۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۵۴
کد خبر: 82971718
T T
۰ نفر
اولیای دم سیدامامی از رئیس صدا و سیما شكایت كردند

تهران- ایرنا- وكیل مدافع اولیای دم كاووس سید امامی از شكایت موكلانش علیه رئیس، معاون سیاسی و مدیر شبكه دوم صدا و سیما و همچنین تهیه كننده برنامه خبری 20:30 و عوامل تولید برنامه «منطقه ممنوعه» خبر داد.

پیام درفشان روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا با اعلام این خبر گفت: مهران و رامین سیدامامی به عنوان اولیای دم كاووس سیدامامی علیه این افراد و تهیه كننده، عوامل تولید و آمر تهیه برنامه ای تحت عنوان «منطقه ممنوعه»، شكایتی را در دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح كردند.
این وكیل دادگستری افزود: موكلانم تحت عناوین اتهامی نشر اكاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، افترا، توهین و اقدام علیه امنیت ملی، شكایت خود را علیه افراد مزبور مطرح كردند كه این شكایت برای رسیدگی به شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده است.
درفشان ادامه داد: برنامه منطقه ممنوعه برخلاف قانون اساسی، فرمان هشت ماده ای بنیانگذار جمهوری اسلامی، قانون حقوق شهروندی و همچنین قانون آیین دادرسی كیفری مبادرت به انتشار عكس های خصوصی مورث موكلان كرده این در حالی است كه برابر اصل 22 قانون اساسی حیثیت مردم از تعرض مصون است و برابر اصل 39 قانون اساسی هتك حرمت و حیثیت كسی كه به حكم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هر صورت كه باشد، ممنوع و موجب مجازات است.
وی اضافه كرد: همچنین برابر بند 6 فرمان 8 ماده ای بنیانگذار جمهوری اسلامی «هیچ كس حق ندارد… تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری كه از غیر به او رسیده ولو برای یك نفر فاش كند و تمام اینها جرم و گناه است.»
وكیل مدافع اولیای دم سیدامامی افزود: در بند 7 همین فرمان حتی تعرض به آبروی ضد انقلاب ممنوع شده است. بند 8 قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب 15 اردیبهشت سال 83 مقرر داشته از افشای مضمون نامه ها و نوشته ها و عكس های فامیلی و فیلم های خانوادگی و ضبط بی مورد آنها خودداری شود. همچنین صدر ماده واحده آن مقرر داشته متخلفان از این قانون برابر قوانین موضوعه مجازات می شوند.
وی تصریح كرد: مورث موكلان بنده به اتهام جاسوسی دستگیر و قبل از اثبات اتهام و حتی صدور كیفرخواست در زندان فوت كرده است و برابر گزارش وزارت اطلاعات و سخنان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران كه به عنوان تنها نهاد قانونی مبارزه با جاسوسی اعلام شده است، هیچ دلیلی مبنی بر وجود اتهام جاسوسی برای فعالان محیط زیستی وجود ندارد.
درفشان گفت: این برنامه قبل از اثبات جرم و برخلاف موازین قانونی كه ذكر می شود در دقیقه 2:30 این برنامه عنوان می دارد:« سید امامی با تشكیل موسسه میراث پارسیان با تیم سفارش شده از طرف سرویس های جاسوسی غرب بر روی بحران های محیط زیستی ایران به ویژه مسأله آب، چگونگی قحطی و خشكسالی، تحقیقات گسترده ای انجام می داد و با پوشش این فعالیت ها اقدام به شبكه سازی و جذب نیرو می كرد.»
همچنین در دقیقه 3:00 این برنامه عنوان می دارد: « هیچ منطقه ای برای او و تیمش ممنوعه نبود هركجا كه مراكز نظامی و امنیتی بود همانجا تحقیقات زیست محیطی آنها هم بود، ابتدا اطلاعات وجود این مكان ها از طریق سرویس های جاسوسی و ماهواره ای می گرفتند و برای رصد دقیقتر چتر فعالیت های محیط زیستی خود را در نزدیك آن مكان پهن می كردند.»
در دقیقه 3:40 برنامه «منطقه ممنوعه» عنوان شد: «از سایت های موشكی نظامی و امنیتی تصویر برداشته و فاصله پرتاب تا فرود موشك را اندازه گیری می كردند». همچنین در دقیقه 4:12 این برناامه اظهار شده: « جایگاه سید امامی در نزد سرویس های بیگانه تا جایی بود كه افسر عالی رتبه سازمان اطلاعات امریكا برای ورود به كشور از او اجازه می خواهد و سید امامی به او هشدار امنیتی می دهد تا فعلا از این سفر منصرف شود.»
در دقیقه 5:54 این ادعا مطرح می شود: « این خودكشی، پالس و پیام امنیتی برای مخاطب مورد نظر سید امامی مخابره كرد» در دقیقه 6:45 این برنامه بیان می شود: « مهمترین اطلاعات امنیتی و نظامی این كشور را به دشمنان می فروخت»
وكیل مدافع اولیای دم سیدامامی اضافه كرد: فارغ از اینكه دستگاه بازداشت كنند مورث موكلان صلاحیت دخالت در مساله جاسوسی را نداشته و حق شكایت بر این مورد محفوظ است و فارغ از این كه اتهام جاسوسی موكل تا این لحظه در مراجع قضایی ثابت نشده است و صرف نظر از اظهارات عجیبی كه ناشی از صرفا ادعا و افترا و هتك حیثیت است كه فردی حاضر شود مرگ خویش را وسیله مخابره، خبر ضد كشور خود قرار دهد اساسا امكان پخش چنین برنامه ای برخلاف ماده 91 قانون آئین دادرسی كیفری است.
به گزارش ایرنا، كاووس سید امامی استاد دانشگاه امام صادق (ع) از فعالان محیط زیستی است كه اوایل بهمن 96 به همراه چند نفر دیگر بازداشت و 19 بهمن در زندان اوین درگذشت.
دادستان تهران اتهام این فعالان محیط زیستی را جاسوسی در حوزه محیط‌‌ زیست اعلام كرد و گفت: این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط ‌زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی كشور در حوزه‌های استراتژیك اقدام می‌كردند.
جعفری دولت آبادی همچنین پیشتر گفته بود كه سیدامامی «با توجه به اینكه می‌دانسته است اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته، متاسفانه در زندان دست به خودكشی زده است.»
دادستان تهران همچنین 29 بهمن سال 96 با تاكید بر ضرورت افزایش نظارت ها در بازداشتگاه ها و زندان ها و حفظ حقوق متهمان زندان دستور داد تحقیقات در مورد پرونده فوت كاووس سیدامامی ادامه یابد و با «افراد مقصر» در این حادثه برخورد شود.
اجتمام**ع.ی* 3063
۰ نفر