۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82944747
T T
۰ نفر

منشا پیامك های تهدید آمیز به نمایندگان كجاست؟

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82944747
منشا پیامك های تهدید آمیز به نمایندگان كجاست؟

تهران - ایرنا - تعیین تكلیف لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم پس از حاشیه ها و جنجال بسیار، دو ماه مسكوت ماند؛ یكی از این حاشیه ها پیامك های هشدار و تهدیدی بود كه برخی نمایندگان مجلس دریافت كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، كار بررسی لایحه الحاق ایران به كنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) طومار تندروی ها را در مجلس پهن كرد، مجلس شورای اسلامی كه مدت ها و حداقل در دوره دهم، شاهد چنین صحنه هایی نبود، بار دیگر با موج تندروی برخی اصولگرایان مواجه شد.
بسیاری از نمایندگان از ابتدای بررسی این لایحه در مجلس از دریافت پیامك های تهدید آمیزی خبر دادند كه در مدت بررسی این لایحه برای آنها ارسال شده بود؛ برخی از نمایندگان گفتند كه حدود 500 یا 600 پیامك تهدید آمیز از شماره های مختلف درمورد این لایحه دریافت كرده اند، پیامك هایی كه از آنها می خواست به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم رای ندهند، این پیامك های تهدید آمیز حتی باعث واكنش علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شد.

**پیامك های تهدید آمیز صدای لاریجانی را هم درآورد
این خبر از زمانی رسانه ای شد كه علی ادیانی‌راد نماینده قائمشهر در تذكری در جلسه علنی چهارشنبه هفته گذشته مجلس، ارسال پیامك‌های تهدیدآمیز به نمایندگان درباره لایحه الحاق ایران به كنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را توهین‌آمیز توصیف كرد.
علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذكر گفت: ارسال پیامك تهدیدآمیز به نمایندگان ممكن است موجب شود نمایندگان نتوانند در موضوعات مختلف تفكر كنند لذا ما در هیات رییسه این موضوع را بررسی می‌كنیم كه چطور شماره‌های نمایندگان در اختیار این افراد قرار گرفته و برای آن تمهیدی خواهیم كرد.
این پیامك های تهدید آمیز باعث واكنش جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد، این نمایندگان در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا از هیات رییسه مجلس خواستند كه نسبت به این اقدام موضعی اتخاذ كند و این موضوع را به اطلاع دادستان یا رییس قوه قضاییه برساند.

**جلودارزاده: پیامك ها حاوی الفاظ توهین آمیز و تهدید بود
سهیلا جلودارزاده نماینده تهران درباره ارسال پیامك های انبوه به برخی از نمایندگان و تهدید كردن آنها گفت: متاسفانه بنده و سایر دوستان اصلاح طلبان نیز در مجلس شورای اسلامی طبق اطلاعاتی كه در اختیار دارم جزو دریافت كنندگان این پیامك ها بودیم كه بعضا برخی از آنها توهین آمیز بود.
وی افزود: برخی از این پیامك ها از شماره های شخصی و با الفاظ توهین آمیز و‌ بعضا آمیخته به تهدید بود كه بدون شك این رویكرد اقدام درست و قابل قبولی نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: این پیامك‌ ها به صورت گروهی برای همه دوستان ما در مجموعه اصلاح طلب مجلس و‌ حتی غیراصلاح طلب ارسال شده است، بعضی از پیامك ها با قید اسامی تشكل های مختلف ازجمله تشكل های دانشجویی بود كه محتوای مودبانه داشت اما سایر پیامك هایی كه اسامی در آنها قید نشده بود هم حاوی الفاظ توهین آمیز و‌ تهدید بود.

**نماینده دماوند: 500 پیامك تهدیدآمیز برایم ارسال شد
قاسم میرزایی نیكو نماینده مردم دماوند در مجلس گفت: در هنگام بررسی این لایحه حدود 500 پیامك تهدیدآمیز برای من ارسال شد.
وی با بیان این كه نمایندگان معترض اعتراض خود را به هیات رییسه مجلس ارائه خواهند كرد، اظهار داشت: هیات رییسه موظف است شكایات ما را به دادستان یا رییس قوه قضاییه برساند تا جلوی این مسائل گرفته شود.
نماینده مردم دماوند در مجلس افزود: دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی باید جلوی این مسائل را بگیرند.
میرزایی نیكو ادامه داد: این پیامك ها از شماره های مختلف و بعضا شماره های شخصی برای ما ارسال شده است، ما می خواهیم هر چه سریع تر به این موضوع رسیدگی شود.

**برخی نمایندگان شكایات خود درباره پیامك ها را به هیات رییسه ارائه كردند
محمد علی وكیلی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برخی نمایندگان شكایات خود درباره ارسال این پیامك های تهدید آمیز را به هیات رییسه مجلس ارائه كرده اند.
وی تصریح كرد: در این راستا در هیات رییسه مجلس جلسه ای تشكیل شده ولی مجددا باید جلسه دیگری در هیات رییسه برگزار شود تا مشخص شده آیا این پیامك ها منشا سازمانی دارد یا فردی بوده است.

**جنجال جبهه پایداری ها در مجلس
لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یكی از لوایح چهارگانه جنجالی است كه برای نخستین بار در 30 اردیبهشت 97 به صورت غیرعلنی در مجلس با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مسعود كرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسئولان دولتی در این جلسه با تشریح این لایحه از ضرورت تصویب آن سخن گفتند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نهایتا در جلسه علنی یكم خرداد ماه وارد بررسی این لایحه شدند ولی این جلسه با حاشیه های فراوانی ازسوی برخی نمایندگان خصوصا نمایندگان اصولگرای عضو فراكسیون ولایی همراه شد.
نهایتا با حاشیه های فراوانی كه بررسی این لایحه همراه داشت، لاریجانی آن را برای بررسی بیشتر به كمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع داد، در كمیسیون نیز بررسی این لایحه با حاشیه های زیادی همراه شد به طوری كه برخی اصولگرایان در هنگام رای گیری این لایحه، آبستراكسیون(نصاب شكنی) كردند، ولی نهایتا این لایحه در كمیسیون امنیت ملی مجلس تصویب و به جلسه علنی مجلس آمد.
در جلسه علنی مجلس نیز بار دیگر شاهد حاشیه های جنجالی از سوی طیف خاصی بودیم، با پهن كردن طومارهایی درجایگاه هیات رییسه مجلس توسط شماری از نمایندگان عضو فراكسیون ولایی كه در اعتراض به بررسی لایحه الحاق ایران به كنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم دست به این اقدام جنجالی زده بودند، فضای پارلمان برای لحظاتی متشنج شد.
پهن كردن طومارها در جایگاه و همچنین روی زمین هیات رییسه مجلس باعث اعتراض و تذكر علی لاریجانی شد و در واكنش به آنان گفت 'با زور نمی توان كاری انجام داد و اگر مخالفان حرفی دارند، بیان كنند، سخنان خود را بفرمایید، این كارها چیست؟' و سپس یكی از طومارهایی را كه در جایگاه هیات رییسه بود به روی زمین انداخت و گفت 'این كارها درست نیست'.
نهایتا با تمامی این حواشی كه ایجاد شد، لاریجانی مسكوت ماندن دو ماهه این لایحه را به رای مجلس گذاشت و نمایندگان با این مسكوت ماندن موافقت كردند.
بسیاری از نمایندگان مجلس در همان روز و روزهای بعدی نسبت به اقدامات برخی از نمایندگان تندرو در مورد این لایحه ایراد گرفتند و حتی در هنگام پهن كردن طومارهای جنجالی بسیاری قصد جمع كردن این طومارها را داشتند كه البته با واكنش نمایندگان تندرو مواجه شدند.
حال باید منتظر ماند كه آیا مجلس دهم بعد از دو ماه مسكوت ماندن لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم بار دیگر این لایحه را در دستور كار خود قرار می دهد و آن را تصویب می كند یا باید باز هم منتظر حاشیه های جنجالی دیگری از سوی برخی نمایندگان تندرو بود.
سیام**9121**1336
۰ نفر