۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 83002107
T T
۰ نفر
30 درصد مسأله خزر حل شده و مذاكرات ادامه دارد

تهران - ایرنا - رییس جمهوری گفت: پس از بیست و چند سال مذاكره در موضوع دریای خزر، شاید 30 درصد مسأله را تا امروز حل و فصل كردیم و حل بقیه مسایل، باقی مانده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار داشت: بیش از 20 سال است كه مذاكره درباره مسایل دریای خزر بین پنج كشور ساحلی آن جریان دارد. بخشی از مسایل را حل كردیم و بخشی از مسایل هم باقی مانده است.
رییس دولت دوازدهم تاكید كرد: كشورهای شمالی دریای خزر بر سر بخشی از مسایل توانستند با هم توافق كنند.
روحانی خاطرنشان كرد: روسیه كه روزی بخش اعظم دریای خزر را متعلق به خود می دانست، امروز به سهم 17 درصدی از این دریا اكتفا كرده است.
وی یادآور شد: بر سر تقسیم قسمت شمالی دریای خزر و زیربستر آن كشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان با هم توافق كردند و سهم روسیه 17 درصد از مجموع دریا شد.
رییس جمهوری تصریح كرد: در قسمت جنوب دریا، بین تركمنستان، ایران و آذربایجان هنوز مسایلی وجود دارد. با آذربایجان توافقات خوبی داشتیم كه در حال اجرا شدن هستند، اما هنوز بخشی از این مسایل حل نشده است.
روحانی ادامه داد: در اجلاس اخیر خزر، یكی - دو مسأله بسیار مهمی كه مایه نگرانی ایران و خیلی از كشورهای دیگر بود نیز حل و فصل شد كه مهم ترین آنها مسأله امنیت در دریای خزر بود.
وی با بیان این كه در این مذاكرات و توافق حاصل از آن در بخش امنیت ملی دستاورد بسیار بزرگی داشتیم، خاطرنشان كرد: توطئه آمریكایی‌ها و حتی ناتو این بود كه در ساحل آب های خزر حضور یابند و سربازانشان آنجا پیاده شوند و پوتین سربازان آنها و ناوچه، هلی‌كوپتر و پایگاه‌هایشان به ساحل این دریا برسد.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در این توافق ایجاد پایگاه نظامی و حضور شناورهای خارجی در دریای خزر ممنوع و توافق شد كه هر كشتی كه بخواهد در این دریا سیر كند، حتماً باید تحت پرچم یكی از پنج كشور ساحلی باشد.
روحانی با یادآوری این كه توافق كردیم سرزمین هیچ كشوری نمی‌تواند علیه كشور ساحلی دیگر مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: همچنین توافق كردیم كه ایران باید امتیازات خاصی برای خط مبدأ ساحلی خودش بگیرد و تا 15 مایل از خط مبدأ، دریای سرزمینی ایران و تا 10 مایل بعد، منطقه ماهیگیری اختصاصی است.
وی افزود: بر اساس این توافق همچنین كشتی‌های ایران می‌توانند، در سراسر این دریا رفت و آمد كنند و می‌توانیم از ظرفیت‌های بندری، گردشگری و اقتصادی این دریا استفاده و بهره‌برداری كنیم.
رییس جمهوری با یادآوری این كه پس از بیست و چند سال مذاكره، شاید 30 درصد مسأله را تا امروز حل و فصل كردیم و حل و فصل بقیه مسایل، باقی مانده است، تصریح كرد: باید مذاكرات را ادامه دهیم، چرا كه راهی جز این وجود ندارد؛ باید با گفت و گو و مذاكره مسایل را حل و فصل كنیم.

** نباید ساده‌انگاری كرد كه مسایل مهم بین‌المللی در یك روز حل و فصل می شود
روحانی در ادامه سخنان خود با تبریك فرا رسیدن سالروز بازگشت آزادگان عزیز به كشورمان تصریح كرد: مرداد سال‌های 67 و 69 برای كشورمان از ویژگی‌های خاصی برخوردار بود. در سال 67 در آغاز مرداد عملیات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز مرصاد را داشتیم كه این عملیات باعث شده ایران، جنگ تحمیلی را با موفقیت و پیروزی بزرگ نظامی پایان ببخشد.
وی با یادآوری این كه بعضی‌ها فكر می‌كردند جمهوری اسلامی ایران در 27 تیر سال 67 آتش‌بس و قطعنامه 598 را پذیرفت و این را به معنای ضعف نظام تلقی می‌كردند، خاطرنشان كرد: رژیم صدام هم بر همین مبنا دچار اشتباه محاسبه شد و بار دیگر از جنوب به ایران حمله كردند و منافقین شرور را نیز وادار كردند از غرب به كشورمان حمله كنند.
رییس جمهوری ادامه داد: اما نیروهای مسلح كشورمان، از سپاه و ارتش و بسیج كار بزرگی انجام دادند و شكست مفتضحانه‌ای به صدام و مزدوران او تحمیل كردند. لذا جمهوری اسلامی ایران در مرداد سال 67، جنگ را با موفقیت بزرگ نظامی پایان داد و در پایان همین مرداد بود كه آتش‌بس برقرار شد و به صورت رسمی تجاوز هشت ساله عراق به كشورمان پایان یافت.
روحانی همچنین گفت: جنگ پایان یافت، اما آثار جنگ باقی مانده بود و متأسفانه تا همین امروز هم آثار جنگ به طور كامل برطرف نشده است. همچنان در حال جستجوی پیكرهای مطهر شهیدانمان در مناطق عملیاتی هستیم و هنوز مسایل مهمی از لحاظ حقوقی با عراق داریم كه حل و فصل نشده است و باید پیگیری شود.
وی اضافه كرد: تجاوز رژیم بعث به كشور هشت سال طول كشید و امروز 30 سال از پایان جنگ گذشته، اما هنوز مسایل آن باقی مانده و به طور كامل حل و فصل نشده است. نباید ساده‌انگاری كرد و تصور شود مسایل مهم بین‌المللی، مسایل بین دو كشور، مسایل منطقه‌ای یا مسایل بین چند كشور در یك روز قابل حل و فصل هستند.

** مسایل باقیمانده با عراق باید حل شود
رییس جمهوری با بیان این كه با عراق هم باید مذاكره كنیم تا مسایل باقیمانده حل و فصل شوند، اظهار داشت: مسایل بین دو كشور هنوز تمام شده نیست. مسأله اسرا و آزادگان البته برای ما بسیار اهمیت داشتند. بازگشت آزادگان كشورمان در مرداد سال 69 و مسایل و حوادث قبل آن نكته بسیار مهمی را به ما می‌آموزد؛ این كه در یك تقابل و مبارزه و تلاش برای دفاع از كشورمان در برابر تجاوز، حتماً یك قدرت نمی‌تواند مسأله را پایان ببخشد.
روحانی تصریح كرد: قدرت نظامی و دفاعی به خصوص در جنگ نظامی و دفاع از كشور بسیار مهم است و نقش اساسی دارد، اما مساله دفاع از كشور بدون سیاست خارجی، حضور مردم و مسایل فرهنگی و مسایل اقتصادی حل و فصل نمی‌شود؛ قدرت‌ها و توانایی‌های كشور باید هم‌افزایی كنند و كنار هم قرار بگیرند.
وی خاطرنشان كرد: هشت سال در برابر تجاوز جنگیدیم. بسیج، سپاه، عشایر و مردم ما چه فداكاری‌های عظیم و بزرگی را كه انجام ندادند؛ هر كاری لازم بود انجام دادند و فداكاری كردند. به ظاهر آتش جنگ خاموش شد، اما هنوز بخشی از سرزمین ما دست عراقی‌ها باقی مانده بود.
وی ادامه داد: هنوز آزادگان و اسرای ما در داخل خاك عراق بودند.در اینجا این سیاست بود كه به كمك امنیت آمد و وقتی اینها كنار هم قرار گرفتند، موفقیت بعدی حاصل شد. كلید آغاز این كار را یكی از سفرای زیرك ما البته به دستور نظام زد.
رییس قوه مجریه با یادآوری این كه بعد از جنگ و در ژنو مذاكرات مخفیانه‌ای را با یكی از مقامات عراقی و از نزدیكان صدام شروع كردیم، گفت: مردم از این موضوع خبر نداشتند و شاید امروز هم همچنان خیلی‌ها از آن مذاكرات و این كه در آنجا چه گذشت، خبر نداشته باشند. این مذاكرات زیر نظر شورای عالی امنیت ملی بود. مرتب این مذاكرات را هدایت می‌كردیم و نتیجه مذاكرات در جلسات شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار می‌گرفت.
روحانی تصریح كرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم در مدیریت جنگ و دفاع مقدس، هم در پیروزی های نظامی و هم در پیروزی سیاسی بعد از جنگ نقش بسیار ارزشمندی داشت، بر روح او درود می‌فرستیم. این اقدامات بعد از جنگ در دولت او انجام گرفت. مذاكرات را در پشت پرده ادامه دادیم، تا زمانی كه صدام نامه‌نگاری با ایران را شروع كرد.
وی اظهار داشت: نامه اول صدام كه آمد، در ایران برای هیچ كس باور كردنی نبود كه این نامه از طرف صدام باشد. نامه را كه به شورای عالی امنیت ملی بردیم، اولین سوال این بود كه آیا باور دارید واقعاً این نامه صدام است؛ یعنی امضای پای نامه، امضای صدام است. دلایل مان را در شورای عالی امنیت ملی مطرح كردیم و گفتیم كه به نظر ما این نامه و امضای آن واقعی است. می‌توانیم تست كنیم و این تست و چك را انجام دادیم و پاسخ اولین نامه صدام را در مدت كوتاهی فرستادیم.
رییس دولت دوازدهم ادامه داد: پس از آن نامه بعدی صدام آمد كه دوباره پاسخ داده شد، تا نامه آخر؛ یادتان هست كه در نامه آخر، صدام قرارداد 1975 را قبول كرد و به آقای هاشمی نوشت كه آنچه شما خواستید من پذیرفتم و قبول كردم. بنابراین یك پیروزی بزرگ سیاسی به دست آوردیم.عملیات مرصاد در سال 67 پیروزی بزرگ نظامی ما و پایان بخش جنگ بود و بعد در سال 69 نیز موفقیت‌های بزرگی به دست آوردیم كه یكی از نتایج آن مذاكرات و تفاهمات آزادی اسرای ایرانی بود.
روحانی تصریح كرد: هنوز از اسرای عراقی عده‌ای در ایران بودند كه صدام یكجانبه آمد گفت تمام اسرای ایرانی را آزاد می‌كند و همه اسرای ایرانی را آزاد كرد. البته تردید‌هایی در آمار و ارقام داشتیم و بحث‌هایی داشتیم كه آیا همه اسرای ایرانی آزاد شدند و یا یك عده‌ایی باقی ماندند؛ بحث درباره حدود هزار نفر بود كه آیا در اسارت هستند یا نه كه بعدها البته معلوم شد آنها جزو شهدا بودند.
وی خاطرنشان كرد: در عین حال جا دارد بازگشت اسرا را در 26 مرداد سال 69 به یاد بیاوریم كه چه روز پرهیجانی برای مردم ایران بود. در جنگ و بعد از جنگ روزهای پیروزی و موفقیت‌های بزرگی داشتیم. روزهای تلخ هم داشتیم. به نظرم در جنگ 8 ساله، اولین لبخند مربوط به شكستن حصر آبادان بود؛ آن عملیات بسیار بزرگی كه انجام شد و بعد عملیات فتح‌المبین در اوایل سال 61 و بعد فتح خرمشهر كه پیروزی بسیار عظیمی بود و پس از آن در سال 64 با پیروزی در فاو.
رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت: در بین روزهای زیبایی كه در جنگ و مربوط به جنگ داشتیم، یكی از روزهای بسیار زیبا، روز ورود آزادگان عزیز به كشورمان بود. یادتان هست كه وقتی اتوبوس‌ها از قصر شیرین، شلمچه و جاهای مختلف وارد كشور می‌شدند، اسرا از اتوبوس پیاده می‌شدند و روی خاك سجده می‌كردند؛ چه منظره تكان‌دهنده زیبایی بود.
روحانی اضافه كرد: اسرای ایرانی پیام انقلاب را با خودشان به داخل عراق و به داخل شكنجه‌گاه‌های عراق بردند و ایستادگی و مقاومت كردند. سید مظلوم جمع اسرای ایرانی مرحوم ابوترابی بود و دیگران. آن همه فداكارانی كه در سیاه چاله‌ها مقاومت و ایستادگی كردند و شلاق خوردند. شكنجه دیدند و حتی عده قابل توجهی در همین شكنجه‌گاه‌ها شربت شهادت نوشیدند، ولی دلاورانه مقاومت و ایستادگی كردند.
وی ادامه داد: اسرا، پیام انقلاب و عزت ایران و انقلاب اسلامی را به داخل عراق بردند و وقتی از عراق برگشتند، باز هم پیام آوردند، پیام ایستادگی و مقاومتی كه ملت می‌تواند همیشه داشته باشد. آن پیام، پیام پیروزی نهایی ایران اسلامی بود. از لحاظ انسانی، آخرین مرحله پیروزی بود كه اسرای عزیز وارد كشور شدند. درس‌های فراوانی را از رخدادهای سال‌های 67 و 69 گرفتیم و امروز هم به ملت ایران و همه آزادگان عزیز كشورمان تبریك می‌گوییم.

**قیمت ارز در سامانه نیما كاهش می یابد
رییس جمهوری در ادامه با بیان این كه نكته آخر سخنانم مربوط به مسایل بازار در شرایط امروز است، تصریح كرد: امروز نیازمند آرامش در بازار هستیم. در شرایطی هستیم كه دشمنان می‌خواهند به كشور فشار وارد كرده و زندگی مردم را دچار مشكل كنند و در این وضعیت دولت وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد. همه وزرا، معاونین و تمام مسئولین دستگاه‌ها در سراسر كشور، بار مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند.
روحانی با تاكید بر این كه دولت باید به مردم كمك كند و مردم هم باید به دولت كمك كنند، خاطرنشان كرد: باید دست به دست هم دهیم و از این مقطع عبور كنیم و به حول و قوه الهی عبور هم خواهیم كرد. اجازه نخواهیم داد دشمن ما را به زانو درآورد. دشمن آرزوی شكست دادن ایران را به گور خواهد برد. وی یادآور شد: دشمن نمی‌تواند ملت عظیم و بزرگ ایران را با فشارهای غلط و غیرقانونی و بی‌رحمانه دچار شكست كند.
رییس جمهوری ادامه داد: البته باید در كنار هم باشیم؛ قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح، مردم عزیز، همه باید در كنار هم باشیم. در این شرایط ممكن است عده‌ای هم سوء استفاده و تخلف كنند. باید با افرادی كه متأسفانه منافع ملی و آینده كشور و هم‌نوعان خودشان را در نظر نمی‌گیرند، برخورد كرد. با كسی كه فساد می‌كند، باید برخورد كرد. خواهش اول من این است كه اول برخورد كنیم، عادلانه قضاوت كنیم، اگر به نتیجه رسیدیم، مجازات او را اعمال كنیم و بعد خبر آن را اعلام كنیم.
روحانی با طرح این سوال كه چرا به عكس كار می‌كنیم، گفت: اول اعلام می‌كنیم كه مثلا افرادی را گرفتیم و بستیم و چه كار كردیم و چه كسی را گرفتیم، چه كسی را می‌گیریم و چه كسی را خواهیم گرفت! با هر كس در این كشور تخلف و فساد كرده باید برخورد شود. این وظیفه ذاتی نیروهای انتظامی و امنیتی و قضایی است كه با متخلفین برخورد كنند اما تبلیغات باید بعد از عمل باشد، به خصوص آنجا كه حیثیت و آبروی مردم در میان است.
وی افزود: باید بدانیم امروز مشكل اول در كشور، مشكل اقتصادی است. مشكل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود. ممكن است بگیر و ببند در گوشه‌ای لازم باشد اما اساس آن است كه باید فضا آرام شود و مردم نسبت به آینده اعتماد پیدا كنند. باید مردم بدانند آینده بدی در انتظار آنها نیست. اگر چیزی موجب نگرانی آنهاست، آن نگرانی را برطرف كنیم.
روحانی اظهار داشت: اگر امروز می‌خواهیم در برابر توطئه آمریكا ایستادگی و مقابله كنیم، باید فضای كسب و كار آرام در ایران بوجود بیاید. اگر فضای كسب و كار آرام بوجود آمد، آمریكا شكست خورده است. اگر تنش و اختلاف و ناامیدی بیشتر شد، وضع بدتر می‌شود و مشكلات افزایش می‌یابد. باید همدیگر را یاری و كمك كنیم.
وی تصریح كرد: امروز هدف ارتقا و افزایش تولید و صادرات است. هدف امروز این است كه مواد اولیه تولید را تامین كنیم. بانك مركزی طبق دستور دولت، تمام درآمد صادرات غیرنفتی را برای عرضه به سامانه نیما اختصاص داده است، تا همه تولیدكنندگان و آنهایی كه مواد لازم و یا ضروریات زندگی مردم را وارد می‌كنند، بتوانند از این ارز استفاده كنند.
رییس دولت دوازدهم خاطرنشان كرد: این ارز باید با قیمت متعادل در اختیار تولیدكنندگان و واردكنندگان قرار بگیرد. قیمت ارز حتماً از قیمتی كه امروز در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد. همه عوامل و مولفه‌های اقتصادی این را می‌گوید. مردم باید بدانند برای تمام ارز مورد نیاز واردات و تولید آنها یك قیمت تقریبی متعادل، با نوسان قیمت در حد 100 تا 200 تومان وجود دارد كه بر آن مبنا بتوانند زندگی و كار خود را تنظیم كنند.
روحانی ادامه داد: اگر مردمی هستند كه در این قضیه تحت فشار قرار می‌گیرند، حتماً باید به آنها كمك كنیم و كمك خواهیم كرد. نباید مردم را تنها بگذاریم، مردم هم نباید دولت را تنها بگذارند. همه در كنار هم هستیم. مردم باید احساس كنند دولت نوكر و خادم و كارگزار و منتخب آنها است. هیچ كاری در كشور نمی‌كنیم جز آنكه برای دولت روشن شود كه به نفع مردم و آینده كشور است.

** آمریكا شرایط مذاكره را از بین برده است
رییس جمهوری با تاكید بر این كه با همه دنیا در حال تعامل و مذاكره هستیم، افزود: در سفر اخیر به قزاقستان با همسایگان خود مذاكرات بسیار صمیمانه‌ و خوبی داشتیم و در عین حال با اروپا و آسیا نیز در حال مذاكره هستیم.
روحانی اظهار داشت: آمریكا نیز خود كاری كرده كه شرایط مذاكره را از بین برده ؛ با روند خوبی داشتیم مذاكره می‌كردیم اما خودش آن را تخریب كرده و پل را خراب كرده و آن طرف ایستاده و می‌گوید باید چگونه عبور كنم!؟
وی خطاب به آمریكایی ها افزود: اگر می‌خواستید عبور كنید، چرا خراب كردید؟ اگر می‌خواستید همدیگر را ببینیم چرا پل را خراب كردید؟ خودشان پل را خراب كرده و آن طرف ایستاده و داد می‌زنند. این كه نشد. اگر راست می‌گویید بیایید پل را دو مرتبه درست كنید. پل را كه درست كردید خود به خود و به طور طبیعی رفت و آمد درست می‌شود؛ خودت مؤثر و مخرب و عامل این كار هستی.
رییس جمهوری با یادآوری این كه امروز اساس برنامه بر مبنای صادرات غیرنفتی است كه رقم آن قابل ملاحظه است، خاطرنشان كرد: رییس بانك مركزی گله دارد كه مردم در سامانه نیما نمی‌خرند در حالی كه ما ارز زیاد داریم. گفتم قیمت را بیاورید پایین تا مردم بخرند و این خوب است و خبر خوبی بود كه هم از وزیر نفت و هم از رییس كمیته مركزی شنیدم؛ می‌گوید وارد كننده و تولیدكننده ارزی كه در سامانه نیما عرضه می‌كنیم، نمی‌خرند و می‌گویند این ارز گران است؛ در این سامانه نیما خیلی مداخله نمی‌كنیم ما می‌توانیم كمك كنیم ولی در این زمینه معمولاً دو طرف تقاضا و عرضه است كه همدیگر را پیدا می‌كنند.
روحانی با بیان این كه امروز در كشور تنها به دنبال افزایش تولید هستیم، تصریح كرد: تولید باید بالارفته و صادرات افزایش پیدا كرده و اشتغال را در این كشور زیاد شود؛ و در این شرایط باید برای عده‌ای كه بیكار می‌شوند، راه نجات پیدا كنیم. باید مسأله اشتغال را حل كرده و وحدت جامعه‌مان را بیشتر كنیم.
وی با تاكید بر ضرورت تقویت شفافیت در كشور، گفت: بانك مركزی و وزرا دولت هر چه هست و هر كاری می‌كنندرا می بایست به مردم گزارش دهند؛ اگر به كسی ارز می‌دهند به مردم بگویند؛ كسی ارز وارد می‌كند، بگویند. گمركات به مردم اطلاع دهند. بانك مركزی، وزارت صمت، بهداشت و جهاد كشاورزی اطلاعاتی كه مورد نیاز است را به مردم بدهند تا مردم در جریان باشند ما به چه كسی پول می‌دهیم چه كار می‌كنیم و چه جور زندگی می‌كنیم.
رییس جمهوری به نزدیك شدن به ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اشاره كرد و اظهار داشت: محرم ماه عزت و سربلندی ماست، ما موفق و پیروز هستیم و تنها راه موفقیت كمك به همدیگر، زیر بازوی همدیگر را گرفتن و یكدیگر را یاری كردن است و خداوند هم ما را در این راهی كه راه درست است، كمك خواهد كرد.
روحانی خاطرنشان كرد: امروز تولید، صادرات، اشتغالزایی و تنظیم بازار بالاترین عبادت است؛ امروز شفافیت و اینكه مردم از همه چیز مطلع باشند بالاترین عبادت است وامروز انقلابی بودن همین است؛ ان شاء الله خداوند توفیق دهد این راه را ادامه دهیم و پیروزی را در آینده نزدیك شاهد باشیم.
رییس قوه مجریه همچنین در ابتدای سخنان خود با تبریك فرا رسیدن ماه پُر بركت ذی‌الحجه گفت: ذی‌الحجه، ماه عید قربان، ماه عرفه، ماه عید غدیر، ماه نیایش و عبادت خداوند بزرگ و ماه اجتماع مسلمانان در بیت‌الله الحرام است كه به تعبیر قرآن همه مسلمان‌ها در این اجتماع باید شاهد منافع عمومی خودشان و جهان اسلام باشند.
وی افزود: امیدواریم مراسم حج امسال برای همه مسلمانان دارای خیر و بركت و افزایش قرب به درگاه خداوند بزرگ باشد. یكی از ویژگی‌هایی كه خداوند برای این سرزمین ذكر كرده این است كه این سرزمین، سرزمین امنیت ، آرامش، سلامت ، مبارزه با فقر و تأمین نیازمندی‌های زندگی مردم است.
رییس جمهوری تلاش برای افزایش تولید، صادرات و اشتغال در كنار تنظیم بازار و شفاف سازی امور را بالاترین عبادت و انقلابی بودن دانست و به بانك مركزی ، گمرك و وزرای كابینه دستور داد تمام فعالیت های خود را به مردم گزارش و اطلاعات دهند تا بدانند ارز به چه كسانی داده می شود و چگونه هزینه می شود.
سیام**9314**1336
۰ نفر