۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۵۹
کد خبر: 83026845
T T
۰ نفر
سیستم بانكی اروپا با ایران ایجاد می شود

تهران - ایرنا- رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی با تاكید بر اینكه تهران به تعهدات خود در برجام عمل كرده است، گفت : به دنبال ایجاد سیستم مالی مستقل برای ارتباط و همكاری بانكی اروپا با ایران هستیم.

به گزارش ایرنا از مركز پژوهش های مجلس، «یانوش لواندوفسكی» روز شنبه در دیدار «كاظم جلالی» رییس این مركز كه به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات سیاسی و مسئولان پارلمان اروپا عازم بروكسل شده‌ است، از اقبال شركت‌های اروپایی برای همكاری با ایران خبر داد.
لواندوفكسی، موج پناهندگان و رسیدن آنها به اروپا را چالش بسیار بزرگی برای اروپا دانست و با اشاره به برخی تغییرات در روابط اروپا و آمریكا با روی كارآمدن ترامپ، افزود: اروپا باید در سطح جهانی بیاموزد كه چگونه بدون آمریكا عمل كند.
لواندوفسكی تصریح كرد: ترامپ به دنبال ایجاد جوسازی در جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران است.
** آلمان در برجام باقی خواهیم ماند
«ارنست» نایب رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه این نشست به ایراد نظرات خود پرداخت و با تاكید بر ضرورت استقلال سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمریكا، اظهار داشت: ما به عنوان اتحادیه اروپا باید نقش جهانی و روابط خود با آمریكا را صراحتا تعریف كنیم و تاكید كنیم كه ما مستقل از آمریكا هستیم.
وی با تاكید بر الزام ایفای نقش مستقل اروپا در حوزه خاورمیانه، ادامه داد: برجام نشانه‌ای از نقش مستقل اروپاست و اعلام می كنیم كه ما در برجام باقی خواهیم ماند.
ارنست با اشاره به خساراتی كه یكجانبه گرایی آمریكا به كشورهای اروپایی وارد كرده است، افزود: رابطه اروپا و آمریكا هیچگاه به نامساعدی حال حاضر نبود و از یكجانبه‌گرایی آمریكا خسارات زیادی به آلمان و سایر كشورهای اروپایی وارد شده است.
وی درجه اهمیت برجام را برای اروپا بسیار بالا خواند و گفت: این معاهده بین‌المللی به طور مستقیم با صلح و آرامش در اروپا و سیل مهاجرین به كشورهای اروپایی ارتباط دارد و برجام باید حفظ شود.
نایب رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی ایران، به معاملات اقتصادی آمریكا و سعودی‌ها نیز اشاره كرد و گفت: هیچ یك از ما در پارلمان اروپا متصور وضعیت كنونی عربستان سعودی نبودیم.
نایب رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی ایران به حمایت آمریكا از رژیم صهیونیستی نیز اشاره كرد و ادامه داد: واقعیتی كه وجود دارد این است كه ترامپ می‌خواهد همه چیز را منهدم كند.
وی ایران را جزء بازیگران اصلی منطقه عنوان كرد و اظهار داشت: از نقطه نظر آمریكا این مغتنم‌ترین فرصت است كه برجام را منهدم كرده و اتحادیه اروپا را به گروگان بگیرد.
ارنست به امكان معامله برخی شركت‌های اروپایی كه با آمریكا داد و ستد اقتصادی ندارند، با جمهوری اسلامی ایران اشاره كرد و افزود: ما هم اكنون به مبارزه‌ای وارد شده‌ایم و باید تلاش كنیم و البته در این مسیر خسارات جنبی نیز برای اروپا وجود خواهد داشت.
وی همچنین خواستار همكاری‌های دانشگاهی میان ایران و اروپا شد.
ارنست در این نشست با بیان اینكه داعش بر سر اشتباهات آمریكا و متحدانش به وجود آمد، گفت: باید اكنون برای مقابله با تروریسم راهكارهایی عملی پیدا كنیم.
نایب رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه اروپا به دنبال منطقه‌ای با ثبات و با امنیت و با صلحی پایدار است، خاطرنشان كرد: تروریسم در منطقه آثاری منفی به همراه دارد كه نتایج نامطلوب آن بر اروپا نیز مشاهده خواهد شد.
«بوچنر» عضو گروه روابط پارلمانی اروپا با جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با اشاره به سیاست‌های آمریكا درخصوص برخی شركت های اروپایی كه با جمهوری اسلامی ایران همكاری می‌كنند، گفت: اتخاذ سیاست مستقل و مكانیسم مالی مستقل میان ایران و اروپا الزامی است.
وی افزود: هم اكنون برخی بانك‌ها و شركت‌های اروپایی راه‌هایی برای ارتباط با ایران یافته‌اند و مشكل ما در شركت‌های چندملیتی است و هم اكنون در حال بررسی مشكلات همكاری شركت‌های چندملیتی اروپایی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

**منتظر تضمین های عینی از سوی اروپا برای ماندن در برجام هستیم
كاظم جلالی رئیس مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به موضوع برجام و عملكرد اروپا در این خصوص اظهار داشت‌: در موضوع برجام نیازمند اقدام عملی و ملموس از سوی اروپا هستیم و در این زمینه نباید تنها به شعار بسنده شود.
وی با انتقاد از سیاست یكجانبه‌گرایی آمریكا، تصریح كرد: آمریكا همیشه به دنبال یكجانبه‌گرایی در عرصه جهانی بوده و كشورهای دنیا این را نمی‌پسندند و دنیا باید به صورت چندجانبه اداره شود.
نایب رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی به آغاز مذاكرات برجام میان جمهوری اسلامی ایران و اروپا اشاره كرد و گفت: برجام ابتدا میان ایران و اروپا آغاز شد و پس از آن چین و روسیه و در نهایت آمریكا به آن پیوستند.
وی ادامه داد: آمریكا به شكل غیرقانونی، غیرحقوقی و غیراخلاقی از برجام خارج شد و با خروج از برجام برخلاف حقوق بین الملل، نشان داد كه در عرصه بین‌الملل مسئولیت پذیر و قابل اعتماد نیست.
جلالی با تاكید بر وظیفه مضاعف اروپا در حفظ برجام، افزود: مردم ایران سوالات برحقی درباره منافع اقتصادی و دستاوردهای برجام دارند و اروپا باید به شكل عملی و ملموس علاوه بر انجام وظایف خود، نقایص به وجود آمده بر اثر خروج یكجانبه آمریكا را نیز جبران كند.
رییس مركز پژوهش های مجلس با انتقاد از مدارای اروپا در قبال نقض حقوق بین‌الملل از سوی آمریكا تاكید كرد: در حالی كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر انجام وظایف و تعهدات ایران صحه گذاشته و از سوی دیگر ترامپ سیاست‌های مخربی را در پیش گرفته است، خروج شركت‌های اروپایی از ایران، نوعی جایزه دادن به ترامپ و خدشه‌دار كردن وجهه اروپا در عرصه بین‌المللی است.
وی خواستار اندیشیدن تدابیری توسط اتحادیه اروپا درباره برجام شد و ادامه داد: رفتار ایران در مسئله برجام تاكنون حكیمانه بوده است اما اروپا نیز باید با سرعت‌، اقدامات عملی انجام دهد.
جلالی تصریح كرد: منتظر تضمین‌های عینی و اقدامات مشخص عملی از سوی اروپا برای ماندن در برجام هستیم.
رییس مركز پژوهش‌های مجلس در این نشست با بیان اینكه برجام یك زبان و بیان مشتركی برای حل و فصل مسائل بین‌المللی ایجاد كرد، گفت: اگر قرار باشد در آینده اروپا برای حل و فصل منازعات بین‌المللی وزن داشته باشد، مشكلات به وجود آمده در برجام به عنوان دلیل عقب نشینی مذاكره‌كنندگان با اروپا خواهد بود چراكه گفته می‌شود اروپا در مذاكرات،‌ تفاهم‌نامه را امضا خواهد كرد و در زمان مسئولیت‌پذیری از پذیرفتن مسئولیت شانه خالی خواهد كرد.
وی افزود: ما به عنوان نمایندگان پارلمان و نمایندگانی كه از دل آرای مردم به مجالس راه پیدا كرده‌ایم باید برای مشكلات به وجود آمده در برجام پاسخ مناسبی برای مردم داشته داشته باشیم.
رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا، تاكید كرد: در منطقه ما هرجا دولت‌ها تضعیف شده‌اند تروریست‌ها جای دولت‌ها را گرفته‌اند.
وی با بیان اینكه دموكراسی با اسلحه، تروریست‌ها و آدم‌كش‌ها به وجود نمی‌آید،‌ گفت: در ابتدا برخی در جامعه مدنی سوریه مخالف بشار اسد بودند اما پس از حضور تروریست‌ها در این كشور و جنایات انجام شده، همان منتقدان به عنوان حامی سوریه تبدیل شدند.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص مسئله یمن نیز اظهار داشت: عربستان سعوی ادعا می‌كند كه گروهی در یمن كودتا كرده اند اما چگونه است كه سعودی‌ها 3 سال پی‌درپی بر سر مردم بی‌گناه یمن بمب می‌ریزند و نمی‌توانند آن گروهی كه ادعا می‌كنند را از بین ببرند؟ اگر اینها تنها یك گروه بودند كه با این همه كشتار تاكنون از بین می‌رفتند.
وی با بیان اینكه عربستان سعودی باید ریختن بمب بر سر مردم بی‌دفاع یمن را متوقف كند، گفت: پس از توقف جنایات عربستان در یمن باید سرنوشت این كشور توسط مردم آن تعیین شود.
رییس مركز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از سكوت اروپا و مجامع بین‌المللی درخصوص مسئله بحرین، اضافه كرد: ترامپ به كمك عربستان و رژیم صهیونیستی فضای ایران‌هراسی در منطقه و جهان به راه انداخته است در حالی كه اگر فردی به طور واقع‌نگرانه به مسائل منطقه نگاه كند متوجه می‌شود كه جمهوری اسلامی ایران نخستین كشوری بود كه مبارزه واقعی با تروریست‌ها را در پیش گرفته است.
وی با بیان اینكه حجم عمده تروریست‌ها از داخل اروپا به منطقه آمده‌اند، تصریح كرد: كشورهای اروپایی به این موضوع نگاه كنند كه چرا این حجم بالا از تروریست‌ها از كشورهای اروپایی به منطقه خاورمیانه آمده‌اند؟
نایب رییس اتحادیه بین‌المجالس جهانی با بیان اینكه مبارزه با تروریست‌ها باید واقعی باشد، گفت:‌ امروز برای مبارزه با تروریسم باید همفكری داشته‌ باشیم.
جلالی با بیان اینكه به مسائل یمن،‌ سوریه و منطقه باید به صورت واقع بینانه نگاه شود، تاكید كرد: ما قائل به این هستیم كه مشكلات منطقه باید با مشاركت كشورهای منطقه حل و فصل شود.
«غلامرضا تاجگردون» رئیس كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به رفتار آمریكایی‌ها پس از برجام اظهار داشت: رفتار آمریكا پس از برجام عملا تحقیر اروپا بوده و اروپا را زیر سوال برده و از سوی جمهوری اسلامی ایران عدم عمل به تعهدات طرف مقابل در برجام به هیچ وجه پذیرفته نیست.
عضو هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اروپا باید برای انجام تعهدات خود و حل مشكلات ایجاد شده توسط آمریكا باید تضمین عینی بدهد.
تاجگردون همچنین خواستار رعایت كامل حقوق ایران در برجام شد و گفت: برجام زمینه توافق بزرگ و مدت‌دار ایران و سایر طرف‌ها بود و امروز اروپا باید با اقدامات عملی خود، خلل‌های ایجاد شده را جبران كند.
وی افزود: از زمان اعلام آمادگی اروپا برای همكاری‌های دوجانبه مستقل مالی و اقتصادی فیمابین، جمهوری اسلامی ایران سریعا اعلام آمادگی كرد ولی تاكنون اقدامی عملی از سوی اروپا صورت نگرفته است.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: اروپا برای حفظ وجهه خود می‌بایست استقامت بیشتری در مقابل آمریكا داشته باشد.
«سیامك مره صدق» نماینده كلیمیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اروپا باید به قید فوریت به اجرای وظایف خود و اقدامات عملی در این زمینه بپردازد.
وی ادامه داد: اقدامات ترامپ علاوه بر برجام در همه زمینه‌ها از جمله آب و هوا، محیط زیست و تعرفه‌های تجاری، اروپا و جهان را دچار چالش كرده است.
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی صدای پای ترامپ را صدای پای فاشیسم خواند و ادامه داد: به عنوان یك یهودی می‌گویم كه ترامپ بزرگترین خطر برای صلح منطقه است.
مره صدق به اقدام غیرعقلانی ترامپ برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس اشاره كرد و آن را اقدامی در مقابل اراده جهانی خواند و ادامه داد: رفتارهای ترامپ بزرگترین خطر برای صلح بین المللی است.
وی ایران را مردمسالارانه‌ترین كشور منطقه خواند و تصریح كرد: در حالی آمریكا به ایجاد مشكل برای جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد كه بهترین روابط را با رژیم كودك‌كش سعودی دارد؛ كشوری كه حتی زنان از حقوق اولیه خود در آن محروم هستند.
عضو هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره موضوع برجام نیز اظهار داشت: اگر منافع ما در برجام تامین نشود طبیعتا ملت ما راه حل مناسب را برای تامین منافع خود پیدا خواهند كرد.
سیامك مره صدق با بیان اینكه ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد، تصریح كرد: سالانه جمع زیادی از نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه با ترانزیت مواد مخدر به شهادت می‌رسند و آن وقت زمانی كه قاچاقچیان مواد مخدر پس از دستگیری محاكمه می‌شوند ایران محكوم به نقض حقوق بشر می‌‌شود در حالیكه این صحیح نیست.
عضو گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا افزود: زمانی كه مسیحیان و اقلیت‌های عراق و سوریه توسط داعش كشته می‌شدند تنها كشوری كه به كمك این مردم بی‌گناه و بی‌دفاع رسید، جمهوری اسلامی ایران بود.
**اروپا باید مقابل تحریم‌های ثانویه آمریكا بایستد
«پیمان سعادت» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیك، اتحادیه اروپا و آكردیته در لوكزامبورگ، نیز در این دیدار گفت: موافقتنامه برجام خیلی واضح است و در آن گفته شده كه می‌بایست روابط تجاری و بانكی ایران به حال عادی دربیاید.
وی با تاكید بر اقدام آمریكا در نقض یكجانبه برجام و تلاش ترامپ برای تشویق دیگر كشورها برای خروج از این معاهده بین المللی‌، به تاثیر عهدشكنی آمریكایی ها در قبال برجام و تاثیر آن بر دیگر مذاكرات بین‌المللی اشاره و تصریح كرد: هم اكنون كه موفق نشدیم موافقتنامه‌ای چندجانبه برجام كه در اختیار داریم را به طور ملموس اجرا كنیم، مذاكره درباره موضوعات دیگر معنایی ندارد.
سعادت به مشكلات بانكی در راستای مراودات اقتصادی میان ایران و اروپا اشاره كرد و افزود: پیش شرط حل این مشكل، ایجاد سیستم داد و ستد مالی مستقل از سوی اتحادیه اروپا است تا مبادلات فیمابین سهولت یابد.
وی با تاكید بر فشار ترامپ به شركت های اروپایی، از انطباق این شركت‌ها با تصمیمات غیرقانونی ترامپ انتقاد كرد و گفت: تحریم‌های ثانویه آمریكا هم اكنون مشروعیت نداشته و اروپا می‌بایست جلوی این تحریم‌ها بایستد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیك، اتحادیه اروپا و آكردیته در لوكزامبورگ، تعهدات جامعه بین الملل را در زمینه برجام را یادآور شد و تصریح كرد: هر موضوعی كه در این زمینه به تاخیر بیفتد باعث خرسندی ترامپ و مقامات آمریكایی شده و این موضوعی است كه باید از آن مراقبت شود.
سیام*3061*1535
۰ نفر