۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۸
کد خبر: 82935796
T T
۰ نفر

سهم هواي پاك امسال كرمان تنها يك روز

۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۸
کد خبر: 82935796
سهم هواي پاك امسال كرمان تنها يك روز

كرمان - ايرنا - كرمان كه همواره آسمان آبي و پرستاره اش زبانزد خاص و عام بود اين روزها تغييرات اقليمي و ايجاد گرد و غبار بر هواي پاك و آسمان آبي اين استان آسيب وارد كرده به طوري كه سهم شهر كرمان طي سالجاري از هواي پاك تنها يك روز بوده است.

تنفس هواي پاك و عاري از آلودگي نخستين حق هر انسان به شمار مي رود كه اين روزها به دليل بي تدبيري هاي گذشته در برداشت از منابع آبي و دخل و تصرف بي حد و اندازه در طبيعت اين مهم نيز به خطر افتاده است.
حالا ديگر اهالي شهر كرمان كه هواي پاك شهرشان را به همه نداشته هايش ترجيح مي دادند منتظر فرصت براي چند روز اقامت در بيرون شهر به دليل آلوده بودن هوا هستند.
اهالي خطه كرمان چشم انتظار تدبيري نيك از سوي دولتمردان البته با همراهي مردم در راستاي بازگرداندن هواي سالم به اين شهر هستند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان كرمان معتقد است، خشكيدن تالاب جازموريان به دليل خشكسالي هاي اخير و وجود رگه هاي معدني در شهرستان هاي سيرجان و شهربابك موجب ايجاد 11 كانون گرد و غبار داخلي در اين استان شده است.
رضا جزيني زاده در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه در بيشتر شهرهاي استان كرمان دستگاه پايش ريزگرد ها و گرد و غبار وجود ندارد گفت: اين دستگاه فقط در شهرهاي فهرج، ريگان، زرند و كرمان موجود است.
وي با اشاره به تصويب سند ملي و گرد و غبار در كشور گفت: ماده هفت اين سند تاكيد كرده است كه ستاد متناظر ملي در استانها تشكيل شود كه اين ستاد در كرمان نيز در آبان ماه سال گذشته با حضور 12 دستگاه تشكيل و پيشنهاداتي مرتبط نيز اخذ شد.
جزيني زاده گفت: استان كرمان در فروردين ماه فقط يك روز پاك داشته اما در ارديبهشت ماه روز پاكي نداشته و در خرداد ماه نيز بيشتر روزهاي آن تاكنون از نظر شاخص هاي كيفي در مرحله ناسالم براي گروه هاي حساس و خيلي ناسالم و خطرناك بوده است.
وي خشك شدن جازموريان را عامل اصلي بروز ريزگردها در استان كرمان عنوان كرد و گفت: بدليل رهانشدن حق آبه زيست محيطي، وجود بيش از 20 هزار چاه مجاز و 10 هزار چاه غيرمجاز در حوزه جازموريان و انجام نشدن تغيير الگوي كشت اين تالاب خشك شده است.
وي با تاكيد بر اهميت احياي مجموعه جازموريان افزود: با توجه به اينكه سند ريزگردها در استان كرمان با حضور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و استاندار كرمان تصويب شد، ستاد احياي تالاب جازموريان هم شبيه درياچه اروميه تشكيل شده است.
جزيني زاده گفت :البته بخشي از آلودگي شهر كرمان بدليل از بين رفتن طاق زارهاي طبيعي براي كنترل شن هاي روان است و امروز اين جنگل هاي طاق با مديريت غيركارآمد در حال از بين رفتن هستند.
به گفته جزيني زاده نخاله هاي ساختماني همچنان اطراف شهر كرمان تخليه مي شود و وجود رگه هاي معدني متروكه و يا در حال بهره برداري به عامل بروز ريزگردها در استان كرمان تبديل شده است.
وي گفت: با توجه به تغيير اقليم و خشكسالي امسال سه برابر سالهاي گذشته كمبود بارش ها را در استان كرمان شاهد بوديم.
مديركل محيط زيست كرمان اضافه كرد: بايد تمام دستگاه هاي متولي از جمله منابع طبيعي و جهاد كشاورزي با تلاشي مضاعف و هم افزايي براي حفظ طاق زارها و افزايش پوشش گياهي ورود كرده و در اين راستا گام بردارند .
وي ادامه داد: همچنين بايد شهرداري كرمان نيز بر اساس قانون مديريت پسماند از تخليه نخاله هاي ساختماني در حاشيه شهر كرمان جلوگيري كند.
جزيني زاده افزود: پرداخت حقوق معدن داران براي بازگردان رگه هاي معدني به حالت طبيعي و اوليه نيز هم اكنون در استان كرمان بطور كامل انجام نمي شود.
مديركل محيط زيست ادامه داد: شرايط موجود موجب شده 33.9 درصد از كانون ريزگردها و گرد و غبار كشور در استان كرمان قرار گيرد و مابقي كانون ريزگردها از جمله بادهاي 120 روزه سيستان نيز منشاء كانون هاي گرد و غبار فرا استاني را در كرمان دارد.
وي افزود يكي از راههاي كاهش بروز پديده ريزگردها تثبيت شنهاي روان، حق آبه، مالچ پاشي و نهالكاري است كه به اين منظور برنامه ريزي شده است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان كرمان گفت: شرح وظايف دستگاههاي اجرايي در كارگروه احياي تالاب جازموريان به منظور مقابله با ريزگردها تعريف شده و اين دستگاه ها بايد برنامه هاي خود را به منظور كاهش ريزگردها با منشاء درون استاني و برون استاني انجام دهند.
جزيني زاده عنوان كرد: براي كاهش ريزگردها و گرد و غبار كميته ريزگردها در استانداري كرمان تشكيل شده و نظرات تمام دستگاهها در اين زمينه بررسي شد.
وي با بيان اينكه هرگونه دستكاري در طبيعت بدون استراتژي توسعه پايدار تهديدي براي محيط زيست است گفت: با توجه به پايش زيست محيطي استان كرمان توسط اين اداره كل و هم افزايي استانداري كرمان با تمام دستگاهها و صاحبان صنايع و معادن، اين استان هم اكنون به نقاط خوبي در بحث محيط زيست رسيده است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان كرمان معتقد است: براي حفاظت از محيط زيست بايد بيش از گذشته به توانمندسازي جوامع با هدف جلب مشاركت هاي مردمي مبتني بر آموزش گام برداريم.
وي مي گويد: اگر مشاركت مردم وجود داشته باشد نيازي به قوه قهريه و پرداخت هزينه هاي هنگفت براي جلوگيري از تخريب و آلودگي محيط زيست نيست.
جزيني زاده گفت : قرار داشتن 4.7 دهم ميليون هكتار معادل 72 درصد از اراضي بياباني استان كرمان تحت تاثير فرسايش بادي به انضمام خشكسالي دهه هاي گذشته و برداشت بي رويه از منابع آبي زير سطحي و زير زميني از جمله عوامل عمده بروز پديده گرد و غبار در اين استان است.
وي با اشاره به قرار گرفتن در هفته محيط زيست عنوان كرد: روز محيط زيست به دليل مقارن شدن با 15 خرداد كمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه هفته محيط زيست از پنجم ژوئن تا 11 مقارن با 15 تا 21 خرداد است گفت: شعار امسال محيط زيست نه گفتن به ظروف و كيسه هاي پلاستيكي است.
وي تاكيد كرد: معتقديم همه روزها بايد با عنوان محيط زيست مورد توجه مردم و مسئولان قرار گيرد زيرا سلامت محيط زيست بر سلامت انسان تاثير دارد.
جزيني زاده با تاكيد بر اينكه بايد آموزش فرهنگ زيست محيطي از مدارس آغاز شود اظهار داشت: بايد مراقب بود فريادهاي طبيعت تبديل به فاجعه نشود.
وي سيل را انتقام طبيعت به دليل تخريب جنگلها و ريزگردها را انتقام طبيعت به دليل برداشت هاي بي رويه از منابع ابي و ساير عوامل بروز خشكسالي از جمله خشك كردن تالاب ها دانست.
شاخص آلايندگي ناشي از ذرات معلق در هوا بين صفر تا 50 هواي پاك، 50 تا 100 هواي سالم، بين 100 تا 150 هواي ناسالم براي گروه هاي حساس، 150 تا 200 هواي ناسالم براي تمام افراد و از 200 به بالا خطرناك است.
شهر كرمان طي ماهاي اخير بيش از پيش با بروز پديده ريزگردها و گرد و غبار مواجه بوده است.
گزارش از: نجمه حسني*
3029/ 5054
۰ نفر