۲ تیر ۱۳۹۷، ۹:۰۳
کد خبر: 82949776
T T
۰ نفر

توریسم درمانی ظرفیتی نهفته در قصرشیرین

۲ تیر ۱۳۹۷، ۹:۰۳
کد خبر: 82949776
توریسم درمانی ظرفیتی نهفته در قصرشیرین

قصرشیرین - ایرنا - شهرستان قصرشیرین با داشتن 2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان ظرفیت بسیار مهمی برای راه اندازی صنعت توریسم درمانی دارد كه می تواند ضامن پیشرفت و ارتقای وضعیت مرزنشینان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ﺗﻮرﯾﺴﻢ درﻣﺎﻧﯽ می تواند نقش بسیار خوبی در راستای توسعه گردشگری ایفا كند كه گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نیز نام برده می‌شود.
تاریخچه راه اندازی توریسم سلامت در كشورمان به سال 82 بر می گردد كه نخستین بار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی با هدف اشتغالزایی برای دانش آموختگان رشته پزشكی به این مبحث پرداخت و پس از آن با ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌ ایرانگردی و جهانگردی توریسم درمانی به صورت مستقل در ایران ایجاد شد و مورد توجه بیشتری قرار گرفت.
بیماران و افرادی كه به منظور برخورداری از خدمات سلامت به كشور دیگری سفر می كنند گردشگران سلامت هستند كه هم اكنون با توجه به بالا بودن هزینه های درمان در كشور عراق و نبود زیرساخت های آن، به طور معمول بیماران عراقی و بخصوص حوزه شمال این كشور(منطقه كردستان)، جمهوری اسلامی ایران را برای انجام خدمات درمانی خود انتخاب می كنند.
پایین بودن نرخ خدمات بهداشت و درمان در ایران، پیشرفت های علمی پزشكان ایرانی، جایگاه توریسم درمانی كشورمان را در منطقه ارتقا داده است به طوری كه هم اكنون در بین كشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران و بخصوص عراق، مراجعه برای برخورداری از خدمات دندانپزشكی، ناباروری ، جراحی پلاستیك، جراحی قلب، سرطان ها و سایر بسیار بالاست.
به گفته كارشناسان، درآمد ناشی از هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر عادی است و این می‌تواند در اشتغالزایی پایدار نقش اساسی ایفا كند.
بحث راه اندازی توریسم درمانی در شهرستان قصرشیرین و كرمانشاه نیز به چند سال اخیر برمی شود و در واقع این استان با وجود داشتن 371 كیلومتر مرز و قابلیت های بسیار بالای پزشكی و داشتن رشته های فوق تخصصی، برای پرداختن به این مهم بسیار دیر شروع كرده ولی پرداختن به آن در هر زمانی می تواند ضامن پیشرفت منطقه باشد.
بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) قصرشیرین نیز به واسطه وسعت فضای فیزیكی، در صورت ایجاد زیرساخت ها و حضور رشته های تخصصی و فوق تخصصی می تواند برای اجرای این طرح بسیار خوب عمل كند.

** قصرشیرین ظرفیت مطلوبی در بخش توریسم درمانی دارد
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در حاشیه بازدیدی كه فروردین امسال از مراكز درمانی قصرشیرین داشت، در سخنانی گفت: با توجه به موقعیت مرزی قصرشیرین و فاصله نزدیك آن با شهرهای همجوار آن سوی مرز در عراق، این شهرستان از ظرفیت مناسبی در بخش توریسم درمانی برخوردار است.
قاسم جان بابایی افزود: در صورت مرمت هتلینگ بیمارستان و تامین كادر پزشكی مورد نیاز، می توانیم در بحث توریسم درمانی در قصرشیرین موفق عمل كنیم.
وی اظهارداشت: بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) قصرشیرین طبق برآورد كارشناسان در جریان زلزله هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان پارسال آسیب جدی ندید و تنها دیوارها و هتلینگ آن باید سریعتر اصلاح و مرمت شود.

** استان كرمانشاه بهترین شرایط را برای پذیرش توریسم درمانی دارد
سركنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه كردستان عراق نیز گفت: كرمانشاه بهترین زمینه را برای اجرای طرح توریسم درمانی و جذب بیماران عراقی دارد، زیرا تردد به این استان بسیار آسان است.
سعدالله مسعودیان در نشستی با فرماندار قصرشیرین و جمعی از مسئولان بهداشتی و درمانی استان كرمانشاه كه در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: امكانات پزشكی مطلوبی كه در استان كرمانشاه وجود دارد، بسیار گسترده تر از دیگر استان های همجوار است و این خود عامل مهمی برای پذیرش بیماران عراقی و اجرای طرح توریسم درمانی است.
وی بیان كرد: جایگاه جمهوری اسلامی در زمینه خدمات درمانی و پزشكی در دنیا ویژه است و امكانات موجود در این بخش در مقایسه با سایر كشورهای همسایه بی نظیر است.
وی گفت: هم اكنون روزانه در كنسولگری كشورمان در سلیمانیه عراق، یك هزار و 500 روادید برای ورود مسافران عراقی به جمهوری اسلامی ایران صادر می شود كه یك سوم آن برای مراجعات درمانی و بقیه نیز به منظور تجارت و گردشگری است.
سركنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه اقلیم كردستان عراق، گفت: در بحث توریسم درمانی گروه های زیادی را از كشور دعوت و با دانشگاه های مختلفی صحبت كردیم تا ظرفیت این بخش را افزایش دهیم.
مسعودیان افزود: توریسم درمانی و ارائه خدمات پزشكی یك بخش تخصصی است و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ممتاز است و كشورهای همجوار در این بخش قدرت رقابت با كشورمان را ندارند.
وی اضافه كرد كه در گذشته، قراردادهایی با مسئولان كردستان عراق برای بخش درمانی منعقد شد و با توجه به ویژگی هایی كه قصرشیرین دارد ، مردم این منطقه بیشتر می توانند در صورت وجود خدمات درمانی مطلوب، برای پیگیری بحث درمان به بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) قصرشیرین مراجعه كنند.
وی ادامه داد: مساله هتلینگ همراه بیمار با توجه به امكانات اقامتی مناسب در قصرشیرین نیز در زمینه جذب بیماران عراقی تاثیر زیادی دارد.
وی گفت: قرابت های فرهنگی مردم قصرشیرین با اقلیم كردستان و مسافت كوتاه این شهرستان مرزی با شهر كلار عراق، می تواند زمینه مناسبی برای جذب بیماران عراقی باشد.
این مقام مسئول افزود: باید مردم كردستان عراق را قانع كنیم كه خدمات تخصصی پزشكی و درمانی در قصرشیرین بهتر از دیگر شهرستان های این منطقه است.
به گفته مسعودیان، باید این ظرفیت ها در قالب دفترك های تبلیغاتی با 2 زبان كردی و عربی با شكلی نوین در اقلیم كردستان عراق منعكس شود و برای این كار حضور بخش خصوصی برای شناسایی بیماران و معرفی آن ها به مراكز درمانی قصرشیرین و كرمانشاه ضرورت دارد.

** وجود امكانات اقامتی مناسب برای اجرای توریسم درمانی در قصرشیرین
سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: امكانات خوب اقامتی، رفاهی و بهداشتی و برخورداری از راه ارتباطی مناسب در قصرشیرین و ارتباط بسیار مطلوب مردم این شهرستان با بخش اقلیم كردستان و عربی عراق، از مزایای اجرای طرح توریسم درمانی در قصرشیرین است.
مرادعلی تاتار به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: شهرستان قصرشیرین با 2 مرز پرویزخان هم مرز با اقلیم و استان های كردی و خسروی هم مرز با حوزه عربی حكومت مركزی عراق دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یك تا سه با 322 اتاق و یك هزار و 200 تخت است كه این ظرفیت بسیار بزرگی برای اجرای طرح گردشگری سلامت است.
وی گفت: با تصمیم گیری مسئولان دانشگاه علوم پزشكی استان كرمانشاه، قرار است كه این شهرستان در آینده محور اجرای طرح توریسم درمانی باشد، زیرا بیمارستان قصرشیرین از نظر وسعت و ساختار فیزیكی در مقایسه با مراكز درمانی سایر شهرستان ها، یكی از مجهزترین بیمارستان هاست.

** مجوز توریسم درمانی برای برخی از مراكز درمانی استان كرمانشاه صادر شده است
كارشناس گردشگری سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی استان كرمانشاه نیز گفت: اقدام هایی در زمینه اجرای طرح گردشگری و سلامت در استان انجام شده و هم اكنون در برخی از مراكز درمانی برای اجرای آن مجوزهایی صادر شده است.
ویدا خورشیدی به خبرنگار ایرنا افزود: قبل از وقوع زلزله هفت و سه دهم ریشتری آبان پارسال، قرار بر این شد كه قصرشیرین با توجه به قابلیت برخورداری از مرزها مركز اجرای طرح توریسم درمانی باشد ، ولی وقوع زلزله آسیب هایی را به این بیمارستان وارد كرد و این امر نیز تاكنون عملیاتی نشده است.
وی اظهار داشت: برای اجرای طرح توریسم درمانی، باید كیفیت كارها را بالا ببریم و هم اكنون مجوز گردشگری و سلامت برای برخی از مراكز درمانی استان صادر شده به گونه ای كه پزشك ، پرستار و اتاق ها برای این امر تعیین شده است.
وی اضافه كرد: قصرشیرین با توجه به وضعیت مرز این ظرفیت را دارد اما برای اجرای طرح توریسم درمانی باید ساختار ساختمانی و بیمارستانی را ارتقا دهیم.
وی گفت: با توجه به اینكه استان كرمانشاه در یك مقطع خاص درگیر جنگ بوده، اجرای طرح توریسم درمانی نسبت به برخی استان های بزرگ از جمله تهران و شیراز را دیرتر شروع كرده است ولی به هرحال این طرح هم اكنون آغاز شده و ما در جهت ارتقای آن در استان تلاش می كنیم.

** راه اندازی توریسم درمانی منوط به ایجاد زیرساخت های لازم است
رئیس شبكه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: راه اندازی توریسم درمانی و پذیرش بیماران عراقی، منوط به ایجاد زیرساخت های لازم و ارتقای بخش های بیمارستانی و حضور پزشكان فوق تخصص در این شهرستان است.
رضا منصوری افزود: بیماری كه برای گرفتن خدمات درمانی از عراق به ایران مراجعه می كند به منظور رشته های فوق تخصصی است و از این رو باید متناسب با نیاز طرف عراقی زیرساخت نیز فراهم شود تا بتوانیم این مهم را راه اندازی كنیم.
وی اظهار داشت: هم اكنون به لحاظ نبود برخی رشته های تخصصی و مراجعه بیماران به مركز استان كرمانشاه، هنوز نتوانسته ایم رضایت بیماران و انتظار مردم خود را فراهم كنیم و برای راه اندازی توریسم درمانی ابتدا باید فضا را برای بیماران داخل فراهم كنیم.
وی با بیان اینكه قصرشیرین به لحاظ فضای بیمارستانی وسعت زیادی دارد، گفت: ظرفیت لازم برای جذب پزشكان در این بیمارستان فراهم است و ما هم تلاش می كنیم تا مهر امسال زمان دانش آموختگی پزشكان بتوانیم برخی رشته های مورد تقاضا را برای این شهرستان جذب كنیم.
وی همچنین از راه اندازی مركز غربالگری سرطان غرب استان كرمانشاه در این شهرستان برای پذیرش بیماران مراجعه كننده خبر داد.
منصوری افزود: هم اكنون اقدام های لازم برای راه اندازی این بخش انجام شده است و تنها جانمایی آن از نظر محل مانده كه با راه اندازی این مركز تمامی بیماران شهرستان های غربی استان كرمانشاه از جمله قصرشیرین ، سرپل ذهاب، كرندغرب و گیلانغرب در این مركز پذیرش می شوند.
وی اظهار داشت: هم اكنون بخش های اورژانس، بستری ، زایشگاه ، آزمایشگاه ، رادیولوژی و كلینیك بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) فعال است و تمامی آزمایش های لازم در آزمایشگاه این بیمارستان انجام می شود.
رییس شبكه بهداشت و درمان قصرشیرین با بیان اینكه تجهیزات بخش رادیولوژی بیمارستان این شهر نیز دیجیتال شده است، گفت: در كلینیك بیمارستان نیز پزشكان متخصص جراحی ، داخلی و زنان بیماران را پذیرش می كنند ضمن اینكه متخصص بیهوشی نیز در بیمارستان حضور دارد و به دنبال جذب پزشكان متخصص دیگر رشته ها در مهر امسال هستیم.
منصوری ادامه داد: بیمارستان قصرشیرین در زلزله 7 و سه دهم ریشتری آبان پارسال دچار خسارت شد كه هم اكنون بخش هتلینگ بیمارستان با 970 میلیون ریال در حال تعمیر است و پیشرفت فیزیكی خوبی دارد و سه بخش دیگر نیز به مناقصه رفته و به زودی عملیات اجرایی برای تعمیر این بخش ها نیز آغاز می شود.
وی با بیان اینكه روزانه 150 تا 200 بیمار سرپایی به طور میانگین به بخش اورژانس بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) مراجعه می كنند، گفت: هم اكنون 2 اتاق عمل بیمارستان فعال است و در صورت ایجاد زیرساخت ها ، ارتقای بخش ها و جذب رشته های مختلف می تواند باعث رضایت بیماران شود.
بیمارستان 96 تختخوابی حضرت ابوالفضل قصرشیرین سال 76 ساخته شد و دارای بخش های اطفال ، اتاق عمل، جراحی عمومی ، آزمایشگاه ، بخش زنان و زایمان ، سونوگرافی ، رادیوگرافی ، اورژانس ، داروخانه ، بخش سرپایی، بستری و تخت های CPR است.
امید است كه با اجرای طرح توریسم درمانی ظرفیت های بسیار مهم استان كرمانشاه و شهرستان قصرشیرین كه تاكنون از آن غفلت شده به درستی برای منتفع شدن مردم منطقه به كارگیری شود كه این امر تلاش مسئولان و همت آنان را می طلبد.
7079/3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
۰ نفر