۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۰:۰۸
کد خبر: 82959879
T T
۰ نفر
وسعت آتش سوزی در پارك ملی گلستان 150 هكتار اعلام شد

گنبدكاووس - ایرنا - مدیر كل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: برآوردهای اولیه حاكی از گسترش آتش سوزی در سطح 150 هكتار از عرصه پارك ملی گلستان است كه از این مقدار 20 تا 30 هكتار جنگل و مابقی عرصه های مرتعی است.

امیر عبدوس دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به محل آتش سوزی خاطرنشان كرد: تاریكی هوا مانع تخمین دقیق وسعت اتش سوزی است ولی برآوردهای اولیه حاكی از گسترش آتش سوزی در گستره تقریبی 150 هكتار است.
وی با بیان اینكه عملیات مهار آتش در ارتفاعات توسط اكیپ های اعزامی در حال انجام است، گفت: عملیات خاموش كردن آتش به دلیل تاریكی شب موقتا متوقف شده و از ساعت چهار صبح فردا مجددا با نیروهای حاضر در محل و نیز نیروهای اعزامی ارتش آغاز می شود.
مدیر كل حفاظت محیط زیست استان گلستان با بیان اینكه ازنیروهای ارتش برای مهار و خاموش كردن آتش درخواست كمك شده است، گفت: با حضور این نیروها از استان های خراسان شمالی و گلستان در محل آتش سوزی، عملیات مهار و خاموش كردن آتش از ساعات اولیه فردا مجددا از سرگرفته می شود.
به گزارش ایرنا، آتش سوزی در بخش هایی از شرق پارك ملی گلستان كه محل آغاز آن حدفاصل تونل و سه راهی دشت در محدوده خراسان شمالی بود، از بعداز ظهر دوشنبه آغاز شد و به دلیل گرمی هوا و وزش باد گسترش یافت.
با وقوع این آتش سوزی نیروهای امدادی اعم از حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و نیروهای آتش نشانی از خراسان شمالی و شرق استان گلستان به محل آتش سوزی اعزام و عملیات مهار و خاموش كردن آتش را آغاز كرده اند.
پارك ملی گلستان كه دارای چهار پاسگاه سرمحیط بانی و 9 پاسگاه محیط بانی است، منطقه حفاظت شده‌ ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است.
این منطقه قدیمی‌ ترین پارك ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی كم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است كه 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 كیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌كره در میراث جهانی یونسكو به ثبت رسیده ‌است.
پارك ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ كمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است.
تنوع زیستی این پارك حتی فراتر از برخی كشورهای اروپایی است كه صدها برابر این پارك وسعت دارند.
پارك ملی گلستان از بهترین زیستگاه ‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ ای، گرگ، وشق، مرال، شوكا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.
گلستان در سال 1354 نخستین پارك ملی ایران شد كه در فهرست میراث جهانی یونسكو به عنوان یكی از 50 ذخیره‌ گاه زیست ‌محیطی كره زمین به ثبت رسیده ‌است.
بیشتر گستره پارك در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.
9433/1860
۰ نفر