۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱
کد خبر: 83034743
T T
۰ نفر

زنگ خطری كه اگر شنیده نشود

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱
کد خبر: 83034743
زنگ خطری كه اگر شنیده نشود

ایلام - ایرنا - كوچه و پس كوچه های شهر مملو از نوجوانانی شده كه در دنجی این معابر دود سیگار را با ولع می بلعند به نظر می رسد این منظره كه تعداد دختران نیز در آن كم نیست زنگ خطر را به صدا درآورده است ، زنگ بلعیده شدن توسط غول اعتیاد .

به گزارش ایرنا، كوچه های كم رفت و آمد به پاتوق جوانان سیگاری تبدیل شده، جوانانی كه در واقع نوجوان هستند و راه بسیاری برای ادامه زندگی دارند اما با اعتیاد به سیگار كه زمینه مصرف بسیاری از مواد دیگر را فراهم می كند این مسیر را برای خود، خانواده و جامعه سخت تر كرده اند.
در گذشته افراد حریم خود را با جامعه حفظ می كردند اما اكنون در مجامع عمومی شاهد مصرف سیگار و حتی مصرف مواد مخدر جوانان بسیاری هستیم كه باعث ایجاد آسیب های اجتماعی شده است .
چندی پیش به همراه خانواده به یكی از پارك های قدیمی و بسیار زیبای شهر ایلام رفتم اما با صحنه های بسیار تلخی مواجه شدم، شاهد زنان و دختران جوانی بودم كه بدون توجه به اطرافیان در حال مصرف مواد مخدر بودند و سوالات بسیاری را در ذهن هر بیننده ای تداعی می كرد.
استعمال دخانیات زنگ خطری است كه اگر شنیده نشود آسیب های زیادی را برای جامعه در پی خواهد داشت.
یكی از جوانانی كه تازه پشت لبش سبز شده، می گوید: من هیچ وابستگی به سیگار ندارم و گاهی بصورت تفریحی یا در جمع دوستانم مصرف می كنم.
آریا . ش افزود: سیگار برای جوانان نوعی سرگرمی است كه به آنان احساس بزرگی می دهد و هیچ ربطی به مصرف مواد مخدر ندارد.
وی در خصوص شرایط نسل جوان گفت: نسل جوان امروزی با گذشته تفاوت دارد و والدین نیز باید شرایط آنان را درك كنند چرا كه با امر و نهی كردن بسیار راه به جایی نمی برند و جوان كار خود را انجام می دهد.
آریا در خصوص اطلاع خانواده اش از مصرف سیگار افزود: اگر اطلاع داشته باشند مسلما مخالفت و شاید هم تنبیه نیز بدنبال داشته باشد و همین موضوع سبب شده كه وابستگی زیادی به سیگار نداشته باشم.
جوان دیگری در این رابطه گفت: مصرف سیگار من به استرس داشتنم بستگی دارد در صورتیكه در مورد موضوعی استرس داشته باشم بشدت به سمت سیگار گرایش پیدا می كنم.
میثم. ق افزود: بیشتر استرس من بخاطر بیكاری است از آنجایی كه تازه تحصیلات دانشگاهیم به پایان رسیده اما فكر نداشتن كار و آینده ای نامشخص باعث افزایش استرس و كشیده شدن من به سمت سیگار می شود.
به سراغ دختر جوانی میروم كه از مصرف سیگار و مواد مخدر وی اطمینان دارم كه در این خصوص می گوید: ابتدا برای تفریح و كنجكاوی به سراغ سیگار رفته و پس از آن كه به مذاقش خوش آمده به اینكار ادامه داده است.
فاطمه. ق افزود: پس از ارتباط با دوستان ناباب به مواد مخدر نیز آلوده شده و اكنون راهی برای بازگشت ندارد.
وی گفت: با تغییر رفتارهایم در خانه و رفت و آمدهای مشكوك، خانواده در جریان كارم قرار گرفتند بارها به كمپ معرفی شدم اما هر بار بیشتر از گذشته به راهم ادامه دادم.
فاطمه اضافه كرد: پس از طرد شدن از سوی خانواده شغلی را برای خود پیدا كرده و در محل كارم زندگی میكنم.
اما مسئولان در خصوص مصرف دخانیات و مواد مخدر چه می گویند؟.

** یافته های پژوهشی دانشگاه ها برای مبارزه با مواد مخدر به كارگرفته شود
استاندار ایلام خواستار استفاده از ظرفیت پژوهشی دانشگاه ها برای مبارزه با مواد مخدر شد و گفت: شرط موفقیت هر فعالیت ابتدا انجام كار پژوهشی و بومی سازی راهكارهای موجود و سپس نظارت دقیق بر اجرای آن است.
قاسم سلیمانی دشتكی اظهار داشت: معضل مواد مخدر از مشكلات مهم جوامع امروزی است كه آسیب های بسیاری را به خانواده و جامعه وارد می كند.
وی افزود: اطلاع رسانی و بیان آثار آسیب رسان مواد مخدر نقش مهمی در كاهش گرایش جوانان به مواد مخدر دارد كه این امر باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
استاندار ایلام با تاكید بر لزوم توجه بیشتر به پیشگیری در برنامه های مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر امر مهمی است و بایستی مورد توجه قرار گیرد، در این راستا از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم ‌نهاد و اقشار مختلف جامعه باید بهره‌مند شویم.
سلیمانی دشتكی همچنین بر ضرورت تلاش در راستای جذب اعتبارات استانی از مركز در حوزه‌های پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر تاكید كرد و گفت: اولویت های پژوهشی دستگاه ها اعلام و آمارها بروزرسانی شود.
وی گفت: هرچه هماهنگی بین دستگاه ها در جهت مبارزه با مواد مخدر بیشتر شود توفیق های بیشتری به دست خواهد آمد و همدلی و همفكری دستگاه ها نتایج مثبتی به دنبال دارد.

**مناطق پرخطر بطور مستمر رصد می شوند
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: مناطق پرخطری همچون حاشیه شهرها كه از نظر میزان شیوع مواد مخدر مشكلات بیشتری دارند باید بطور مستمر رصد و پایش شوند.
محمد نوذری اظهار داشت: علاوه بر آموزش باید فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت گیرد تا به نوعی در بین افراد جامعه فرهنگ صیانت از سلامت از نظر گرایش به مواد مخدر نهادینه شود.
وی ادامه داد: كارهای خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در استان انجام شده، اما كافی نیست، باید تمام استان به صورت ویژه در بحث مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرند و مناطق پر خطر در اولویت اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی باشند.
نوذری تاكید كرد: آموزش و آگاه سازی افراد و خانواده ها از خطر اعتیاد به مواد مخدر ضروری است تا به صورت ریشه ای برای پیشگیری از گرایش جوانان اقدام جدی شود.

** كاهش سن اعتیاد معضلات اجتماعی زیادی بدنبال دارد
سرپرست امور بانوان استانداری ایلام نیز گفت: كاهش سن اعتیاد و گرایش جوانان و زنان به دخانیات و مواد مخدر علاوه بر خطر بسیار جدی برای خانواده ها، معضلات اجتماعی زیادی را در پی خواهد داشت.
مریم شادی وند به نقش خانواده در پیشگیری اولیه از عتیاد اشاره كرد و گفت: آسیب جدی كنونی، ناآگاهی خانواده ها و اعتماد زیاد به فرزندان خود در این امر است، در واقع اعتماد به نفس زیاد كلید ورود به این آسیب است.
وی افسردگی را زمینه ساز بسیاری از آسیب ها بیان كرد و یادآور شد: آگاهی و تسلط خانواده ها بر رفتار نوجوانان و جوانان و بررسی مداوم گروه های دوستانه و اوقات فراغت آنان می تواند نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد و گرایش فرزندان به مصرف مواد مخدر داشته باشد.

** 6.3 درصد جمعیت ایلام سیگاری هستند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ایلام گفت: براساس یافته های تحقیقی، حدود 6.3 درصد از جمعیت فعال این استان سیگار و 5.6 درصد نیز قلیان مصرف می كنند.
فهد كمالوندی با بیان اینكه مصرف سیگار و قلیان دروازه ورود به مصرف مواد مخدر است، گفت: سالانه سه هزار نفر در كشور بر اثر سوء مصرف مواد مخدر و به عبارتی روزانه 9 نفر جان خود را از دست می دهند.
وی تصریح كرد: ماهیت مواد مخدر در دنیا بخاطر سود سرشار و كلان با گردش مالی یك هزار 600 میلیارد دلار معادل 100 هزار میلیارد ریال باعث پویایی و حیات این پدیده شوم شده و هزینه های جانی و مالی بسیاری را برای افراد بدنبال دارد.

** سن شروع اعتیاد در ایلام كمتر از كشور است
وی افزود: حدود 9 هزار نفر در استان ایلام اعتیاد به مواد مخدر دارند كه این آمار مربوط به محدوده سنی 15 تا 64 سال است.
كمالوندی گفت : میزان كشف مواد مخدر در استان ایلام در سال گذشته با افزایش 130 درصدی به نسبت سال ماقبل به 596 كیلوگرم رسید و یك هزار و 245 نفر نیز در این ارتباط دستگیر و 220 منطقه آلوده نیز پاكسازی شد و 9 باند فعال در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر در استان منهدم و متلاشی شد.
وی به حوزه درمان این شورا در استان اشاره كرد و گفت: تعداد مراكز درمان اقامتی اعتیاد 14 مورد است و سال گذشته 2 هزار و 619 نفر به این مراكز مراجعه كردند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ایلام تعداد مراكز درمان دارویی را نیز 38 مركز برشمرد و پنج هزار و 142 نفر از خدمات این مراكز استفاده كرده اند.
استان ایلام بر اساس آخرین سرشماری سال 95 بیش از 585 هزار نفر جمعیت دارد كه حدود 11 هزار نفر از این تعداد به مواد مخدر اعتیاد دارند.

** 47 درصد مردان ایلامی در معرض دود دسته دوم سیگار هستند
كارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مركز بهداشت استان ایلام گفت: بر اساس پیمایش بررسی عوامل خطر غیرواگیر 47 درصد از مردان و 30 درصد زنان ایلامی در معرض دود دسته دوم سیگار قرار دارند.
دكتر اسد احسان زاده اظهار داشت: براساس یافته های تحقیقی، حدود 6.3 درصد از جمعیت فعال این استان سیگار و 5.6 درصد نیز قلیان مصرف می كنند.
وی افزود: سیگاری به فردی اطلاق می شود كه در طول عمرش 100 نخ سیگار مصرف كرده و در زمان حاضر به هر شیوه ای استعمال دخانیات را ادامه می دهد.
به گفته این كارشناس مركز بهداشت ایلام ،دود دسته دوم به دودی اطلاق می شود كه سیگار را فرد میكشد ولی دود آن را اطرافیان هم استنشاق می كنند.
احسان زاده با بیان اینكه استان ایلام جز استان هایی است كه كمتر سیگار مصرف می كند، یادآور شد: 30 درصد مردان و 2 درصد زنان در استان ایلام سابقه مصرف دخانیات دارند و 20 درصد مردان و یك درصد زنان ایلامی هر روز سیگار می كشند.
وی ادامه داد: سال 85 تعداد زنان سیگاری در ایلام به یك درصد هم نمی رسید اما اكنون این آمار رو به افزایش است.
احسان زاده گفت: مصرف دخانیات بین جوانان نیز در حال افزایش است و یك عامل خطر برای ایجاد بیماری های قلبی، عروقی است.
وی به مضرات مصرف قلیان اشاره كرد و افزود: دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر زیادی مواد سمی است كه از عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری های قلبی, عروقی و سایر بیماری ها شناخته شده اند.
احسان زاده تاكید كرد: مصرف كنندگان قلیان در هر بار مصرف دود بیشتری را در مقایسه با كشیدن یك نخ سیگار دریافت می كنند و از نظر مواجهه و استنشاق دود هر فرد مصرف كننده قلیان در هر وعده معادل 100 تا 200 نخ سیگار دود حاوی مواد شیمایی سرطان زا دریافت می كند.
وی تاكید كرد: ورزش و تحرك بدنی باعث كاهش فشار و تنش ناشی از ترك دخانیات می شود و آرامش عضلانی بهمراه دارد و پس از 6 ماه ترك ،میزان ناراحتی های مختلف جسمی و روانی در افراد سیگاری به نصف كاهش می یابد.
7180/6034
۰ نفر