۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۳۴
کد خبر: 83025832
T T
۰ نفر
جریمه 500 میلیون پوندی در كمین بریتیش ایرویز است

لندن – ایرنا – در پی افشای خبر هك شدن اطلاعات بانكی 380 هزار مسافر شركت هواپیمایی بریتیش ایرویز، پیش بینی می شود كه این شركت به دلیل نقض قوانین حفاظت از داده‌های مشتریان خود، دست‌كم 500 میلیون پوند جریمه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اداره كمیساریای اطلاعات انگلیس اعلام كرده كه تحقیقات درباره علت هك شدن سرورهای شركت بریتیش ایرویز را آغاز كرده است. بر اساس قانون دولت انگلیس موسوم به 'حفاظت از داده‌های عمومی' (GDPR)، شركت‌هایی كه مرتكب نقض اطلاعات مشتریان خود شده، بین 20 میلیون پوند تا حداكثر 4 درصد از درآمد سالانه خود جریمه می‌شوند.
از این منظر، با توجه به درآمد 12 میلیارد پوندی بریتیش ایرویز در سال 2017 پیش‌بینی می‌شود كه چنانچه اداره كمیساریای اطلاعات انگلیس از این شركت هواپیمایی شكایت كند، حدود 500 میلیون پوند جریمه می‌شود.
با انتشار این خبر، سهام شركت بریتیش ایرویز روز جمعه سه درصد كاهش یافت. هم‌زمان تعداد زیادی از مسافران بریتیش ایرویز كارت‌های بانكی خود را برای جلوگیری از سرقت هكرها باطل كردند.
شركت هواپیمایی بریتیش ایرویز دیروز (پنجشنبه) اعلام كرده بود كه هكرها اطلاعات بانكی 380 هزار مسافر این شركت هواپیمایی را سرقت كرده‌اند
این شركت هواپیمایی افزود: مسافرانی كه در بازه زمانی 21 آگوست (30 مرداد) تا 5 سپتامبر (14 شهریور) از طریق سایت رسمی این شركت به آدرس ba.com و یا نرم‌افزار گوشی همراه (BA app) اقدام به خرید بلیت كرده‌اند، هدف حمله هكرها قرارگرفته‌اند. در جریان این سرقت سایبری هیچ‌گونه اطلاعات سفر یا مشخصات گذرنامه‌ای مسافران به سرقت نرفته است؛ اما اطلاعات فردی و مالی متعلق به مشتریان به سرقت رفته است.
بنا بر اعلام بریتیش ایرویز این مشكل اكنون برطرف شده است و تارنمای این شركت دوباره در دسترس مسافران قرارگرفته است.
«الكس كروز» مدیر بریتیش ایرویز در گفت‌وگو با بی.بی.سی از مسافران این شركت عذرخواهی و عنوان كرد كه سامانه امنیتی این شركت هدف یك حمله پیچیده و مخرب قرار گرفته است. او تصریح كرد كه بریتیش ایرویز صد در صد متعهد است تا خسارت واردشده به مشتریان خود را جبران كند.
'بریتیش ایرویز' تازه‌ترین شركت انگلیسی است كه طی ماه‌های اخیر مورد حمله سایبری قرارگرفته است. خردادماه گذشته فروشگاه زنجیره‌ای 'دیكسونز كارفون' نیز گفته بود كه اطلاعات بانكی 5.9 میلیون مشتری این فروشگاه هك شده است.
این شركت هواپیمایی با بیش از 39 هزار كارمند، شركت هواپیمایی حامل پرچم انگلیس است، كه در 31 مارس سال 1974 میلادی راه‌اندازی شده است و در حال حاضر روزانه به 183 مقصد در سراسر جهان، پروازهای مستقیم دارد.
این شركت در ماه ژانویه 2011 میلادی با شركت هواپیمایی اسپانیایی 'آیبیریا' ادغام شد كه در پی آن، 'اینترنشنال ایرلاینز گروپ' تشكیل شد كه هم‌اكنون به‌ عنوان سومین شركت هلدینگ هواپیمایی جهان شناخته می‌شود.
دفتر مركزی شركت بریتیش ایرویز در شهر 'هارموندوورتس'، انگلیس قرار دارد و فرودگاه هیترو لندن و فرودگاه گاتویك، قطب‌های این شركت هواپیمایی، به شمار می‌آیند.
اروپام ** هـ ن *شبس*1613*