شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به درد عربستان می‌خورد

یك فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: آقای خاتمی برای ما عزیز هستند ولی اینكه بخواهند یك شورای مشورتی داشته باشند كه در امور راهبردی به اصلاح‌طلبان پیشنهاد و مشورت بدهد، بیش از آنكه به جمهوری اسلامی شبیه باشد به نظام‌های عقب مانده‌ای چون كویت و عربستان شبیه است.

سعید رضوی فقیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرناپلاس، درباره تأثیر عملكرد فراكسیون امید بر سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات، می‌گوید: درباره كامیابی یا عدم كامیابی فراكسیون امید می‌توان به چند نكته اشاره كرد؛ یكی اینكه اساسا مكانیسم تهیه این لیست، دموكراتیك نبود. یعنی در واقع اصلاح‌طلبان كه بیان نظرات مختلف در نظام جمهوری اسلامی را پیگیری می‌كردند، در تصمیمات بزرگی چون تهیه این لیست، به این مكانیسم پایبند نبودند. شاید بتوان گفت این تصمیمات به شیوه كاملا ابتدایی و قرون وسطایی گرفته شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: آقای خاتمی برای ما عزیز هستند ولی اینكه بخواهند یك شورای مشورتی داشته باشند كه در امور راهبردی به اصلاح‌طلبان پیشنهاد و مشورت بدهد، بیش از آنكه به جمهوری اسلامی شبیه باشد به نظام‌های عقب مانده‌ای چون كویت و عربستان شبیه است. این صحبت من به این معنا نیست كه ما به آقای خاتمی ارادت نداریم، بلكه به این معناست كه این شیوه تصمیم‌گیری درباره مسئل كلان ملی صحیح نیست و نتایج مطلوبی هم در پی نخواهد داشت.

وی در ادامه می‌افزاید: شاهد آن هم انتقادهای فراوانی است كه به لیست امید وارد می‌شود.

**ست امید، محصول مشترك اصلاح‌طلبان و نهادهای نظارتی
رضوی فقیه با اشاره به اینكه امروز انتقادات فراوانی نیز به ساختار شورای عالی‌ سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وارد می‌شود، می‌افزاید: نامه اخیر تشكل‌های دانشجویی اصلاح‌طلبان به آقای خاتمی هشدار مهمی است كه باید جدی گرفته شود. البته نكته دیگری كه باید به آن توجه كرد، این است كه دایره افراد تأیید صلاحیت شده از سوی نهادهای نظارتی، محدود است و كار را برای اصلاح‌طلبان دشوار می‌كند. از این جهت باید این را در نظر داشت كه لیست امید محصول مشترك انتخاب اصلاح‌طلبان و نهادهای نظارتی بوده است.

**ست‌ها باید به شورای عالی سیاست‌گذاری ضمانت دهند
این عضو سابق دفتر تحكیم وحدت با بیان اینكه معرفی و تهیه لیست چندان اهمیت چندانی ندارد، تأكید می‌كند: آنچه به نظر بنده مهم و ضروری است، نظارت بر عملكرد افراد این لیست‌هاست. باید در زمان معرفی لیست‌ها با این افراد مذاكره و تعهداتی از آن‌ها گرفته می‌شد، یا آنكه شناخت كافی از شخصیت آن‌ها حاصل می‌شد.

وی ادامه می دهد: مسئولیت عملكرد آن‌ها، تنها متوجه آن‌ها نیست، متوجه كسانی كه آن‌ها را به مردم معرفی كردند نیز می‌شود. در واقع این باعث شده، بخش زیادی از سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان نزد مردم مردود شود، یعنی مردم بر اساس عملكرد لیست امید در مجلس و شورای شهر و حتی رئیس‌جمهوری در آینده نزدیك، بنا به توصیه آقای خاتمی در انتخابات‌ها عمل نكنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأكید بر اینكه شورای عالی سیاست‌گذاری باید از افراد حاضر در لیست‌ها ضمانت‌های لازم را اخذ كند تا در صورت خروج از آن بازخواست شوند، می‌گوید: متأسفانه در شرایط فعلی چنین تعهدی وجود ندارد.

**تمال تكرار اقبال كم مردم در انتخابات‌های آینده
رضوی فقیه در پاسخ به این پرسش كه با توجه به انتقادات گسترده نسبت به عملكرد اصلاح‌طلبان در شورای شهر و مجلس به نظر شما آیا معرفی لیست در انتخابات آینده مجلس با اقبال عمومی مواجه می‌شود یا نه تصریح می‌كند: این موضوع هنوز قابل پیش‌بینی نیست، ممكن است شرایط به سمتی پیش برود كه مردم با وجود نارضایتی از مجلس و شورای شهر، خود را از رأی دادن به چنین لیست‌هایی ناگزیر بدانند. از سوی دیگر، ممكن است به شدت سرخورده و ناامید شده باشند و از رأی دادن به لیست هایی از این قبیل خودداری كنند.

این فعال سیاسی در ادامه تأكید كرد: آنچه اهمیت دارد، این است كه اصلاح‌طلبان سازوكاری را برای چنین تصمیم‌گیری‌های مهمی را طراحی كنند تا به بهترین تصمیم دست یابند.

وی درباره اینكه اصلاح‌طلبان تا چه حد در انتخابات آینده مجلس توفیق خواهند داشت، می‌گوید: هم پیش‌بینی این موضوع دشوار است هم رأی آوردن اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس. ممكن است آنچه در انتخابات شورای شهر سال81 رخ داد و مردم به دلیل سرخوردگی از وضع موجود، از رأی دادن خودداری كردند در انتخابات آینده هم رخ دهد.

گفت‌وگو از شیما شعاعی
**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**
۰ نفر