۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۲:۳۰
کد خبر: 82957717
T T
۰ نفر
مرگ، بيماران يمني را تهديد مي كند

تهران - ايرنا - وزارت بهداشت يمن شنبه شب اعلام كرد، كمبود دارو و امكانات پزشكي ناشي از جنگ و حمله ائتلاف عربي به سركردگي عربستان جان بيماران يمني را تهديد مي كند.

به گزارش ايرنا، تارنماي شبكه تلويزيوني الميادين به نقل از وزارت بهداشت يمن اعلام كرد: بيماران دياليزي و پيوند كليوي هر لحظه در معرض خطر مرگ قرار دارند.
اين وزارت خانه در ادامه هشدار دارد: شرايط بيماران دياليزي و پيوند كليه خطرناك شده و درگيري هاي اخير در ساحل غربي (بندر الحديده) اوضاع را بغرنج تر كرده است.
تاكنون يكهزار و 200 شهروند يمني كه دچار نارسايي كليه بوده اند، جان باختند.
'مارتين گريفيتس» نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن نيز پيشتر گفته بود: بيم آن دارم تشديد تنش ها در بندر الحديده پيامدهاي سياسي و انساني خطرناكي در پي داشته باشد.
ليز گراندي' مسئول هماهنگ كننده كمك هاي بشر دوستانه سازمان ملل متحد نيز درباره خطر فجايع انساني در الحديده يمن اعلام كرده بود: صدها هزار غيرنظامي در اين بندر در معرض خطرات جدي قرار دارند و 25 درصد از كودكان آن از سوء تغذيه حاد رنج مي برند.
در همين حال، سازمان بهداشت جهاني نيز هشدار داد حمله نيروهاي ائتلاف سعودي به شهر الحديده، زندگي 2 ميليون و600 هزار نفر را به خطر مي اندازد.
الحديده دومين بندر بزرگ يمن در درياي سرخ، تنها راه ارتباط دريايي مردم تحت محاصره اين كشور با جهان خارج است.
اين بندر همچنين تنها گذرگاه ورودي كمك‌هاي بشردوستانه به كشور جنگ زده يمن است و 70 درصد مواد غذايي، دارويي و كمك هاي بهداشتي از اين طريق، وارد اين كشور مي شود.
نيروهاي ائتلاف عربي به سركردگي عربستان و امارات از 23 خرداد 97 با وجود هشدارهاي سازمان‌هاي بين ‌المللي درخصوص به خطر افتادن جان غيرنظاميان در شهر بندري الحديده، حمله به آن را آغاز كردند.
با وجود حملات سنگيني كه ائتلاف عربي با حمايت غرب و آمريكا به الحديده انجام مي دهد اما اين ائتلاف نتوانسته است اين بندر را اشغال كند.
شبس**9363**1917