۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۲۶
کد خبر: 82944331
T T
۰ نفر
شمسپاره، اثر نویسنده پرفروش‌ترین رمان تركیه ترجمه شد

تهران-ایرنا- واكاوی هویت زن و جامعه مردسالار از جمله مباحث كتاب شمسپاره اثر الیف شافاك نویسنده كتاب «ملت عشق» پرفروش‌ترین رمان تركیه است كه به تازگی روانه بازار نشر ایران شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مباحث عنوان شده همراه با كاركردهای سیاسی و اجتماعی جامعه در برقراری توازن میان تفاوت‌های جنسیتی، قومی و مذهبی و نگاه مردم به موضوع ادبیات و در مجموع مسائل اجتماعی، زن، خانواده، ادبیات و سیاست در قالب 65 مقاله در شمسپاره به رشته تحریر درآمده است.
مقاله‌های الیف شافاك نویسنده آرمان‌گرای ترك كه نزاع‌های قومی و مذهبی را مورد نكوهش قرار می‌دهد پیشتر در روزنامه «خبر تورك» منتشر شده بود.
شمسپاره لایه‌های پنهانی زندگی یك رمان نویس و عقاید یك زن نویسنده یا نویسنده زن را همچون «تكه‌های خورشید» مقابل چشمان خواننده می‌گستراند.
شمسپاره ترجمه صابر حسینی در 261 صفحه توسط انتشارات مروارید به چاپ رسید.
الیف شافاك در سال 1971 میلادی در استراسبورگ فرانسه متولد شد، كودكی‌اش را بواسطه شغل مادری كه دیپلمات بود در شهرهای كشورهای مختلف گذراند. از دانشگاه فنی و مهندسی خاورمیانه در شهر آنكارا در رشته روابط بین الملل مدرك كارشناسی گرفت و سپس موفق به اخذ مدرك كارشناسی ارشد در رشته مطالعات زنان و دكترای علوم سیاسی شد.
اولین رمان الیف «پنهان» در سال 1998 شایسته دریافت جایزه بزرگ مولانا شناخته شد، به دنبال این موفقت كتاب « آینده های شهر» و «محرم» را نوشت كه این كتاب توانست جایزه بهترین رمان سال 2000 كانون نویسندگان تركیه را از آن خود كند.
به دنبال آن، دو كتاب «شپش پالاس» و «برزخ» را منتشر كرد و نیز «ملت عشق» را نوشت كه یكی از رمان‎های پرطرفدار این نویسنده است كه ركورد پرفروش‌ترین رمان تركیه را از آن خود كرد.
در رمان «اسكندر» داستان زندگی خانواده ای ترك را كه به انگلیس مهاجرت كرده بودند به رشته تحریر درآورد و در سال 2013 رمان «من و استادم» را منتشر كرد.
«دیكتاتوری درون زن‌ها خانه كرده است، دیكتاتوری كه در اولین نگاه آشكار نمی‌شود و در بیغوله‌ای پنهان شده است به راحتی بیرون نمی‌آید؛ بی‌رنگ و صدا منتظر می‌ماند، قوام می آید.
كلكسیونر است مثل كسی كه تمبر جمع می‌كند، مثل فردی كه لای صفحات كتاب، برگ‌های گل خشكیده جمع می‌كند، او هم خاطره جمع می‌كند، كجا، كی چه اتفاقی افتاده...كی و چه كسی به دیگری حرفی زده است...
مثل یك وقایع نویس، همه جزئیات را توی دفتری ضخیم می‌نویسد.كلیدهایش فقط دست خودش است، این دیكتاتور زن، زندگی اش را پنهان می‌كند، پر می‌كند توی كشوها. پس انداز می‌كند، ماه‌های گذشته را قطعه قطعه می‌كند و از آن ها ستاره می‌سازد...»
فراهنگ**3009 ** 9053**