۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۳۴
کد خبر: 82943310
T T
۰ نفر

آیین جهانی زرتشتیان در «چك چك» اردكان آغاز شد

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۳۴
کد خبر: 82943310
آیین جهانی زرتشتیان در «چك چك» اردكان آغاز شد

یزد - ایرنا - آیین جهانی زرتشتیان عصر پنجشنبه با حضور پیروان كیش «آشو زرتشت» از ایران و دیگر كشورها در زیارتگاه «چك چك» اردكان استان یزد آغاز شد و به مدت پنج روز ادامه دارد.

چك چك یكی از مهمترین زیارتگاه های زرتشتیان جهان است كه در 43 كیلومتری شرق اردكان قرار دارد.
زرتشتیان در این آیین با خواندن بخشی هایی از اوستا كتاب مقدس پیروان این كیش ضمن راز و نیاز با « اهورامزدا» (خدا) برای سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران، سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری دعا كردند.
زرتشتیان در استان یزد زیارتگاه های متعددی دارند و همه این زیارتگاه ها برای آنها حائز اهمیت است اما چك چك یا پیرسبز به سبب موقعیت جغرافیایی و شكل خاص آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و در مناسبت های مختلف سال نه تنها میزبان تعداد زیادی از زرتشتیان بلكه میزبان گردشگران مسلمان نیز هست.
با این وجود، این مكان در روزهای 24 تا 28 خرداد اختصاص به زرتشتیان دارد و پیروان این آیین از شهرها و استان ها و كشورهای مختلف در آن شركت می كنند.
برخی معتقدند كه این گردهمایی در روزهای یادشده همانند همایش مسلمانان در موسم حج است و به همین اندازه برای زرتشتیان قداست دارد اما عده دیگری نیز معتقدند این 2 مراسم قابل مقایسه با یكدیگر نیستند.
پیروان آیین زرتشتی در كشورهای مختلف حدود 150 هزار نفر تخمین زده می شوند كه 30 هزار نفر آنان در ایران زندگی می كنند.
حدود 6 هزار نفر از این تعداد در شهرستان های یزد، تفت و اردكان سكونت دارند.
آتشكده و دخمه، 2 اثر مهم زرتشتیان استان یزد است كه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
اقلیت زرتشتی یك كرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارند.
رشید شهریاری یكی از زرتشتیان شركت كننده در آیین یادشده به ایرنا گفت: حضور در این برنامه نوعی آیینی اجتماعی - مذهبی است، زرتشتیان ابتدا در محل زیارتگاه با روشن كردن شمع و عود به پرستش پروردگار یكتا و بی همتا می‌پردازند و سپس در جمع‌های چند نفره در فضای باز زیارتگاه با یكدیگر دیدار و گفت‌ و گو می‌كنند.
وی افزود: زنان و مردان زرتشتی طبق سنت خود هنگام ورود به محل عبادتگاه پوششی بر سر قرار می‌دهند و انواع شیرینی و خوراكی را نیز در میان هم كیشان خود به عنوان نذری توزیع می‌كنند.
فرماندار اردكان نیز گفت: گردهمایی تعدادی از زرتشتیان از كشورهای مختلف در زیارتگاه چك چك این شهرستان، نماد همبستگی و زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در ایران است.
هادی مقیمی در حاشیه بازدید از گردهمایی زرتشتیان در این زیارتگاه به خبرنگاران افزود: زرتشتیان ایران و جهان در این محل حضور می یابند و با خدای خویش راز و نیاز می كنند.
وی با بیان اینكه زرتشتیان و پیروان ادیان دیگر در ایران عزیز هستند و با پیشینه طولانی و تمدن چند هزار ساله در كمال امنیت در كنار مسلمانان زندگی می كنند، تصریح كرد: پیروان ادیان مختلف آزادانه به عبادت می پردازند .
فرماندار اردكان گفت: هموطنان زرتشتی در انجام مراسم مذهبی كاملا آزاد هستند و در كمال آرامش و نظم، قوانین جاری كشور را نیز رعایت می كنند.
مقیمی با بیان اینكه زرتشتیان یكی از وفادارترین اقلیت هایی دینی در ایران هستند، اظهار كرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی این ظرفیت را ایجاد كرده است تا پیروان همه ادیان در كنار هم زندگی كنند و آنها بدون هیچ محدودیتی به مراسم و عباد بپردازند .
فرماندار اردكان با اظهار خرسندی از همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان ادامه داد: این ظرفیت به وجود آمده باعث افتخار ایران است.
وی افزود: برخی افراد در دنیا به دنبال تبلیغات سوء و منفی علیه ایران هستند و ادعا می كنند كه به حقوق اقلیت های دینی احترام گذاشته نمی شود، آنها ضمن سفر به چك چك از نزدیك ببینند كه حقوق همه هموطنان ما همان گونه كه در قانون اساسی پیش بینی شده است به خوبی رعایت می شود.
فرماندار اردكان اظهار داشت: چك چك منطقه ای مناسب برای گردشگران كشور و حتی جهانیان است و در سال های اخیر هم تلاش شده كه این مكان ساماندهی شود.
مقیمی افزود: همچنین انجمن زرتشتیان برنامه های خوبی در دست اجرا دارد كه می تواند حوزه گردشگری را فعال تر كنند.
مركز شهرستان 98 هزار نفری اردكان در 60 كیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/
۰ نفر