۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۳:۱۱
کد خبر: 82974104
T T
۰ نفر

رونق سینما در تولید و اكران فیلم كیفی

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۳:۱۱
کد خبر: 82974104
رونق سینما در تولید و اكران فیلم كیفی

اراك - ایرنا - كاهش تماشاگر مشكل اساسی سینماها در سال های اخیر به شمار می رود و به گفته مسئولان و سینماداران استان مركزی یكی از عوامل موثر در ركود این هنر - صنعت، نبود تولیدات فاخر در اكران است.

به گزارش ایرنا، مسئولان فرهنگی و سینماداران استان مركزی معتقدند كه استقبال مردم از سینما از دهه 40 تاكنون از فیلم های با كیفیت و برجسته بوده هرچند بسیاری از عوامل دیگر نیز در رونق این هنر - صنعت و پر كردن صندلی ها دخیل است.
بزرگترین مشكل سینمای ایران به خصوص در دهه گذشته كمبود مخاطب عنوان شده كه این مهم به طور مستقیم اقتصاد هنر هفتم را دچار آسیب كرده و در برخی موارد پیوستن به شغل دوم و یا تغییر شغل را برای فعالان این بخش را در پی داشته است.
در كنار كار ویژگی های فرهنگی، سینما برای بسیاری از مردم مترادف با سرگرمی است و این مهم باید به بهترین شكل و با تولیدات جذاب پاسخگویی شود و مسئولان، تهیه كنندگان و كارگردانان با نیم نگاهی به خواسته های جامعه و نوع سلایق آحاد مردم، فعالیت خود را بر تولید فاخر و مخاطب پسند متمركز كنند.
دست اندركاران امور فرهنگی استان مركزی می گویند: پخش فیلم خوب و مخاطب پسند رابطه مستقیم با استقبال سینما روها دارد و این مهم بارها در نقاط مختلف كشور و این استان به اثبات رسیده است.
معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مركزی درباره چگونگی ساخت سینما در اراك می گوید: راه اندازی نخستین سالن سینما در ایین كلانشهر موسوم به سینما آریان یا برق به سال های 1311 برمی گردد و فیلم ایرانی دختر لر كه در سال 1312 در سینماهای تهران به نمایش عمومی گذاشته شد در سینما آریان روی پرده رفت و استقبال بی نظیری از آن شد.
مجید طبیب زاده یادآور می شود كه سینما می تواند به عنوان یكی از اهرم های موثر و اثربخش در بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه نقش آفرینی كند.
وی افزود: فیلم با كیفیت با موضوع و قالب فرهنگی می تواند نقش مهمی در هدایت اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان داشته باشد.
طیب زاده ادامه می دهد: سینما به عنوان محل آموزش فرهنگ و ادب، واجد فیلم های خوب و موثر است و فیلمسازان كشور به این نتیجه رسیده اند كه مردم برای دیدن فیلم های خوب به سینما می آیند و باید تولید باكیفیت اكران شود.
معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مركزی گفت: شرایط روز سینمای استان مركزی نسبت به سال های گذشته تغییرات چشمگیری كرده و درصد استقبال مردم از فیلم خوب در چند سال اخیر افزایش دارد.
طبیب زاده توضیح داد: علاوه بر فعالیت سینما فرهنگ و عصر جدید(با سه سالن) در شهر اراك، شهرستان های تفرش، ساوه، محلات، دلیجان و خمین هم هر كدام یك سالن سینما دارند و بقیه شهرهای استان از این امكان فرهنگی محروم هستند.
وی می افزاید: یك سرمایه گذار در آشتیان و یك متقاضی در اراك درخواست راه اندازی مجتمع سینمایی به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه كردند كه در حال مطالعه و بررسی است.
این مقام مسئول در استان مركزی یادآور می شود: انجمن سینمای جوان این استان برای استقرار سینما سیار در شهرستان هایی كه از وجود سینما محروم هستند برنامه ریزی كرده كه به زودی این مهم محقق می شود.
طبیب زاده افزود: سینماهای استان مركزی به صورت دیجیتال فیلم پخش می كنند و چیزی به نام آپارت در سطح این واحدها وجود ندارد كه این مهم در كیفیت خدمات پخش نقش محوری دارد.
مدیر سینما فرهنگ اراك نیز می گوید: استقبال مردمی متناسب با نمایش آثار برتر در سالن ها متفاوت است.
احسان بیات افزود: مهمترین دلیل بی میلی افراد به سینما تولیدات بی كیفیت برخی فیلمسازان گمنام است چرا كه بر اساس تجربه، حتی در زمان قبل از انقلاب نیز آثار كارگردانان مطرح تماشاگران بیشتری به سینماها می كشاند.
وی ادامه داد: استقبال مردم از سینما در سال های گذشته با كم كاری برخی فیلمسازان بزرگ سینما رابطه نزدیك دارد به طوری كه هر گاه اثر یكی از این كارگردانان روی پرده می رود می توان گفت بیش از 90 درصد از صندلی های سینما پر می شود.
مدیر سینما فرهنگ اراك با بیان اینكه شرایط روز سینمای نسبت به یك دهه گذشته بهتر است، ادامه داد: اكنون كه هنر هفتم در نقاط مختلف دنیا به خصوص آمریكا، كانادا، هند، فرانسه و اسپانیا از رونق برخوردار است،مسئولیت دست اندركاران فرهنگی كشور در احیای این هنر- صنعت را مضاعف می كند.
بیات با بیان اینكه سینما فرهنگ از سال 1339 فعالیت خود را آغاز كرده است، اظهارداشت: اگر چه در روزگاری نه چندان دور تمامی صندلی های این سینما هنگام نمایش فیلم پر می شد اما در دهه اخیر به دفعات برای به هم نخوردن ساعت نوبت اكران ، نمایش فیلم ها با حضور تعداد كمی از تماشاچیان انجام شده است.
مدیر سینما عصر جدید اراك همچنین می گوید:كیفیت سالن ها، ارائه خدمات و كیفیت اثراز اصول مهم و اساسی در ورود تماشاچی به سینما است.
محسن ذولفعلی یادآورشد: سینما عصر جدید در سال 1393 تعمیر اساسی شد و فروش كنونی این سینما نسبت به سال های قبل از تعمیرات به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.
وی، كمبود تولید فیلم خوب كه مورد توجه مخاطب باشد را یكی از مشكلات كنونی سینمای ایران عنوان كرد و گفت: البته نباید فروش بالای فیلم های چند ماه اخیر مانند لاتاری و فیلشاه را نادیده گرفت و می توان گفت سینمای ایران در مسیر شناخت ذائقه مخاطب قرار گرفته و موفقیت هایی نیز حاصل شده است.
این سینمادار شهر اراك یكی از مشكلات كنونی سینماداران را فارغ از درآمدزایی و نیاز به فیلم خوب برای جذب مخاطب ، ضعف فرهنگ سازی برخی تماشاچیان عنوان كرد و افزود: هنوز برخی از افراد جامعه نتوانستند با این موضوع كنار بیایندكه سینما یك مكان فرهنگی است و جایی برای بروز برخی رفتارها نیست.
ذوالفعلی گفت كه رفتارهایی چون كشیدن سیگار و خوردن انواع خوراكی در حین تماشای فیلم باعث آزار بقیه مخاطبان می شود، حتی برخی با به جا گذاشتن پسماندها موجب كثیف شدن سالن ها می شوند كه در شان شهروند فهیم نیست.
یك تماشاچی سینما در اراك نیز می گوید: فیلم خوب و استفاده از بازیگران توانمند همراه با موسیقی متن جذاب نیازمند تبلیغ در صداو سیما را ندارد و تنها با نصب پوستر و یا عكس هایی از پشت صحنه فیلم بر روی دیوار و یا در سینما، مخاطبان را به تماشای فیلم می كشاند.
محمد رضا خالقی ادامه داد: مخاطب شناسی و تشخیص ذائقه مردم باید به صورت مقطعی و شرایطی باشد و نمی توان یك نسخه واحد برای سالیان متمادی در سینما تجویز كرد به عنوان مثال فیلم به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی كیا علاوه بر اینكه برنده سه سیمرغ بلورین از جشنواره ی فیلم فجر در سال 96 شد، میزان استقبال عمومی نیز بسیار چشمگیر بود.
وی ادامه داد:حاتمی كیا در انتخاب موضوع و چگونگی به تصویر كشیدن رشادت های شهدای مدافع حرم تعداد زیادی از اقشار مختلف جامعه را به سینما كشاند و می توان این فیلم را به عنوان تولید موفق و مخاطب پسند معرفی كرد و باید این ویژگی مهم سرلوحه امور تهیه كنندگان، نویسندگان و كارگردانان سینمای ایران قرار گیرد.
یكی دیگر از تماشاچیان سالخورده سینما در اراك افزود: معتقدم موضوع فیلم از انتخاب بازیگر بسیار مهمتر است چرا كه هم در سینمای قبل و هم در سینمای بعد از انقلاب آثاری با موضوع های متنوع در جذب مخاطب بسیار موفق تر از سایر تولیدات بوده اند.
علی اكبر عراقیه فراهانی گفت: اینكه یك بازیگر در مدت زمانی كوتاه سوپر استار می شود به دلیل بازی قوی در فیلم های مختلف است و اگر موضوع آثار با شرایط روز جامعه همخوانی نداشته باشد بازیگر نمی تواند خود را در جایگاه اصلی نقش قراردهد و به همین دلیل نمی تواند معروف و سوپراستار شود.
وی ادامه داد: متاسفانه سریال های تلویزیونی و ماهواره بر سیر نزولی سلیقه تماشاچی تاثیر گذاشته است و البته ساخت فیلم هایی با مضامین تاریخ مصرف دار و تولید نشدن آثار قوی از مشكلاتی است كه سبب بی میلی مخاطب به سینما می شود.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مركزی همچنین حذف قهرمان پروری در فیلمنامه ها را از مهمترین عوامل كاهش تماشاچیان سینما عنوان كرد و گفت: اكنون در بسیاری از كشورهای توسعه یافته با وجود امكانات و تجهیزات مدرن فیلمسازی و وجود سالن های مجهز سینما، قهرمان پروری به عنوان اصل بی چون و چرا جذب مخاطب سرلوحه امور فیلم سازان است.
سعید عبدالحمیدی افزود: دلیل اصلی موفقیت سینما در دهه های گذشته و حتی سینمای قبل از انقلاب هم وجود قهرمان در فیلمنامه ها بود و برای احیای سنما در ایران باید این اصل مهم و اساسی رعایت شود.
وی ادامه داد: یكی دیگر از عوامل جذب تماشاچی سینما در گذشته استفاده از دوبلور حرفه ای بود كه متناسب با نقش افراد در فیلم از دوبلور نیز استفاده می شد اما امروز بازیگران با صدای واقعی خود در فیلم ظاهر می شوند.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مركزی گفت: دسترسی آسان اقشار مختلف مردم به انواع فیلم از طریق فضای مجازی، شبكه های ماهواره ای و حتی كپی برداری از عوامل مهم كاهش ورود تماشاچیان به سینماست.
وی ادامه داد: یكی دیگر از مهمترین عوامل كاهش تماشاچی در سینماهای ایران نبود فضای مطلوب، سالن های غیر استاندارد و سالن های انتظار و بالا بودن قیمت بلیط ها است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
دست اندركاران فرهنگی كشور با اقداماتی از جمله نامگذاری روز ملی سینما در 21 شهریور ماه، پرداخت های بلاعوض به سینماداران برای آشتی دوباره مردم با این هنر - صنعت تلاش كرده اند اما آنچه این رویكرد را تكمیل كرده، اكران فیلم هایی است كه مردم به آنها علاقه نشان داده اند.
3017شبد**/6013/
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ