۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۳۴
کد خبر: 82964599
T T
۰ نفر

گاه سفر است و فكر پر بايد كرد

۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۳۴
کد خبر: 82964599
گاه سفر است و فكر پر بايد كرد

يزد - ايرنا - حكايت شهداي مدافع حرم اين پاسداران صلح جهاني براي خيلي ها حكايت غريبي است، زيرا با معيارهاي مادي زندگي امروزي نمي توان فداكاري آنان را سنجيد، ايثاري كه در گفت و گوي همسر شهيد روح الله مهرابي مدافع حرم ائمه (ع) با خبرنگاران ايرنا نمايان است.

زهره شهري زاده بانوي 32 ساله يزدي و همسر شهيد مدافع حرم، روح الله مهرابي، چندي پيش ميهمان ايرناي يزد بود، با گذشت چند لحظه از آغاز مصاحبه بيش از اينكه او ميهمان باشد، با گشاده رويي و لبخندي كه صلابت پايداري بر ارزشها را بيش از پيش در سيماي اين شيرزن به نمايش گذاشته بود، با پاسخ هايي دقيق پذيراي ما شد.
دفاع از مرزهاي جغرافيايي در نظام هاي غيرمذهبي نيز داراي ارزش است، اما دفاع از مرزهاي اعتقادي و ارزش هاي ديني در قاموس مرزهاي جغرافيايي نمي گنجد، اينجا ديگر قدس، كربلا و دمشق با خوزستان، كرمانشاه و ايلام فرقي ندارد.
در ديدار با همسر شهيد مهرابي، براي نخستين بار بود كه بعنوان يك خبرنگار نمي دانستيم سخن از كجا آغاز كنيم و او كه كارشناس مشاوره است و مربي يك مركز پيش دبستاني، فضاي گفت و گو را با بيان اين جمله فراهم مي آورد كه' روح الله كه به عنوان مستشار نظامي به عراق رفته بود، در سال 93 و در عمليات عاشورا در ماه محرم در تله انفجاري دشمن گرفتار و به درجه رفيع شهادت نايل شد.'
خانم شهري زاده مي گويد: شهيد مهرابي هميشه از كربلا و امام حسين (ع) مي گفت و آرزويش رفتن به پابوس آقا بود.
شهيد مهرابي در زمان شهادت، 2 فرزند پنج ساله و 1.5 ساله داشت و آنطور كه همسرش مي گويد بچه ها خيلي به او وابسته بودند اما او تصميمش را گرفته بود، زيارت آقا و دفاع از حرم امامين (ع).

** شهيد مهرابي، كارگشايي دلسوز بود
همسر شهيد روح الله مهرابي اظهار داشت: همسرم با معرفت، خوش اخلاق، خانواده دوست و اهل احترام به بزرگترها بود، خدمت خلق و گره گشايي از مشكلات آنان از ويژگي بارز روح الله بود، اگر براي گره گشايي از مشكل ديگران، دست به كار مي شد تا آن را به سرانجام نمي رساند، دست بردار نبود.
زادگاه خانم شهري زاده، يزد و زادگاه همسرش اصفهان است، او به ذكر خاطراتي از همسر شهيدش پرداخت و گفت: در يك روز در مسير يزد به اصفهان، متوجه خودرويي شديم كه نياز به كمك داشت، روح الله توقف كرد و پس از گفت و گو با راننده متوجه شد كه نياز به لاستيك زاپاس دارد و او زاپاس خودرو خودمان را به راننده داد تا به مقصد برسد.

** ارادت خاص شهيد مهرابي به جوادالائمه(ع)
شهري زاده تاكيد كرد: روح الله، ارادت خاصي به امام جواد عليه السلام داشت و هميشه مي گفت هر حاجتي داريد از ايشان طلب كنيد، بنا به گفته همرزمانش در 40 روزي كه در عراق بود به حرم امام جواد(ع) مي رفت، بسيار نماز مي خواند و گريه مي كرد، گويا همانجا شهادتش امضا شده بود.

** از امام رضا عليه السلام زيارت امام حسين عليه السلام را طلب كرد
همسر اين شهيد مدافع حرم گفت: بهمن ماه سال 1392 بود كه روح الله به مشهد رفته بود، وقتي برگشت گفت: از امام رضا عليه السلام زيارت امام حسين عليه السلام را خواسته‌ام.
خانم شهري زاده افزود: خيلي خوشحال شدم، گفتم تنها برو اگر ما را با خودت ببري برايت سخت مي‌شود و زيارت بهت نمي‌چسبد، پس از مدتي گفت؛ بچه‌ها مي‌خواهند به عراق اعزام شوند به او گفتم اين همان زيارتي است كه از امام رضا عليه السلام طلب كردي.
وي يادآور شد: روح الله كه سر از پا نمي شناخت، ساكش را بست و در انتظار ماند تا براي رفتن خبرش كنند و راهي شود، روز 22 شهريور ماه 1393 تماس گرفتند كه راهي اين سفر شود.

** براي رفتن به كربلا بي تاب بود
همسر شهيد مهرابي گفت: وقتي خبردار شد كه مي خواهند اعزام شوند، از خوشحالي بال درآورده بود و مانند كسي كه از قفس آزاد شده باشد، مي گفت وسايلم را سريع جمع كن ؛ براي رفتن عجله داشت و از من حلاليت طلبيد و رفت.
شهري زاده ادامه داد: روح الله بخاطر اينكه مدتي طول كشيده بود تا گذرنامه اش آماده شود نزد مادرش رفت و دستش را بوسيد و گفت؛ مادر نكند تو راضي نيستي كه من بروم و مادرش گفت كه راضي است .

** مهرابي، شهيد عمليات عاشورا
وي با بيان اينكه روح الله در مدت 40 روزي كه در عراق بود هرشب با ما تماس مي گرفت، افزود: 2 شب آخر تماسي نگرفت و نگران شديم و هرچه تماس گرفتيم پاسخي دريافت نكرديم.
برخي از دوستانش مي گفتند به منطقه اي ديگر اعزام شده و برخي هم گفتند زخمي شده و بالاخره با سخنان ضد و نقيض اطرافيان، متوجه شدم كه او به آرزويش يعني شهادت رسيده است.

** بابام قاب عكس شده
همسر شهيد مهرابي با بيان اينكه زينب پنج سال بيشتر نداشت كه پدرش به شهادت رسيد، افزود: زينب وقتي پدرش به شهادت رسيد به خاله اش گفته بود كه بابام ديگه قاب عكس شده و اين جمله اي بود كه در مهد كودك براي آماده سازي ذهنش به او گفته بودند، زينب، خيلي بابايي بود، وقتي پدرش در عراق بود، نقاشي هاي زيادي كشيده بود تا به پدر نشان دهد.
اكنون زينب 9 سال و حسين 6 سال دارد و همچنان دلتنگ پدرشان هستند.
همسر شهيد مهرابي اضافه كرد: بعد از شهادت روح الله، او را در خواب ديدم، دري باز شد كه پشت آن همه نور بود و به من گفت ناراحت نباش، من و تو دوباره در كنار هم و با هم زندگي خواهيم كرد.
شهري زاده خاطر نشان كرد: من راضي ام به رضاي خدا، اما گاهي زخم زبان ها و طعنه هاي كساني كه انتخاب روح الله را درك نمي كنند، مرا آزرده خاطر مي كند، برخي مي گفتند و مي گويند، به همسرت كه به عراق رفته ميليون ها تومان پول داده اند و به ارزشهايي كه روح الله به آنها دلبستگي داشته، هرگز فكر نمي كنند.
گفت و گو با خانم زهره شهري زاده همسر شهيد مدافع حرم روح الله مهرابي، حال و هواي ما را در يك صبح گرم تابستاني عوض مي كند.
روح الله با شهادت خود، كاري حسيني كرد اما شيرزناني مانند بانو شهري زاده نيز 'زينبي بودن' را به كمال معنا كرده اند، زناني كه اگر غم دنيا را در دل داشته باشند در سيماي آنان جز عزت، سربلندي و استقامت نمي توان ديد.
خانواده هاي شهدا به خصوص همسران شهدا كه در كنار وظيفه مادري بايد وظيفه پدري را براي يادگاران شهدا به انجام برسانند، اسطوره هاي بردباري هستند و براي كساني كه در مظاهر زندگي جديد در جستجوي الگو هستند، بازماندگان شهدا بهترين اسوه هاي صبر و مقاومتند.
حال و هواي گفت و گو با همسر شهيد مهرابي رباعي يكي از شاعران معاصر را در ذهن تداعي مي كند:
'از چشم سياه تو حذر بايد كرد
زين ميوه ممنوعه گذر بايد كرد
در اين قفس شكسته ماندن تا كي
گاه سفر است و فكر پر بايد كرد'

**
روح الله مهرابي شهيد مدافع حرم، متولد 11 ارديبهشت 61 در استان اصفهان است، اين شهيد والامقام كه به عنوان مستشار نظامي به عراق اعزام شده بود، هنگامي كه همراه يكي از همرزمانش براي تعمير چند تانك رفته و در انتظار رسيدن خودرو براي بازگشت به پايگاه بود، در تله انفجاري گرفتار و به شهادت رسيد؛ پيكر پاك اين شهيد در گلزار شهداي شهر كوشك اصفهان به خاك سپرده شد.
2088/ 6197 / 6014/
گزارش از دانشي - فلاح
۰ نفر