دولت ایران با پذیرش این پناهندگان و ملت ایران با میزبانی از آنها زمینه تحصیل دانش را برای فرزندان پناهندگان در كنار فرزندان خود فراهم آورده اند تا فرزندان امروز، آینده درخشانی را برای جهان رقم بزنند.
كونیاك افزود: مشاركت در ساخت مدارس برای دانش آموزان ایرانی و اتباع خارجی مقیم این كشور از راهبردهای كمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان است و ما حمایت خود را از دولت ایران برای توسعه مراكز آموزشی در این كشور ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به اینكه پناهندگان و اتباع خارجی در ایران به كمك های بیشتری نیاز دارند، اضافه كرد: ما با حامیان مالی خود برای افزایش كمك به دولت ایران برای توسعه مدارس ویژه پناهندگان و اتباع خارجی مذاكره خواهیم كرد.
معاون هماهنگی و نظارت امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش نیز تعداد پناهندگان و اتباع خارجی كه در مدارس ایران مشغول تحصیل هستند را 510 هزار و 486 نفر اعلام كرد و افزود: این دانش آموزان در 17 هزار كلاس درس و 141 مدرسه علم اندوزی می كنند.
وحید یعقوبی افزود: 51 هزار نفر از این دانش آموزان در مدارس استان اصفهان تحصیل می كنند و این استان در جذب دانش آموزان اتباع خارجی رتبه سوم را داراست.
وی سرانه هزینه یك دانش آموز را 2 میلیون و 300 هزار تومان اعلام كرد و افزود: هزینه دانش آموزان اتباع خارجی كه در ایران مشغول به تحصیل هستند هزار میلیارد تومان است.
مدیر كل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان هم آمار دانش آموزان اتباع خارجی كه در مدارس این استان مشغول به تحصیل هستند را 52 هزار نفر اعلام كرد و افزود: چنانچه ظرفیت هر مدرسه 400 دانش آموز در نظر گرفته شود، برای دانش آموزان اتباع خارجی مقیم اصفهان كه بیشتر آنها افغانستانی هستند 125 مدرسه نیاز است.
مهدی سلیمانی افزود: تاكنون سه مدرسه بصورت مشاركتی و با همت كمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در استان اصفهان ساخته شده است.
وی با اشاره به اینكه استان اصفهان میزبان حدود 160 هزار پناهنده افغانستانی، عراقی و پاكستانی است ، گفت: 120 هزار نفر از آنها دارای كارت هویت و 40 هزار نفر آنها نیز دارای گذرنامه با اقامت های مختلف هستند.
مدیر كل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان با بیان اینكه پناهندگان در دهه اول نیازمند ساماندهی و حل و فصل مربوط به امور پناهندگی بودند تصریح كرد: اكنون آنها به نیازهای دیگری از جمله امكانات آموزشی و بهداشتی نیاز دارند و آمار دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس استان اصفهان نسبت به یك دهه قبل 20 تا 30 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: از شروع مهاجرت به ایران 6 درصد اتباع افغانستان سواد خواندن و نوشتن داشتند اما اكنون حدود 70 درصد آنها با استفاده از امكانات آموزش و پرورش ایران با سواد شده اند و برخی از آنها نیز به مراكز آموزش عالی ایران نیز راه یافته اند.
مدرسه شهید محمدعلی بدیهی در منطقه چهار آموزش و پرورش اصفهان روز یكشنبه افتتاح شد.
این مدرسه سومین مدرسه ای است كه در مساحت 2 هزار و 100 متر مربع و یك هزار و 362 متر زیربنا در سه طبقه توسط اداره كل نوسازی مدارس استان اصفهان و با مشاركت كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای دانش آموزان اتباع خارجی مقیم این استان ساخته شده است.
/ 6022 / 2093
۰ نفر