۱۸ خرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۳۸
کد خبر: 82937162
T T
۰ نفر
رژه دریایی دوستداران محیط زیست در خلیج گرگان برگزارشد

گرگان – ایرنا – بمناسبت هفته محیط زیست شماری از علاقه مندان و دوستداران حیات وحش و محیط زیست در غرب استان گلستان با استفاده از هشت فروند قایق موتوری در خلیج گرگان رژه دریایی برگزار كردند.

به گزارش عصر جمعه ایرنا ؛اعضای تشكل محیط زیستی آشوراده(قایقرانان ) به همراه تعدادی از اعضای سمن های مردمی حامی محیط زیست این گشت و رژه دریایی را برگزار و در پایان دغدغه های خود را در خصوص مسائل زیست محیطی و ضرورت جلوگیری از خشك شدن بیشتر خلیج گرگان بیان كردند.
به گزارش ایرنا خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج دریای خزر واقع در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و كارشناسی فاصله چندانی با خشكی كامل ندارد.
كارشناسان هشدار داده اند خشكیدن خلیج گرگان می تواند علاوه بر خطر جدی كاهش آبزیان بر اقلیم منطقه نیز تاثیر منفی گذاشته و ریزگردها را در شمال ایران به حركت درآورد.
خلیج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب میانكاله و لپوی زاغمرز (در استانهای گلستان و مازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های كنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلكه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانكاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یك مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است.
خلیج چهار هزارهكتاری گرگان، یكی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است؛ خلیجی كه حالا با مشكلات متعدد دست ‌و پنجه نرم می‌كند و فعالان و مسئولان محیط ‌زیست معتقدند كه با ادامه روند كنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می شود.
عمق خلیج گرگان كه در برخی نقاط به حداكثر سه متر می‌رسید، اینك در اثر رسوب‌گذاری به 1,5 متر كاهش پیدا كرده است و به‌همین ‌دلیل به سمت نابودی پیش می‌رود.
خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اكولوژیكی نیز دارای اهمیت بالا و به عنوان مركزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساكنان منطقه بوده و در بخش های تكثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.
7333/1648
۰ نفر