۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۲۴
کد خبر: 82942504
T T
۰ نفر

100 پل تاریخی لرستان سال 2021 ثبت جهانی می شوند

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۲۴
کد خبر: 82942504
100 پل تاریخی لرستان سال 2021 ثبت جهانی می شوند

خرم آباد - ایرنا - مدیركل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری لرستان گفت: با توجه به وجود فقط یك سهمیه برای هر ثبت جهانی، 100 پل تاریخی لرستان را در سال 2021 میلادی ثبت جهانی خواهیم كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید امین قاسمی عصر چهارشنبه در نشست تخصصی توسعه گردشگری در سالن كنفرانس اتاق بازرگانی لرستان افزود: با جدیت تمام به دنبال ثبت جهانی قلعه فلك الافلاك و دره خرم آباد نیز خواهیم بود.
لرستان با داشتن بیش از 100 پل تاریخی به عنوان پایتخت پل های تاریخی ایران شناخته می شود؛ لرستان با موقعیت استراتژیك خود همواره در طول تاریخ به عنوان یكی از مهم ترین گذرگاه های شمال به جنوب كشور مطرح بوده است.
پل های گاومیشان، شاپوری، پل آجری، پلدختر، كلهر، كشكان و شكسته از جمله پل های تاریخی لرستان هستند كه بیش از یكهزار و 400 سال قدمت تاریخی دارند و از معماری و هنر و پل سازی منحصربه فرد برخوردارند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستانت همچنین در خصوص مشكلات ایجاد شده توسط تورهای گردشگری غیرمجاز در استان گفت: همه مردم باید با معرفی سودجویان زمینه برخورد قانونی با این افراد را فراهم كنند.
وی اظهار داشت: بزودی همه آژانس های گردشگری را ملزم به استفاده از راهنمایان دارای كارت می كنیم و تنها در صورت نبود یا كمبود این افراد از راهنمایان باتجربه، تایید شده و خوشنام استفاده خواهیم كرد.
قاسمی درخصوص كمبود راهنمای گردشگری كارت دار نیز گفت: برای رفع این مشكل آماده برگزاری دوره های آموزشی هستیم اما تاكنون استقبال كننده قابل توجهی نداشته ایم.
وی با تاكید بر نقش كلیدی صنعت گردشگری در اقتصاد كشورها اظهار داشت: حدود 10 درصد جاذبه های گردشگری جهان در ایران قرار دارند اما درآمد آن حتی به یك درصد از درآمد جهانی هم نمی رسد لذا توسعه زیرساخت ها یك سرمایه گذاری بسیار كلان برای كشور و آیندگان به شمار می رود.
رئیس هیات مدیره كانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری كشور نیز در این نشست لرستان را سرزمینی بسیار مستعد با طبیعتی بكر اما ناشناخته توصیف كرد و گفت: باید مشكلات گردشگری لرستان را آجر به آجر حل كنیم تا این بنا با بهترین شكل ممكن ساخته شود.
اویس كیانی به معضل تورهای گردشگری غیر مجاز اشاره كرد و گفت: این مسئله مختص به یك منطقه خاص نیست و بیشتر استان ها با آن دست به گریبان هستند.
وی ادامه داد: برای حل این مشكل سازمان میراث فرهنگی كشور باید بازرس های ویژه ای را برای نظارت و جلوگیری از تورهای غیرمجاز درنظر بگیرد كه البته در برخی نقاط مانند شهرستان رشت كه كانون این گونه ازتورها بود این طرح با موفقیت اجرا شد.
كیانی به نامگذاری سال جاری و ارتباط آن با حوزه گردشگری اشاره كرد و اظهار داشت: حدود 300 آموزشگاه تربیت كننده راهنمای گردشگری در كشور وجود دارد كه تاكنون 11هزار راهنمای گردشگری را آموزش داده اند اما تنها سه هزار نفر در این حوزه فعالیت دارند.
وی نیاز حوزه گردشگری كشور را افرادی با تسلط بر زبان های آلمانی فرانسوی و عربی دانست و گفت: فرد راهنما باید به سوی این گونه از نیازها حركت كند.
7264/3022
۰ نفر