نيازمند بازنگري در برنامه ها و روش هاي اجرايي هستيم

تهران - ايرنا - جمعي از متخصصان جغرافياي كشور در نامه اي به مسئولان كشور خواستار اتخاذ رويكردي مشترك بر محور ضرورت حفاظت از سلامت، تعادل و پايداري فضاي جغرافيايي ايران به عنوان زيستگاه مشترك همه ايرانيان شدند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا ، در نامه متخصصان جغرافياي سياسي آمده است :معيار پذيرش و مقبوليت حكومت‎ها و نظام هاي سياسي توسط ملت‎ها نيز افزون بر تجانس ساختاري آن با ويژگي‌ها و ارزش‎هاي مورد علاقه آحاد ملت، در كارامدي آن براي تأمين بهينه نيازهاي مادي و معنوي، پاسداري از ارزش‎ها و منافع ملت، تضمين پيشرفت همه جانبه و نهايتاً جلب رضايت و پذيرش شهروندان آنها نهفته است.
بر اساس اين گزارش، در اين نامه تاكيد شده است: وضعيت موجود نيازمند بازنگري و آسيب‎شناسي پيش‌فرضها، نگرش‎ها، ساختارها، سياست‎ها، راهبردها، برنامه‎ها و روش‌هاي اجرايي در پيش گرفته از سوي كارگزاران چهار دهه گذشته آن است تا بتواند به دستيابي به رويكردها، راهبردها و روش‌هاي مناسب در مديريت سياسي بهينه فضاي ملي و نيز پيشرفت همه جانبه كشور ايران بيانجامد.
متخصصان جغرافياي سياسي در ادامه وضعيت موجود را از يك سو برآيند ناديده‌انگاري و يا ناتواني از درك عالمانه پويايي و ديناميسم برخاسته از روابط ديالكتيك جغرافيا، جامعه و سياست در كشور، و از ديگر سو برآمده از رويكردها و شيوه تعامل دولت‎ها با نظام ژئوپليتيك جهاني و منطقه اي ارزيابي كرده اند.
به گفته اين كارشناسان بي‎توجهي بخش‌هاي دولتي و خصوصي به هشدارها و آراء متخصصان علوم جغرافيايي طي پنجاه سال گذشته چالش‌هاي ستُرگي فراروي حيات آينده ملت و شهروندان ايراني قرار داده است كه به زودي و به سادگي جبران پذير نيستند.
اين كارشناسان دراين نامه براي برون رفت از مسائل مبتلابه كشور خواستار نسبت به تحول بنيادي و طراحي ساختار سازماني دولتي و حكومتي پويا، كارآمد و شهروند محور براي اداره بهينه كشور و پيشرفت آن در فضاي رقابتي جهان شده اند.
تمركززدايي از وظايف و نقش‎هاي تصدي‌گرايانه دولت مركزي و توزيع فضايي قدرت در كشور و چابك‌سازي آن براي مديريت سياسي بهينه و تواناسازي شوراهاي اسلامي براي پذيرش نقش‌هاي مديريت محلي و مسئوليت‌پذيري در اداره امور ذاتاً محلي از سوي ديگر از پيشنهادات اين كارشناسان حوزه جغرافياي سياسي است.
اين متخصصان در نامه خود خواستار بازنگري و ساماندهي سازمان سياسي فضا در ايران در ابعاد تقسيمات كشوري، حوزه بندي انتخاباتي، سلسله مراتب تقسيمات فضايي، تقسيمات اداري درون شهري، شبكه‌هاي ارتباطي، مديريت مرزي و تعاملات برون كشوري، سيستم‌هاي سرزميني و شبكه شهري براي تطبيق ضرورت‌هاي مديريت سياسي چابك و ديناميك در مقياس ملي و منطقه اي با مقتضيات فضاي جغرافيايي كشور و برآمدن از پس چالش‎هاي ملي و منطقه‌اي شده اند.
در اين نامه بر بقاي تهران به عنوان پايتخت و مركز سياسي- اداري كشور با توجه به مرجعيت جغرافيايي و موقعيت نمادين آن در تقويت همگرايي و انسجام ملي و كاهش نقش نيروهاي واگرا در پهنه سرزميني تاكيد شده است.
اصالت دادن به برنامه‌هاي آمايش سرزمين ، اتخاذ سياست‎هاي جمعيتي كشور بر بنياد نظريه تناسب جمعيت و تطبيق منطقي نيازهاي برخاسته از تغييرات كمي و كيفي جمعيت ايران با كاركردها، نتايج برنامه ها و فرايندهاي توسعه ملي و منطقه اي از ديگر توصيه هاي متخصصان اين حوزه عنوان شده است.
حفاظت و توسعه همگرايي و انسجام ملي از طريق توسعه مشاركت آحاد و نخبگان گروه‎هاي اجتماعي، قومي، مذهبي، صنفي و مدني در سياست‎گذاري و مديريت فرايندهاي ملي در همه شئون كشور و استفاده از مشاركت استادان و متخصصان جغرافيايي در كنار متخصصان ديگر رشته هاي علمي از ديگر توصيه هاي اين كارشناسان به مقامات كشورمان بوده است.
راهبرد جايگزيني صادرات و نقش آفريني فعال ايران در نظام اقتصاد بين المللي، تدوين شاخص‎هاي عملياتي الگوي اسلامي– ايراني پيشرفت وتدوين راهبرد جامع حفاظت، تأمين، توزيع و مصرف آب كشور، با اولويت مديريت بهينه منابع آب داخلي و فراهم‎سازي منابع جديد از طريق ظرفيت درياهاي پيراموني كشوراز ديگر توصيه هاي اين متخصصان به مقامات كشورمان مي باشد.
درك قرارگيري موقعيت ژئوپليتيك حائل براي كشورمان به عنوان واقعيتي نامطلوب طي دو قرن اخير با نگرش به پيامدهاي منفي و انكارناپذير آن بر همه شئون سياسي، اقتصادي، امنيتي، اجتماعي و ذهني ايرانيان از ديگر مسائلي است كه مختصصان جغرافياي سياسي خواستار توجه به آن شده و تاكيد كرده اند سياست خارجي كشور، الگوي روابط متوازن، هوشمندانه و هدف‎مند در نظام بين المللي براي ارتقاي منزلت ژئوپليتيك، قدرت ملي و خروج ايران از موقعيت حائل را مد نظر قرار دهد.
اين كارشناسان خواستار تلاش براي خروج كشورمان از انزواي ژئوپليتيك و تحريم شده اند و پيشنهاد كرده اند با پيش‌گيري از ايجاد تنش در روابط جمهوري اسلامي ايران با همسايگان، اتخاذ مواضع بي‌طرفانه و ميانجي‌گرانه در تنش‎ها و كشمكش‎هاي منطقه‌اي و بحران‎هاي داخلي كشورها و بين طرف‎هاي درگير، پيش‌گرفتن سياست خارجي متوازن و هوش‎مندانه و معطوف به منافع و اقتدار ملي در روابط با كشورها، بلوك‎ها و قدرت‎هاي جهاني و منطقه‌اي، اولويت دادن به بُعد اقتصادي ژئوپليتيك (ژئواكونومي) در توسعه روابط ايران به نظام‎هاي جهاني و منطقه ‌ي اين سياست پيگيري شود.
تقويت رويكرد منطقه‌گرايي در سياست خارجي ايران براي فرآوري ظرفيت‎هاي ژئوپليتيك منطقه اي پيرامون ايران و توسعه روابط همه جانبه و صلح آميز و يا ساختارسازي تعاملي در قلمروهاي ژئوپليتيك ايران از ديگر پيشنهادات متخصصان جغرافياي سياسي كشورمان عنوان شده است.
نويسندگان اين نامه در پايان از همه شخصيت‎ها و نهادها و جريان‎هاي سياسي ايراني كه دل در گرو مام ميهن دارند خواسته اند با كنارگذاشتن اختلافات، و با اتخاذ رويكردي مشترك بر محور ضرورت حفاظت از سلامت، تعادل و پايداري فضاي جغرافيايي ايران به عنوان زيستگاه مشترك همه ايرانيان، منافع ملي، همبستگي ملي و پيوستگي سرزميني در انديشه رهايي كشور از وضعيت نامطلوب موجود باشند كه فردا دير است.
سيام**2021**1553