۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82952150
T T
۰ نفر

آرایش ظاهری و سایش باطنی

۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82952150
آرایش ظاهری و سایش باطنی

ارومیه- ایرنا- مصرف بی‌ رویه لوازم آرایشی و بهد‌اشتی در ایران برخی ها را به عرضه محصولات قاچاق و بی‌كیفیت سوق داده و آرایش ظاهری مصرف كنندگان را با سایش باطنی آنان همراه كرده است.

به گزارش ایرنا د‌لیل اصلی عرضه و تقاضای گسترد‌ه لوازم آرایشی تقلبی، ارزان بودن قیمت آنها به شمار می رود و قربانی اصلی این پدیده اجتماعی، دختران و زنان مصرف كننده هستند.
ورود بی رویه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به بازار از مبادی رسمی یا غیر رسمی سبب شده است تا بسیاری از واحدهای صنفی غیرمرتبط در محلات و خیابان‌های فرعی نیز به عرضه این لوازم روی بیاورند.
لوازم آرایشی تقلبی به د‌لیل رونق بازار مصرف د‌ر ایران سود‌ زیاد‌ی برای وارد‌كنند‌گان آن به همراه د‌ارد و بسیاری از آنها‌ از جمله اد‌كلن‌های تقلبی با عنوان اصل در بازار فروخته می‌شود‌.
اغلب مصرف كنندگان لوازم آرایشی‌ قاچاق نسبت به خطرهایی كه سلامت و بهداشت آنان را تهدید می‌كند، آگاهی لازم را ندارند و تنها به قیمت كالا توجه می‌كنند.
به عقیده كارشناسان بیش از 800 نوع تركیب شیمیایی و سمی در لوازم آرایشی و بهد‌اشتی وجود دارد و استفاده مستمر از آنها باعث جذب سالیانه 2 كیلو و 500 گرم ماده سمی در بدن می شود.
بیشترین عوارضی كه از استعمال مواد تقلبی از سوی مراجع ذیصلاح طی سال های اخیر گزارش‌ شده در رابطه با مواد تزریقی مانند بوتاكس و ژل است.
متخصص بیماری های چشم و عضو اسبق كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به عوارض استفاده از لوازم آرایشی به خبرنگار ایرنا گفت: مصرف لوازم آرایشی غیراستاندارد موجب عفونت شدید چشم یا آبسه چشم می شود و به مرور زمان قدرت دید را كاهش می دهد.
دكتر عابد فتاحی ادامه داد: استفاده از كرم ها و پودرهای آرایشی نیز لك هایی را در صورت به وجود می آورد و افراد برای معالجه احتمالی آنها باید هزینه های بالایی را پرداخت كنند.
وی افزود: برخی دیگر از لوازم آرایشی غیراستاندارد همانند رنگ موهای فانتزی تبعات نامطلوبی دارد و چه بسا موجب ریزش مو و بروز بیماری های مختلف می شود.
دكتر فتاحی اضافه كرد: آثار نامطلوب لوازم آرایشی غیراستاندارد به وضوح در برخی بیماران مشاهده می شود و به عبارتی افراد در اثر ناآگاهی قربانی این لوازم آرایشی می شوند و هزینه های زیادی را برای درمان خود می پردازند.
وی ادامه داد: بسیاری از لوازم آرایشی كه از طریق ماهواره ها تبلیغ می شود و مردم نیز فریب تبلیغات دروغین آنان را می خورند، سلامت خریداران را به خطر می اندازند.
یك بانوی مصرف كننده لوازم آرایشی نیز گفت: مصرف مداوم پودرهای سفیدكننده باعث شد تا صورتم از حالت طبیعی خارج شود و لكه های سیاه رنگی آن را احاطه كند؛ لكه هایی كه هر روز چهره ام را بیشتراز روز قبل عوض می كرد.
نسیم علیزاده افزود: پس از مدتی با نگرانی به متخصص پوست مراجعه كردم و مشخص شد كه این لكه ها در اثر استفاده از پودر سفیدكننده غیراستاندارد و تقلبی ایجاد شده است.
وی گفت: هنگام خرید لوازم آرایشی هیچگاه به كیفیت و استاندارد بودن آنها توجه نمی كردم و خرید خط چشم پنج هزار تومانی یا كرم سفیدكننده 6 هزار تومانی برایم مهم تر بود.
متخصص بیماری های پوست و مو نیز گفت: لوازم آرایشی همانند كرم سفیدكننده تقلبی و ارزان قیمت، پوست صورت را به مرور زمان قرمز می كند و باعث چروك شدن و از بین رفتن شادابی پوست می شود.
ویدا مومنی ادامه داد: بیماران بسیاری با صورت های كج و معوج در اثر استفاده از لوازم آرایشی تقلبی نظیر رژلب تقلبی، كرم سفیدكننده و پف كننده صورت به پزشكان مراجعه می كنند.
این متخصص پوست افزود: لوازم آرایشی تقلبی در تماس با پوست، مواد سمی را وارد بدن می كند و موجب ایجاد بیماری های مختلف می شود.
دكتر مومنی افزود: رژلب غیراستاندارد موجب ترك خوردگی لب ها و التهاب در كناره دهان می شود و زخم های عمیقی را در دهان ایجاد می كند.
وی ادامه داد: بسیاری از لوازم آرایشی غیراستاندارد نقطه آغاز بیماری های خطرناك و بی علاجی چون سرطان است و زنان نباید سلامت خود را به قیمتی ارزان بفروشند.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر و عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 80 درصد از لوازم آرایشی قاچاق و غیراستاندارد بوده و از بنادر رسمی كشور وارد شده و در تهران پخش می شود.
دكتر رسول خضری افزود: لوازم آرایشی قاچاق موجب پیری زودرس، حساسیت های پوست، عفونت های مزمن در اطراف لب و دستگاه تنفس و همچنین بیماری های مختلف دیگر می شود.
وی گفت: مصرف لوازم آرایشی در ایران 10 برابر كشورهای اروپایی مانند آمریكا، انگلیس، آلمان، فرانسه، سوئیس و ایتالیاست و حداقل در طول سال بیش از 2 میلیارد دلار لوازم آرایشی در كشور مصرف می شود.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس افزود: مصرف لوازم آرایشی قاچاق آثار نامطلوبی را به جا می گذارد زیرا این لوازم آرایشی به صورت مستقیم و به صورت صد در صد جذب خون می شود.
خضری با هشدار نسبت به تبعات لوازم آرایشی قاچاق بر سلامت مصرف كنندگان، افزود: مردم باید از لوازم آرایشی مورد تایید سازمان غذا و دارو استفاده كرده و اقلام مورد نیاز را از مراكز معتبر مانند داروخانه ها تهیه كنند.
عضو كمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینكه لوازم آرایشی قاچاق در بوتیك ها عرضه می شود نه در داروخانه ها، ادامه داد: تمامی كالاهای سلامت محور باید دارای برچسب باشند.
به گزارش ایرنا نبود نظارت كافی برای جلوگیری از عرضه لوازم تقلبی از یك سو و گرایش فروشندگان و مصرف كنندگان به لوازم ارزان قیمت از سوی دیگر را می توان از چالش های پیش روی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی عنوان كرد.
3072/8135
۰ نفر