۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
کد خبر: 83072324
T T
۰ نفر

زنگ شادی برای 9 هزار كودك محروم

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
کد خبر: 83072324
زنگ شادی برای 9 هزار كودك محروم

تهران- ایرنا- شوق شروع سال تحصیلی برای دانش آموزان با خرید لوازم تحریر همراه است اما بسیاری از دانش آموزان مناطق محروم این شور و حال را تجربه نمی كنند و از لذت آن محروم اند.

خانواده هایی هستند كه حتی برای تهیه ساده ترین نیازهای زندگی خود، آهی در بساط ندارند چه برسد به خرید وسایل مدرسه برای فرزندانشان. همین اتفاق كافی بود تا پویشی با عنوان «كوله پشتی مهر+ روپوش مدرسه» از سوی خیریه جامه یاوری فرهنگی شكل بگیرد.
رضا درمان مدیرعامل خیریه جامعه یاوری فرهنگی در این خصوص به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: هدف ما تامین لوازم ضروری مدرسه برای دانش آموزان مناطق محروم است. جنبشی كه با استقبال مردم و خیرین روبرو و از تاریخ 10 مردادماه تاكنون 9 هزار و 317 بسته كوله پشتی و پوشاك مدرسه در میان دانش آموزان مناطق محروم توزیع شده است. این پویش تا 30 مهرماه تمدید شده است و هدف ما تهیه كوله پشتی، لوازم تحریر و روپوش مدرسه برای 10هزار دانش آموز نیازمند در مناطق محروم است.
جامعه یاوری 35 سال است كه به فعالیت های مدرسه سازی و مدرسه یاری اشتغال دارد و در كنار ساخت بیش از 903 مدرسه در استان‌های محروم كشور، به تامین نیازهای آموزشی دانش آموزان نیز می پردازد. این موسسه خیریه چند سالی است كه با همكاری آموزش و پرورش استان‌ها قبل از شروع مهرماه فهرستی از دانش آموزان نیازمند را تهیه می كند تا بر اساس این فهرست لوازم تحریر و پوشاك مورد نیاز دانش آموزان را برای هر استان تهیه كنند. امسال هم مناطق ایرانشهر، زابل، سراوان، كهنوج، چانف، بغدان، لاشار در استان سیستان و بلوچستان، شهرهای سبزوار، فومن، بخشی از مناطق تهران و هرمزگان بخشی از این فهرست بودند.

* تولید حین آموزش
هزینه خرید یك كوله پشتی و لوازم تحریر آن به همراه یك روپوش مدرسه، حدود 110 هزار تومان پیش بینی شده است اما با شركت در این پویش، افراد می توانند با مبلغ كمتری نیز، در خرید بخشی از لوازم مدرسه همكاری داشته باشند و دل كودكان را شاد كنند. محتوای هر بسته حمایتی، شامل دفتر، مداد، خودكار، پاك كن، مداد تراش، خط كش و ساك دستی پارچه ای است.
درمان، در این خصوص اظهار داشت: البته این جنبش در سال های گذشته نیز برگزار شده بود اما امسال به صورت كامل تر اجرا شد كه طی آن علاوه بر كوله پشتی، روپوش مدرسه نیز به دانش آموزان هدیه شد.
وی افزود: برای تهیه روپوش های مدرسه ایده جالبی را در نظر گرفتیم. جامعه یاوری طرحی با عنوان «تولید حین آموزش» دارد؛ در این طرح تجهیزات ضروری مثل پارچه و چرخ خیاطی را در اختیار دانش آموزان هنرستان های مناطق محروم كه در رشته طراحی و دوخت در حال تحصیل هستند، قرار می دهیم تا پوشاك با كیفیت تولید كنند. سپس به این دانش آموزان سفارش دوخت می دهیم و پس از پایان كار، پوشاك تولید شده را میان نیازمندان همان استان توزیع می كنیم. در عین حال دستمزدی هم به دانش آموزان پرداخت می شود تا كمك هزینه ای برای تحصیل باشد. به این ترتیب دانش آموزان این رشته هم با كار عملی آشنا می شوند و هم می توانند درآمد مختصری كسب كنند. در واقع هدف ما از این كار تمرین كارآفرینی و آماده شدن بیشتر دانش آموزان برای راه اندازی كسب و كار پس از پایان دوره دبیرستان است.
درمان ادامه داد: در پویش «كوله پشتی مهر+روپوش مدرسه» هم پس از سفارش كار به دانش آموزان هنرستانی، آنها كار خود را شروع كردند تا قبل از مهر ماه سفارش ها را به دست دانش آموزان برسانند.
وی گفت: در جریان پویش امسال، مطلع شدیم كه در یكی از مناطق مرزی بلوچ نشین استان خراسان جنوبی، دانش آموزان تنها از لباس محلی استفاده می كنند و اگرچه نیازمند پوشاك مدرسه هستند، اما فرهنگ پوشیدن روپوش و شلوار مدرسه در این منطقه پذیرفته شده نیست. به همین دلیل با كمك خیرین، پوشش ویژه مناسب این كودكان كه تناسب بیشتری هم با فرهنگ های بومی و قومی آنان داشته باشد، تهیه كرده و همراه كوله پشتی و لوازم تحریر میان دانش آموزان توزیع كردیم. اتفاقی كه نه تنها باعث خوشحالی دانش آموزان شد بلكه خوشحالی خانواده های آنها را نیز به همراه داشت.

* زندانیانی كه كوله پشتی می دوزند
طراحی روپوش های مدرسه كودكان نیازمند، توسط هنرجویان رشته طراحی و دوخت كه خود آنها هم در مناطق محروم مشغول به تحصیل هستند، تنها اتفاق جالب این پویش نبود. در این پویش كوله پشتی ها در تعاونی زندانیان بیرجند تولید شده است تا از این قشر هم حمایت شود.
مدیرعامل جامعه یاوری گفت: به جای خرید كوله پشتی ها از بازار، تصمیم گرفتیم تولیدات زندانیان یكی از استان های محروم كشور را خریداری كنیم. هدف از این كار ایجاد شغل برای زندانی ها، تامین منابع مالی خانواده های آنها و كاهش ناهنجاری های اجتماعی بوده تا ارزش این كار خیر دوچندان شود. خوشبختانه تولیدات این زندانی ها، با كیفیت مناسب و طرح های جذاب و زیبا، درست مثل نمونه های موجود در بازار است و از عكس شخصیت های كارتونی ایرانی روی آنها استفاده شده است.

* و اما توزیع
پس از آن، كار توزیع كوله پشتی ها و روپوش های مدرسه در میان مناطق محروم شروع شد. درمان در این خصوص گفت: بر اساس فهرستی كه در اختیار داشتیم، بسته های آموزشی را به مناطق محروم ارسال و رابطان امین ما در آموزش و پرورش یا سازمان نوسازی مدارس هر استان، كار توزیع آن را انجام داده و از طریق عكس و فیلم و آمار روزانه، همه خیرینی را كه در این طرح مشاركت داشتند، در جریان نتیجه كمك خود قرار دادیم.
وی افزود: با توجه به استقبال از این طرح ما پویش «كوله پشتی مهر+روپوش مدرسه» را تا آخر مهرماه تمدید كردیم و امیدوار هستیم بسته های بیشتری را به دست دانش آموزان نیازمند برسانیم و با كمك و همراهی خیرین، مردم و شركت هایی كه برای عمل به مسئولیت اجتماعی خود به این پویش پیوستند، بار دیگر لبخند شادی را بر لبان این كودكان بنشانیم.
در پویش «كوله پشتی مهر+روپوش مدرسه» چندین شركت نیز به كمك آمدند و با تقبل هزینه صدها بسته لوازم تحریر، كوله پشتی و پوشاك مدرسه، هم به دانش آموزان نیازمند كمك كرده و هم به گوشه ای از مسئولیت های اجتماعی خود عمل كردند. اتفاق مثبتی كه می تواند نقطه عطفی در فعالیت های خیرخواهانه سازمان های مردم نهاد و كمك رسانی هرچه بهتر به نیازمندان كشور باشد.
اجتمام*ف . ش*1834
۰ نفر