۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۷
کد خبر: 82943107
T T
۰ نفر

كلانتری: حال محیط زیست ایران خوب نیست

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۷
کد خبر: 82943107
كلانتری: حال محیط زیست ایران خوب نیست

مشهد - ایرنا - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چون برای توسعه كشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب راهبرد نداشتیم و برنامه ها نیز به هم پیوسته و در راستای پیشرفت پایدار نبود از جوامعی به شمار می رویم كه محیط زیست ما حال و روز خوبی ندارد و به شدت در معرض فرسایش و تهدید است.

به گزارش ایرنا، عیسی كلانتری روز پنجشنبه در آیین تكریم مدیران كل جدید و پیشین حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در مشهد افزود: رتبه محیط زیستی ایران كه جزو تمدن های كهن زمین است و پیشینه دولت داری آن به بیش از هفت هزار سال می رسد در بین 180 كشور جهان بالاتر از 100 است.
وی تاكید كرد: حال محیط زیست كشور خوب نیست ولی باید بهتر شود؛ شاید یكی از كشورهای سرافكنده جهان در راستای حفظ محیط زیست باشیم و جرات نكنیم شاخص های واقعی محیط زیست خود را در مجامع جهانی بیان كنیم.
او گفت: وقتی به آمار و ارقام زیست محیطی كشور مراجعه می كنیم متوجه می شویم یكی از جوامع جهانی هستیم كه بیشترین ظلم را به محیط زیست خود روا داشته ایم.
كلانتری افزود: متاسفانه باید اعلام كرد كه بیشترین فرسایش خاك در واحد سطح، یكی از بالاترین فرسایش های ژنتیكی، بالاترین شدت انرژی و پایین ترین بازده انرژی، بالاترین فرسایش گیاهی و ببیشترین فرسایش آبی جهان همه متعلق به ایران است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این اطلاعات انسان را غمگین می كند و جامعه ایرانی نمی تواند به آن افتخار كند و نشان می دهد در جامعه ای زندگی می كنیم كه كمترین توجه را به مسائل زیست محیطی دارد.
وی اظهار داشت: از توسعه پایدار پیروی نكرده ایم و به علت جهل و ناآگاهی همیشه توسعه را در مقابل محیط زیست قرار دادیم در حالی كه دنیا مشكلش را با قرار گرفتن در راستای توسعه پایدار حل كرده است؛ در راستای توسعه پایدار بودن یعنی هم توسعه و هم حفظ محیط زیست.
كلانتری افزود: توسعه صنعت و حوزه های زیربنایی را در مقابل محیط زیست قرار دادیم كه می توانستیم ندهیم و خود محیط زیست كه باید پرچم دار توسعه پایدار باشد با سیاست های غیرپایدارش یكی از موانع پایداری محیط زیست در سالیان گذشته بوده است.
وی توضیح داد: راهبرد محیط زیست راهبرد توسعه پایدار و توسعه پایدار مبتنی بر چهار اصل است كه عبارتند از اقتصادی بودن توسعه، ضد اجتماعی نبودن آن، ضد محیط زیست نبودن توسعه و این كه تصمیم هایی كه در حوزه توسعه گرفته می شود نباید حق و حقوق نسل های آینده را پایمال كند.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروز 70 درصد جمعیت كشور در معرض بی آبی شدید قرار دارد یعنی امسال سرانه آب 70 درصد جمعیت كشور به زیر 500 مترمكعب رسیده و این در حالی است كه در دنیا سرانه زیر یك هزار مترمكعب مساوی با وضعیت بحران است.
وی ادامه داد: اكنون در خراسان رضوی 130 درصد منابع آبی تجدید استفاده می شود كه وحشتناك ترین رقمی است كه ممكن است در دنیا اتفاق بیفتد؛ این رقم بالاترین ضریب استفاده از آب تجدیدپذیر در كشور است و چون ما در دنیا بالاترین ضریب استفاده از آب تجدیدپذیر را داریم بطور قطع خراسان رضوی در ردیف بالاترین مناطق دنیا از این حیث است و این در حالی است كه طبق اعلام سازمان های بین المللی هیچ كشوری نباید بیش از 40 درصد منابع آب تجدیدپذیرش را استفاده كند.
رئیس سازمان محیط زیست افزود: میزان استفاده از منابع آب تجدیدپذیر در ایران رقم 110 درصد و كشور پس از ما با بالاترین مصرف چاد است كه 63 درصد منابع خود را استفاده می كند.
كلانتری ادامه داد: سازمان كوچك حفاظت محیط زیست با هفت هزار نیرو كه سه هزار نفر از آنان محیط بانان هستند باید با این تعداد كم وظیفه خطیر خود را انجام دهد، بنابراین نیاز است و باید از محیط زیست ایران 80 میلیون نفر پاسداری كنند.
وی افزود: یكی از نگرش های جدید سازمان حفاظت محیط زیست این است كه از توان و ظرفیت همه جامعه و كشور برای حفاظت از محیط زیست و جبران خسارت های گذشته بهره گیرد.
او گفت: نخستین وظیفه ما آموزش همگانی از دبستان و كودكستان تا مساجد و شوراها و جاهای مختلف است؛ حتی رئیس قوه قضائیه به من پیام داد كه قضات به آموزش مسائل زیست محیطی نیاز دارند، دانشگاه های ما هم در آموزش های حفظ محیط زیست باید فعال تر باشند.
كلانتری اظهار داشت: مسئولان استان ها هم باید فعال تر عمل كنند بطور مثال پارسال بدترین گازوییل كشور با نزدیك به 11 هزار دی. پی. ام سولفور در مشهد توزیع شد در حالی كه استاندارد آن 50 است حال پرسش اینجاست اصلا محیط زیست ما كجاست كه جلوی این توزیع سوخت را بگیرد؟ همه باید پاسدار باشند اصلا خود آن مدیركل توزیع سوخت خراسان رضوی نباید چنین اجازه ای بدهد و این نیاز به آموزش دارد.
وی ادامه داد: معادن كشور یكبار مصرف شده اند یعنی معدن را تخریب، بهره برداری و رها می كنند و به سراغ جای دیگری می روند بر روی همه رودخانه های كشور سد بسته ایم بدون اینكه حق و حقوق زنده ماندن كشور را در نظر بگیریم و همین كار ما را مواجه كرده با بحران و چالش؛ خوزستانی ها در سال بیش از 100 روز با گرد و غبار آن چنانی مواجه شوند و همه جا تعطیل شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چرا باید در استان فارس علاوه بر سد «درودزن» سدهای ملاصدرا و سیوند را بسازیم و دریاچه بختگان را خشك كنیم و مردم شیراز را با جهنم گرد و غبار مواجه سازیم؟ نه آمریكا، نه شوروی قبلی و نه اسراییل در ایجاد این وضعیت دخالتی نداشته اند و همه این مسائل را خود ما با رعایت نكردن اصول توسعه ایجاد كرده ایم لذا نباید مشكلات خودمان را گردن دیگران بیندازیم.
وی ادامه داد: امروز 10 كلانشهر با آلودگی شدید هوا مواجه هستند، پسماند شمال كشور را غیرقابل زیست كرده است و سه استان كشور زیر پسماند در حال دفن شدن هستند. شهر همدان دچار فرونشست های چند 10 متری شده چون هر قدر توانسته ایم آب زیر زمینش را بیرون كشیده ایم در حالی كه اگر اصول توسعه پایدار را رعایت می كردیم هیچ كدام از این اتفاق ها نمی افتاد و كشور هم از امروز ثروتمندتر و آبادتر بود.
كلانتری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی هیچ كاری نمی تواند بكند جز اینكه در مرحله نخست باید همه سیاستگذاران و مدیران ارشد كشور را آگاه كرد كه اگر جاده ای یا كارخانه ای ساخته و مزرعه ای راه می اندازند موظفند مسائل زیست محیطی را رعایت بكنند.
وی افزود: در دوره ای چون پول داشتیم و دولت هم متعهد به قانون نبود اجازه دادیم از الموت به تنكابن جاده بكشیم كه هیچ درصدی از بار ترافیكی شمال كشور را برنمی دارد اما تمام جنگل های شمال كشور را نابود كرده است برای اینكه یك وزیر اقتصاد و دارایی داشتیم كه مال این منطقه بود، پدرش اهل الموت و مادرش اهل تنكابن بود لذا باید بین این دو شهر جاده كشیده می شد یعنی بدون بررسی های زیست محیطی و با یك تصمیم شخصی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار هم به این امر تخصیص داده شد و الان كشور درگیر این طرح غیركارشناسی است، رفتارهای این چنینی باعث تخریب كشور شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور ادامه داد: سخت ترین كار ما در بخش تالابها است چون هیچ آبی در رودخانه های كشور جاری نیست و وقتی آبی جاری نیست تالاب هم نداریم، وقتی رودخانه زاینده رود آبی ندارد تكلیف تالاب گاوخونی هم مشخص است.
وی گفت: در حوزه دریاچه ارومیه 69 درصد آب تجدیدپذیر مصرف می شود چون 37 سد بر روی رودخانه های دریاچه ساخته شده و مسیر تمامی آبهای ورودی به این دریاچه بسته شده اند و كل آب این دریاچه را مصرف كرده ایم بعد می گوییم چرا خشك شد؟
كلانتری افزود: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست سخت است چون باید مسئولان را توجیه كنیم كه از رفتارهای غیرتوسعه ای دست بردارند، مردم را باید توجیه كنیم كه از حوزه های زیست محیطی خود حمایت كنند و با بیگانگان باید كلنجار برویم كه با رفتارهایشان لطمه به محیط زیست داخلی ما نزنند و در مقابل خودمان هم رفتاری نكنیم كه به آنها آسیب وارد شود.
وی ادامه داد: از آغاز امسال اعلام كرده ام هیچ صنعت آب بری اعم از فولاد و پتروشیمی و هر صنعت دیگری در درون سرزمین ایران نباید رونق بگیرد و همه باید كنار ساحل ایجاد شوند. نباید این گونه باشد كه چون فلان نماینده مجلس می خواهد برای شهر خودش فولاد بیاورد و آن دیگری پتروشیمی، محیط زندگی مردم را خشك كنند لذا اگر با راه اندازی صنعتی كه آب بر هست در درون سرزمین موافقت شود تمام تشكیلات را تعطیل می كنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 80 درصد صنعت و جمعیت دنیا در سواحل جا گرفته اما از آبادان تا چابهار و گواتر یعنی در طول مرزهای گسترده سواحل جنوبی ایران تنها 1.7 میلیون نفر جمعیت یعنی كمتر از دو درصد جمعیت كشور سكونت دارند. مكران، هرمزگان و جنوب خوزستان خالی هستند.
در این آیین از خدمات حمید صالحی مدیركل پیشین حفاظت محیط زیست خراسان رضوی قدردانی و تورج همتی به عنوان مدیركل جدید حفاظت محیط زیست این استان معرفی شد.
1922/1858
۰ نفر