۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۲
کد خبر: 82942842
T T
۰ نفر

توفان شن 16روستای ریگان را از سكنه خالی كرد

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۲
کد خبر: 82942842
توفان شن 16روستای ریگان را از سكنه خالی كرد

كرمان - ایرنا - فرماندار ریگان گفت: ریزگردها و توفان شن 16روستای این شهرستان را خالی از سكنه كرده و بیم آن می رود كه با ادامه این وضع روستاهای دیگری كه اكنون در محاصره شن های روان قرار دارد نیز بر این تعداد افزوده شود.

امین باقری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرستان به لحاظ بروز پدیده ریزگردها و توفان های شن پس از خوزستان به عنوان دومین كانون بحران در كشور قلمداد می شود.
وی ادامه داد: از بین رفتن پوشش گیاهی موجب وقوع توفان شن در نیمی از سال در این شهرستان شده است كه این مساله اكنون 50 درصد از 302 روستای ریگان را در محاصره كامل شن های روان قرار داده به طوری كه عبور و مرور اهالی و ساكنان را با مشكل جدی مواجه كرده است.
وی اضافه كرد: با وجود اقداماتی كه برای جلوگیری از توفان و شن های روان انجام گرفته و یا در حال اجرا است وجود بیش از سه هزار هكتار كانون بحران فرسایش بادی در ریگان سبب شده كه روز به روز بر كانون های فرسایش بادی این شهرستان افزوده شود.
فرماندار ریگان بیان كرد: از بین رفتن جنگل كهور منحصر به فرد ایرانی در حاشیه روستاهای شهرستان ریگان باعث شده كه روستاهای این شهرستان در محاصره شن های روان قرار گیرند.
باقری افزود: در دو سال گذشته به علت كاهش بارندگی در شهرستان ریگان بر كانون های بحران فرسایش بادی این شهرستان افزوده شده است.
وی گفت: با خالی شدن روستاهای شهرستان ریگان در آینده شاهد تبعات اجتماعی و امنیتی در شرق استان كه در مجاورت مرز سیستان و بلوچستان قرار دارد، خواهیم بود.
فرماندار ریگان با اشاره به وضعیت بحرانی شهرستان ریگان در زمینه بروز گرد و غبار و هجوم شن های روان اظهار داشت: در صورت مهار ریزگردها و توفان شن در این شهرستان شرق استان كرمان در چند سال آینده خالی از سكنه خواهد شد.
باقری گفت: هر چند اقدام های خوبی از جمله مالچ پاشی، نهالكاری و اجرای طرح بین المللی ار. اف. ال. دی. ال در این شهرستان در زمینه مهار ریزگردها انجام شده اما به سبب وضعیت بحرانی و حجم بالای نارسایی ها، ناكافی است.
ریگان فاصله 285 كیلومتری شرق كرمان قرار دارد.
7442/ 5054
۰ نفر