۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۶:۱۷
کد خبر: 83053892
T T
۰ نفر
شرمن: دولت ترامپ هیچ تعهد بین المللی را دوست ندارد

تهران - ایرنا - معاون وزیر خارجه پیشین آمریكا و عضو تیم مذاكره كننده در برجام با انتقاد از خروج دولت ترامپ از پیمان مودت 1955 با ایران، گفت كه این اقدام از دولتی كه هیچ تعهد بین المللی را دوست ندارد، عجیب نیست.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از شبكه خبری سی ان بی سی، «وندی شرمن» با بیان اینكه چنین اقدامی از دولت ترامپ عجیب نیست، گفت: جان بولتون مشاور امنیت ملی كاخ سفید هیچ پیمان بین المللی را دوست ندارد.
شرمن گفت: در سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته گذشته شنیدیم كه او تنها به ملی گرایی و حاكمیت ملی اعتقاد دارد و چندجانبه گرایی چیزی نیست كه او دوست داشته باشد.
این دیپلمات ارشد دولت باراك اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریكا ریشه این رویكرد دولت ترامپ را در مقاله ای از مك مستر مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ دانست كه در آن صحنه بین الملل را عرصه ملت های رقیب توصیف كرده بود نه جامعه ملل.
شرمن همچنین گفت كه آنچه ترامپ درك نمی كند این است كه كشورهای دیگر هم منافعی دارند.
وی با انتقاد از خروج دولت ترامپ از پیمان مودت با ایران گفت: آمریكا مكانیسمی را از دست داد كه خود پیشتر از آن استفاده كرده بود.
اشاره شرمن به شكایت آمریكا از ایران در سال 1359 به دیوان بین المللی دادگستری با استناد به همین پیمان در موضوع تسخیر لانه جاسوسی بود.
شرمن تاكید كرد كه دولت ترامپ از فرصت كنونی تنها برای دمیدن در آتش تلاشهایش علیه ایران استفاده می كند.
وی همچنین با اشاره به دومین پیمان بین المللی كه دولت ترامپ در همان روز از آن خارج شد، تاكید كرد كه خروج از پروتكل الحاق كنوانسیون 1961 وین درباره روابط دیپلماتیك، دیپلمات های آمریكا را نیز به خطر می اندازد.
ساعاتی پس از اعلام خروج واشنگتن از پیمان مودت، بولتون نیز در كنفرانسی خبری پیرامون شكایت فلسطین علیه آمریكا برای خارج كردن سفارت این كشور از قدس، اعلام كرد كه كشورش به دستور دونالد ترامپ از پروتكل الحاقی به كنوانسیون وین هم خارج می شود.
فلسطین روز شنبه در شكایتی به دیوان لاهه با استناد به كنوانسیون سال 1961 وین، خواستار خروج دیپلمات های آمریكا از قدس به عنوان پایتخت فلسطین شد.
این كنوانسیون مقرر می دارد كه هر كشور ملزم به قراردادن سفارت خود در خاك كشور میزبان است؛ این در حالی است كه رژیم صهیونیستی قدس را از طریق نظامی اشغال كرده و مدعی حاكمیت بر آن است و آمریكا باید دیپلمات های خود را از این شهر خارج كند.
به گزارش ایرنا، قضات دیوان لاهه روز چهارشنبه به اتفاق با اعلام اینكه صلاحیت رسیدگی به شكایت ایران از آمریكا به سبب نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق كنسولی سال 1955بین دو كشور را دارند، رای به لغو تحریم های دارویی، غذایی،بشردوستانه و هوایی آمریكا علیه ایران دادند.
قضات دیوان بین المللی كیفری لاهه در قرائت رای خود اعلام كردند، دیوان دریافته است كه برخی از تحریم های ضد ایرانی آمریكا مرتبط با برخی از حقوق و تعهدات طرفین در معاهده مودت است.
آنان افزودند: دیوان دریافته كه تحریم های آمریكا خسارت اقتصادی به ایران به خصوص در صنعت هوانوردی وارد كرده و به دلیل تحریم ها تهیه غذا و دارو دشوار تر شده و بانك ها مشغول خارج كردن دارایی خود از كسب و كارهای ایران هستند.
شبد**9416**1379
۰ نفر