۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۸:۲۱
کد خبر: 82973038
T T
۰ نفر

شاكد، جایگزینی افراطی تر از نتانیاهو

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۸:۲۱
کد خبر: 82973038
شاكد، جایگزینی افراطی تر از نتانیاهو

تهران-ایرنا- آیلت شاكد، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی است و مادر دو فرزند (دختر و پسر)، اما باور دارد كه حتی جنین های فلسطینی، افعی های خفته در بطن مادران هستند كه باید مادرانشان را سربرید و خودشان را كشت.

همسرش «كامپیوتر» صدایش می زند و نزدیك ترین دوستانش او را «ربات» توصیف می كنند.
خودش به روزنامه نیویورك تایمز آمریكا گفته است: می گویند من خیلی سنگدل و بی احساسم و من می گویم اگر عاطفی باشی همه تلاش هایت به شكست می انجامد.
آیلت شاكد 42 ساله متولد 7 می 1976(17 اردیبهشت 1355) است. نام اصلی او «آیلت بن شائول» است و در تل آویو متولد شده اما تبار پدر و مادر او عراقی است. پدر و مادر او در دهه پنجاه میلادی قرن گذشته از عراق به ایران و از ایران به اسرائیل مهاجرت كردند. پدر او «شائول»، بعد از مهاجرت به سرزمین های اشغالی عضو حزب لیكود شد. او یك سكولار بود؛ مانند دخترش و در رژیم صهیونیستی كار حسابداری می كرد، اما «آرئیلا» مادر آیلت یكی از متدینان یهودی اشكنازی بود و در كسوت معلم دینی، كتاب «تنخ» یا همان تورات عبری را تدریس می كرد و بعدها به جریان های چپ صهیونیستی پیوست.
شاكد به ارتش رژیم صهیونیستی ملحق شد و به عنوان افسر آموزش در گردان 12 تیپ نیروهای ویژه موسوم به «گولانی» فعالیت داشت اما تحصیلات و شغل خود را در زمینه مهندسی برق و رایانه ادامه داد و سپس مدیر بازاریابی شاخه اسرائیلی شركت «تگزاس اینسترومنتس» آمریكا شد؛ شركتی كه دفاتر آن در دالاس و تگزاس آمریكا قرار داشت و تخصص او در بازاریابی مواد نیمه هادی (نیمه رسانا) و فن آوری رایانه بود.

**شاكد و یسرائیل شیلی
آیلت در فاصله سال های 2006 تا 2008 مدیر دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود. در آن زمان، نتانیاهو رهبر معارضان اسرائیلی بود. شاكد در همان دفتر با «نفتالی بنت» رهبر حزب «خانه یهودی» آشنا شد. بنیت مشاور نتانیاهو بود اما در مارس 2008 هر دو نفر (شاكد و بنت) دیگر در دفتر نتانیاهو حضور نداشتند. دلیل آن به نوشته روزنامه های اسرائیلی این بود كه سارا همسر نتانیاهو نمی خواست این دو به ویژه آیلت شاكد در حلقه نزدیكان نتانیاهو باشند.
بعد از استعفای دو عضو خانه یهودی و خروجشان از دفتر نتانیاهو، این دو، جنبشی به نام «یسرائیل شیلی» را تاسیس كردند. این كمپین، دو شاخه راستگرای افراطی را به هم پیوند زد؛ جریان راست سكولار به نمایندگی شاكد و جریان صهیونیسم دینی به نمایندگی بنت.
یسرائیل شیلی به معنای «اسرائیل من» كمپینی با مشاركت برخی از نمایندگان كنست برای حمایت از یهودی سازی كامل در رژیم صهیونیستی بود.
تشویق شهرك سازی های یهودی در كرانه باختری و فعالیت گسترده در شبكه های اجتماعی برای بازاریابی ایده «دولت یهودی» از مهم ترین اهداف این كمپین بود. اعضای این كمپین در دو عرصه اینترنتی به شدت فعالیت داشتند و از ظرفیت آن استفاده كردند. یكی از این زمینه ها متن محور و دیگری فضایی برای فعالیت چند رسانه ای است؛ پایگاه ویكی پدیا برای تبلیغ و ترویج اسرائیل و شبكه اجتماعی یوتیوب برای اشتراك گذاری ویدیوهای تاثیرگذار در حمایت از ایده دولت یهودی.
شبكه 7 تلویزیون اسرائیل گزارش داد: این كمپین ده ها نفر را در قالب «ارتش نویسندگان ویكی پدیایی» استخدام و برای آنها دوره های مختلف برگزار كرد؛ از نویسندگی در دایره المعارف ها و به شكل خاص ویكی پدیا تا مهارت های چند رسانه ای و تدوین و انتشار فیلم در شبكه های اجتماعی به ویژه یوتیوب.
اكنون هم بخشی از این كمپین وظیفه نظارت بر محتوای شبكه های اجتماعی در ارتباط با اسرائیل و دادن گزارش های نوبه ای به آیلت شاكد را دارند كه حالا وزیر دادگستری است.
چهار ماه پیش بود كه شاكد با استناد به همین گزارش ها از مدیر توئیتر خواست محتوای ضد اشغالگری این شبكه را حذف كند اما توئیتر زیر بار نرفت. شاكد گفت: من در توئیتر بیش از فیس بوك فعالیت دارم اما وقتی از فیس بوك چنین كاری خواستم 95 درصد مطالب مورد نظر اسرائیل حذف شد در حالی كه توئیتر نمی خواهد این درخواست را بپذیرد و قصد داریم از این شبكه اجتماعی شكایت كنیم.

** نخستین زن سكولار در خانه یهودی
بنت تا سال 2012 جنبش یسرائیل یشلی را هدایت می كرد تا اینكه توانست رهبر حزب «مفدال» شود و نامش را به حزب خانه یهودی تغییر داد. شاكد را هم به این حزب آورد و او را به عنوان نخستین زن سكولار در فهرست این حزب برای انتخابات كنست قرار داد.
شاكد بعد از انتخابات كنست 2013 توانست به سرعت در پارلمان نفوذ كند و در مدت كوتاهی، تاثیرگذاری خود را در حزب خانه یهودی نشان دهد. زن جوان عضو حزب و كنست را دو ویژگی از رقبایش متمایز می كرد؛ او یك سخنران ماهر و آشنا به بهره برداری مناسب از ظرفیت رسانه های اسرائیلی و خارجی است. طبیعتا سخنرانی های شاكد، چاشنی تندی از گفتمان نژادپرستانه شووینیستی و افراط گرایانه با استفاده از ادبیات جریان صهیونیسم دینی و مفاهیمی رایج در میان متدینان صهیونیست مانند «وعده الهی» و «حق یهود در سرزمین موعود» دارد. شاكد با همین ابزار گفتمانی جنگی رسانه ای را نیز علیه آفریقایی های ساكن اسرائیل به راه انداخت و آنها را خطری وجودی برای اسرائیل معرفی كرد.
او اكنون وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی است. در محله «بابلی» واقع در شمال تل آویو زندگی می كند. مادر دو فرزند است و همسرش، «اوفیر» یكی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش صهیونیستی و خلبان جنگنده اف16 است.

** موقعیت حزبی شاكد در سایه بنت
شاكد از زنان تاثیرگذار در ائتلاف حاكم صهیونیستی به رهبری حزب لیكود است. او عضو حزب خانه یهودی است و در چند هفته اخیر گفته است كه قصد دارد در راس این حزب برای نخست وزیری اسرائیل نامزد شود.
خانه یهودی یك حزب سیاسی دینی و صهیونیست اسرائیلی است كه به عنوان جایگزین حزب ملی- مذهبی تأسیس شد. این حزب، مخالف جدی تاسیس كشور فلسطین (راه حل تاسیس دو كشور) و مهمترین طرفدار گسترش شهرك‌های یهودی‌نشین در كرانه باختری است.
این حزب، راست‌گرا و نماینده یهودیت ارتدوكس مدرن است. طرفدار سرسخت شهرك سازی اسرائیلی است و برای آن توجیه های دینی و لاهوتی می آورد اما گرایش ملی‌گرایانه بیشتری نسبت به یهودیان ارتدوكس سنتی دارد. خانه یهودی به همراه حزب نماینده طبقه متوسط سكولار با نام «یش عاتید» (آینده آنجاست)، طرحی جنجالی برای لغو معافیت سربازی طلبه‌های یهودی ارتدوكس و كاهش حمایت‌های دولتی از آنها ارائه داد و یكی از دلایل رشد سریع محبوبیت آن، استقبال طبقه متوسط اسرائیل از این طرح بوده است؛ طبقه متوسطی كه همواره از تبعیض به نام دین و ترجیح طبقه روحانیون بر سایرین، شكایت داشته است و همین موضوع، خانه یهودی را در مقابل احزاب سنتی دینی و افراطی اسرائیل به ویژه حزب دینی «شاس» قرار داد كه به شدت با این طرح مخالفند.
خانه یهودی در سال 2009 در نخستین كارزار انتخاباتی خود تنها موفق به كسب سه كرسی در كنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) شد. در انتخابات 2013 بهترین نتیجه خود را با كسب 12 كرسی رقم زد و با سه وزیر به دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو پیوست. در انتخابات پارلمانی 2015 این رژیم، آنها حدود یك سوم آراء خود را از دست دادند و موفق به كسب 8 كرسی شدند.
در هفته های گذشته، شاكد اعلام كرد كه نامزد شدن برای نخست وزیری اسرائیل را بعید نمی داند در عین حال گفت كه اگر بنا باشد انتخابات زودهنگام در سایه بحران های ائتلافی جاری برگزار شود، نفتالی بنت رئیس حزب خانه یهودی را مناسب تر می بیند.
شاكد برای نخستین بار در انتخابات سال 2013 به كنست راه یافت. او چهره ای سكولار در میان فهرست نمایندگان هم حزبی خود بود كه همه از جریان های دینی افراطی صهیونیستی بودند، اما شاكد سكولار، هر چند متدین نبود اما در تندروی راستگرایانه و نژادپرستانه علیه اعراب و طرفداری از لایحه «دولت قومی یهود» رقیب نداشت.
زن سیاستمدار اسرائیلی با تصمیم نفتالی بنت رهبر حزب خانه یهودی وارد پارلمان شد.
از انتخابات گذشته كنست اسرائیل كه در نیمه ماه مارس 2015 برگزار شد نیز كاملا آشكار بود كه بنت یك كرسی وزارتی را برای شاكد نشان كرده است. هدف بنت نشستن شاكد بر مسند وزارت داخلی این رژیم بود؛ جایی كه مسئولیت بخشی از نیروهای امنیتی شامل پلیس و نیروهای مرزبان را بر عهده داشته باشد، اما كاهش محبوبیت این حزب و كم شدن كرسی هایش در كنست از 12 به 8 كرسی، این حزب را به عقب راند؛ با این وجود، خروج «آویگدور لیبرمن» از مذاكرات تشكیل كابینه در سال 2015، فضای تنفسی به حزب خانه یهودی داد، بنت از این فرصت استفاده كرد و با حزب لیكود به ریاست نتانیاهو وارد مذاكرات ائتلافی برای دستیابی به مناصب بهتری در كابینه شد؛ نتیجه این مذاكرات، تكیه شاكد بر كرسی وزارت دادگستری اسرائیل بود.
حالا، رهبر حزب خانه یهودی امیدوار است كه این زن جوان، بتواند توجه افكار عمومی را به خود و حزب متبوعش جلب كند و جان تازه ای به حزبش بدهد.

** قطب نمای نظرسنجی ها شاكد را نشان می دهد
بعضی چهره های حزب خانه یهودی از وزیر دادگستری اسرائیل خواسته اند جای نفتالی بنت در ریاست حزب را بگیرد تا زمینه برای حاكم شدن حزب در ائتلاف حكومتی با تكیه بر نفوذ این زن فراهم شود. «یوسی فوكس» فعال حزب خانه یهودی برای اینكه شاكد را قانع كند تا نامزد ریاست حزب در انتخابات مقدماتی در مقابل بنت شود، اقدام به نظرسنجی كرد. نتایج نظرسنجی این بود كه در صورت ورود شاكد به انتخابات در صدر فهرست خانه یهودی، وی موفق به كسب 33 كرسی كنست خواهد شد یعنی 3 كرسی بیشتر از كرسی های فعلی حزب حاكم لیكود.
این نظرسنجی كه مركز بررسی و پژوهش «رافی اسمیت» انجام داده حاكی است كه اگر شاكد در جایگاه رئیس حزب خانه یهودی در انتخابات كنست شركت كند رای 9 درصد كسانی كه در انتخابات 2015 به حزب لیكود رای دادند به صندوق حزب خانه یهودی واریز خواهد شد.
نظرسنجی روزنامه معاریو رژیم صهیونیستی نیز تقریبا همین نتایج را نشان می دهد با این تفاوت كه در نظرسنجی معاریو، فرض بر این است كه آیلت شاكد در صدر فهرست حزب لیكود قرار گیرد نه حزب خانه یهودی.
این نظرسنجی تصریح می كند جریان راستگرای اسرائیلی جایگزین دیگری برای نتانیاهو دارد كه می تواند بیشتر از خود نتانیاهو رای بیاورد.
نظرسنجی نشان می دهد كه در صورت حضور شاكد در راس حزب لیكود، این حزب 31 كرسی ازمجموع 120 كرسی كنست را از آن خود خواهد كرد، حزب «اردوگاه صهیونیستی» به ریاست «بنی گانتز» رئیس پیشین ستاد مشترك ارتش صهیونیستی 24 كرسی (به همراه 11 كرسی حزب كار) به دست خواهد آورد، حزب یش عاتید به ریاست «یئیر لبید» به 18 كرسی می رسد و این در حالی است كه انتقال شاكد از خانه یهودی به لیكود تاثیری به حال حزب اصلی او (خانه یهودی) نخواهد داشت و 8 كرسی را كسب خواهد كرد.
11 كرسی هم به فهرست مشترك اعراب اسرائیلی به ریاست «ایمن عوده» تعلق خواهد گرفت.
حزب «یسرائیل بیتنو» (اسرائیل خانه ما) به ریاست آویگدور لیبرمن، حزب «كولانو» (همه ما) به ریاست «موشه كحلون» و حزب «جدید» به رهبری «اورلی لیوی ابكسیس» جمعا 5 كرسی و حزب دینی «شاس» به رهبری «آریه درعی» 4 كرسی تصاحب خواهند كرد.
معاریو می نویسد اگر شاكد حزب خانه یهودی را ترك كند این حزب در میان گروه های افراطی یهودی (حاریدیم ها) محبوبیت بیشتری می یابد زیرا آنها دوست ندارند زنی را در مركزیت حزب و تا این درجه تاثیرگذاری ببینند.
این سناریوی معاریو بعید به نظر می رسد زیرا هیچ نشانه ای مبنی بر تمایل شاكد برای ورود به انتخابات از طریق لیكود نیست و شاكد هم تا زمانی كه نتانیاهو در راس لیكود باشد به آن نخواهد پیوست و ضمنا ارادت او به رئیس حزب خانه یهودی در میان سیاستمداران اسرائیلی بر كسی پوشیده نیست، اما نتایج نظرسنجی نشان می دهد كه ستاره وزیر دادگستری اسرائیل فعلا افولی ندارد چه در قالب حزب خانه یهودی و چه در راس لیكود. نكته اینجاست كه ناظران می گویند حتی چهره های كهنه كار حزب لیكود مانند «میریت ریجف»، «یسرائیل كاتز» و «گدعون ساعر» هم نخواهند توانست تهدیدی برای شاكد باشند.
«داوید بیطان» رئیس پیشین ائتلاف حكومتی اسرائیل و عضو حزب لیكود اخیرا در كنفرانس سندیكای وكلای اسرائیلی در «ایلات» گفته است: شاكد در صورت ورود به انتخابات داخل حزبی لیكود هم می تواند بر همه اعضای بارز این حزب پیروز شود؛ حتی بر فرد بانفوذی مانند میریت ریجف وزیر فرهنگ و ورزش و بقیه كسانی كه در منصب هایشان میراث دار نتانیاهو هستند.

** شاكد، مادر اژدها
شاكد بارها خواستار اشغال غزه و شرق قدس شده است. او شهرك سازی و یهودی سازی را به هر قیمتی اولویت اول اسرائیل می داند.
در جریان حمله اسرائیل به غزه در تابستان 2014 شاكد مطلبی را در فیس بوك منتشر كرد كه انتقادهای وسیعی را در سطح جهانی برانگیخت.
او نوشته بود: پشت سر هر تروریست (اشاره به فلسطینیان در حال مبارزه با اشغالگری اسرائیل)، ده ها مرد و زن ایستاده اند كه بدون آنها نمی توان عملیات تروریستی كرد. همه آنها دشمن جنگجو هستند و باید خونشان ریخته شود.
شاكد ادامه داد: این شامل مادران آنها نیز می شود كه آنان را با گل و بوسه به میان آتش می فرستند. آنها (مادران) نیز باید به دنبال فرزندانشان بروند. عادلانه تر از این چیزی نیست... خانه هایشان هم همینطور زیرا در آن افعی پرورش می دهند. خانه هایشان باید ویران شود زیرا افعی های كوچك در آن پرورش خواهند یافت.
فردای آن روز، شهرك نشینان صهیونیست «محمد ابوخضر» نوجوان فلسطینی را در كرانه باختری به شدت كتك زدند و سپس در حالی كه زنده بود به آتش كشیدند و به قتل رساندند.
توجیه شاكد برای مطلب نفرت ساز این بود: این پست را منتشر كردم اما من آن را ننوشته بودم.
او مقاله ای در روزنامه اسرائیلی جروزالم پست منتشر كرد و در آن نوشت: بگذارید از پست فیس بوكی خودم در یكم جولای 2014 شروع كنم. این مطلب من نبود. 12 سال پیش روزنامه نگار عزیز، «اوری الیتسور» آن را نوشته اما تا حالا منتشر نشده بود.

** اكثریت یهودی به قیمت نقض حقوق بشر
او همچنین طراح قوانینی است كه مانع از آزادی اسیران فلسطینی می شود.
او مجازات زندان برای كسانی كه بدون مجوز از غزه و كرانه باختری به سرزمین های اشغالی 1948 وارد می شوند را از 2 به 4 سال افزایش داد. همچنین قانونی را در كنست برای ممانعت از ورود دام های فلسطینیان به مراتع اشغالی با جریمه سه تا 6 ماه حبس به تصویب رساند.
زن سیاستمدار اسرائیلی فقط به آزار فلسطینیان اكتفا نمی كند. او طراح قانون «شفافیت» است. به وسیله این قانون فعالیت سازمان های مدنی و حقوق بشری را در اسرائیل محدود كرد و انتقادهای اتحادیه اروپا را برانگیخت.
شاكد در كنفرانسی اسرائیلی گفت: باید اكثریت یهودی را حتی به قیمت زیر پا گذاشتن حقوق بشر حفظ كرد.
به همین دلیل به شدت با جمع شدن اعضای خانواده های فلسطینی در كنار هم مخالف است و به عنوان مثال نمی پذیرد كه فردی در داخل سرزمین های اشغالی 1948 با دیگری در كرانه باختری ازدواج و در محدوده 1948 زندگی كنند.

** آیلت شاكد و سارا نتانیاهو
برای نخستین بار «رونی مانا» بازرگان اسرائیلی و دوست نزدیك نتانیاهو پرده از حساسیت سارا نتانیاهو همسر نخست وزیر به آیلت شاكد برداشت؛ هر چند پیش از این و در جریان استعفای سال 2008 شاكد از دفتر نتانیاهو، روزنامه های اسرائیلی گمانه هایی درباره نقش سارا نتانیاهو مطرح كرده بودند.
مانا گفته است كه سارا نظارت شدیدی بر هر نشست یا دیداری دارد كه بین شوهرش و آیلت شاكد برگزار می شود اگر چه شاكد وزیر دادگستری است و باید با نخست وزیر دیدارهای مرتب داشته باشد.
این در حالی است كه بنیامین و سارا نتانیاهو در دستگاه قضایی آیلت شاكد پرونده قطوری دارند و هر دو به دادگاه كشانده شدند.
علاوه بر اتهام رشوه و استفاده شخصی از اموال حكومتی، شاكد پرونده های مختلف دیگری را نیز علیه این دو به جریان انداخته است. یكی از این پرونده ها استفاده از بزرگترین شركت ارتباطات اسرائیل و یك پایگاه خبری برای انتشار اخبار مثبت درباره نتانیاهو و همسر او است.
به هر روی، شبكه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد مانا بازرگان اسرائیلی و دوست نتانیاهو از شدت نفرت سارا نتانیاهو از آیلت شاكد خبر داده است.
او گفته كه سارا از آیلت به شدت متنفر است به گونه ای كه بنیامین نتانیاهو حق ندارد به شاكد نزدیك شود یا حتی نام وزیر دادگستری خود را در محافل خصوصی ببرد. سارا اصرار دارد كه پروازهای خارجی را با هواپیمایی كه آیلت در آن باشد انجام ندهد تا با وزیر دادگستری شوهرش روبرو نشود.
شاید به همین علت است كه «نشنال پست» كانادا در گزارشی نوشته است «نتانیاهو با شاكد دست نمی دهد و مصافحه نمی كند».
خانواده نتانیاهو هم در واكنش به این اظهارات مانا گفته اند كه او 8 سال است با خانواده شان رفت و آمدی ندارد و پایش را از منزلشان قطع كرده اند اما در این مدت پیامك هایی به سارا نتانیاهو می داده كه برخی آنها متملقانه است و نهایتا تهدید كرده كه اسرار خانوادگی آنها را فاش می كند.
یدیعوت آحارونوت گزارش داد شاكد هم بارها از نتانیاهو خواسته است كه در صورت اثبات اتهام های فساد، كناره گیری كند اما نوعی تضمین هم به نخست وزیر داد كه قرار نیست اثبات اتهام و كناره گیری از ریاست كابینه به ابزاری برای عزل و انزوای سیاسی او منجر شود.
شاید نتانیاهو و خانواده اش تصور نمی كردند زمانی رئیس دفتر بركنار شده یا مستعفی بنیامین به این شدت پایه های نفوذ این خانواده را تكان دهد.

**نیمرخ شخصیت شاكد
نشنال پست درباره شاكد نوشت: این سیاستمدار تازه كار زن، در فاصله كوتاهی به صدای افراط گرایی و خطرناك اسرائیل تبدیل شد. او در نظر بعضی ها زیبا، جوان و سكولار است اما نظرات نژادپرستانه و خشن خود را خیلی بلند و بی پرده فریاد می زند.
«جوزف باریتكی» وزیر اسبق اسرائیلی درباره آیلت شاكد در اظهاراتی طعنه آمیز و هشداردهنده به رادیو «داروم» اسرائیل گفت: او جدا زیباست؛ شبیه زنان آلمان نازی.
گفته می شود چپ های اسرائیلی از انتخاب او برای تصدی وزارت دادگستری خشمگین بودند و «ناشمن شای» رهبر حزب «اتحاد صهیونیستی» گفت: دادن پست وزیر دادگستری به شاكد مثل این است كه به یك آتش نشان مشعل بدهید و از او بخواهید آتش را خاموش كند.
در چند عبارت می توان گفت؛ آیلت شاكد وزیر دادگستری اسرائیل است اما به صهیونیسم فرای حقوق بشر باور دارد و می گوید حفظ اكثریت یهودی، ارزش زیرپا گذاشتن حقوق بشر را دارد.
او یك زن و مادر است اما مادران، زنان و فرزندان فلسطینی را افعی می بیند و شایسته مرگ.
وی وزیر كابینه اسرائیلی است اما خودش را در قامت نخست وزیر می بیند و بارها از نتانیاهو خواسته از منصب خود كناره گیری كند.
زنی كه وزیر نتانیاهو است اما گفته می شود سارا نتانیاهو، همسر نخست وزیر به شدت از او بیزار است و نمی گذارد «بی بی» (نتانیاهو) به او نزدیك شود و یا با او در یك پرواز باشد.
كسی كه با تناقض ها خو گرفته است آنگونه كه مرامنامه حزبش روی كاغذ، حفظ حقوق بشر است اما روی زمین، فقط با زبان لوله تفنگ و غرش اگزوز بولدوزها صحبت می كند.
آیلت شاكد سكولار است اما دور و برش را چهره های افراط گرای دینی حزب خانه یهودی گرفته اند. از لحاظ مشرب سكولاری با سیاست ورزی دینی فاصله دارد، اما از این ظرفیت استفاده می كند و نقش ادبیات دینی را در پیشبرد سیاست های صهیونیستی نادیده نمی گیرد. این زن یاد گرفته با گرگ های پیر برقصد اما از همه آنها درنده تر باشد.
گزارش از جواد ارشادی
خاورم**9241**1586
۰ نفر