۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 83001115
T T
۰ نفر
آزادسازی واردات طلا، حباب قیمتی را از بین می برد

تهران- ایرنا- رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: آزادسازی واردات طلای خام كه رییس كل بانك مركزی وعده داده است، مشكلات و حباب قیمتی پیش آمده در بازار را از بین می برد.

«ابراهیم محمدولی» امروز (سه شنبه) در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه كرد: برخی فعالان صنفی می گفتند هنوز بخشنامه گمرك برای واردات طلال اجرا نشده است و مسیر گذشته و موانع قبلی وجود دارد.
وی افزود: زمانی آزادسازی واردات طلا خوب است كه هركس براحتی طلا بیاورد اما هنوز موانع وجود دارد.
رییس اتحادیه طلا اضافه كرد: جنس سكه از طلاست كه قیمت جهانی دارد اما رویدادهای اخیر سبب شده است در تولید و صادرات طلا دچار مشكل شویم.
«مجموع این شرایط سبب شده است تولید طلا و جواهر ما در حد صفر قرار گیرد و دیگر توان رقابت با سایر كشورها را نداشته باشد».
وی از تعلل در تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده انتقاد كرد و گفت: این لایحه از پنج ماه پیش در نوبت بررسی مجلس شورای اسلامی قرار دارد اما هنوز به صحن نرفته است تا اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف شود.
به گفته وی، با وجود همه تلاش ها علیه كشور باید دست به دست هم داده و تولید و اشتغال را توسعه دهیم و حتی از محل صنعت طلا و جواهر ارزآوری داشته باشیم.

** مدیریت بازار سكه مناسب نیست
رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره وجود حباب حدود یك میلیون تومانی در بازار گفت: حباب به وجود آمده ناشی از نبود تعادل در عرضه و تقاضای آن است و باید گفت یا سیاست های بانك مركزی در این بازار بموقع عمل نمی شود یا بازار بدرستی مدیریت نمی شود.
محمدولی اضافه كرد: در مباحث اقتصادی باید بازار عرضه و تقاضا هماهنگ شود اما تا به حال به آن عمل نشده است و بنابراین می بینیم كه بانك مركزی با پیش فروش سكه یا اعلام اینكه قصد دارد امكان فروش گواهی پیش فروش سكه را فراهم كند، بر بازار اثر منفی می گذارد.
وی افزود: اتحادیه طلا پیشنهادهای خود را برای بهبود وضعیت به بانك مركزی داده است زیرا به نظر می رسد در شرایط كنونی بیش از آنكه به دلیل تحریم های خارجی دچار مشكل شویم، با تصمیم ها و سیاست های اشتباه از درون تحریم شده ایم.
«یكی از ایرادهای بزرگ در موضوع سكه به واسطه هایی برمی گردد كه سرپایی در بازار معامله می كنند؛ این افراد در بازار دنبال سودهای آنچنانی اند».
محمدولی بخشی از این مشكل را ناشی از عرضه عمومی سكه توسط بانك مركزی دانست كه با پیش فروش و حراجی سكه، این امكان را فراهم كرد كه هر فردی در عرصه سكه وارد شود؛ در حالی كه می توانست توزیع سكه را برای تنظیم بازار به اتحادیه ها و واحدهای صنفی معتبر واگذار كند و نتیجه بگیرد.

** اتحادیه طلا در فضای مجازی فعالیت ندارد
محمدولی تاكید كرد اتحادیه طلا در فضای مجازی هیچ تارنمای اینترنتی یا كانال ندارد و بناست سایت این اتحادیه تا یك ماه آینده به بهره برداری برسد تا نرخ ها به طور شفاف اعلام شود.
وی نسبت به خرید طلای آب شده هشدار داد و گفت: از آنجا كه افراد غیرمتخصص در این عرصه ورود كرده اند، احتمال اینكه عیار طلای فروخته شده كمتر از حد استاندارد باشد، وجود دارد و از این رو به مردم توصیه می شود به جای طلای آب شده، از واحدهای صنفی مجاز مصنوعات طلا بخرند.

** مردم به جای سكه، طلای كم اجرت بخرند
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز در این نشست خبری گفت: یكی از پیشنهادهایی كه این اتحادیه برای برون رفت بازار از شرایط كنونی به بانك مركزی داده، این است كه بانك مركزی ضرب سكه را بر عهده داشته باشد اما توزیع آن را به واحدهای صنفی بسپارد.
«مسعود یزدانی» افزود: اگر مشكل در نظام توزیع سكه از بین رود، حباب قیمتی كنونی نیز برطرف می شود؛ در حالی كه اكنون سكه حدود یك میلیون تومان حباب دارد.
وی افزود: وجود حباب در بازار سكه به این معنی است كه خریداران برای هشت گرم طلا یك میلیون بیشتر پول می دهند؛ در حالی كه اگر مصنوعات با اجرت ساخت كمتری دارد بخرند، ضرر نمی كنند.
«طلای با اجرت كم متفاوت از طلای دست دوم است؛ اكنون شاهدیم برخی به فروش طلای دست دوم به نام كم اجرت یا بدون اجرت اقدام می كنند كه جدای از مشكلات بهداشتی كه ممكن است ایجاد كند، تخلف است».
وی خواستار آن شد كه قوانین صادراتی برای صدور مصنوعات طلا تسهیل شود و صنعت طلای ایران بتواند با كشورهای صاحبنام در این عرصه رقابت كند.
یزدانی اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا را یكی دیگر از موانع این صنعت برشمرد كه مجلس درصدد است با اصلاح قانون این مشكل را رفع كند.
به گزارش ایرنا، این نشست خبری در اتحادیه طلا و جواهر برگزار شد.
2700 واحد صنعتی در سراسر كشور پروانه این اتحادیه را دارند.
اجرای بسته جدید ارزی دولت از شانزدهم مردادماه آغاز شده است.

اقتصام*2025*9132*1961*
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد