۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۱۰
کد خبر: 82915614
T T
۰ نفر
واكنش تند كشورهای عربی به انتقال سفارت آمریكا به بیت المقدس

تهران-ایرنا- همزمان با انتقال غیرقانونی سفارت آمریكا به بیت المقدس و نسل كشی فلسطینیان به دست نظامیان رژیم صهیونیستی، برخی كشورهای عربی از جمله مصر، قطر، اردن و مغرب ضمن محكوم كردن كشتار مردم فلسطین، مخالفت خود را با انتقال سفارت واشنگتن به قدس، اعلام كردند.

به گزارش دوشنبه 'روسیا الیوم'، وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه ای كشتار فلسطینیان نوار غزه به دست ماشین جنگی صهیونیست ها را به شدت محكوم كرد.
حملات بی وقفه نظامیان صهیونیست به اهالی نوار غزه تاكنون 50 شهید و بیش از دو هزار زخمی برجا گذاشته است. این آمار درحال افزایش است.
در این بیانیه آمده است: مصر مخالف استفاده نظامیان اسرائیلی از زور در تظاهرات مسالمت آمیز فلسطینی هاست كه خواستار تحقق حقوق مشروع و قانونی خود هستند.
وزارت خارجه ضمن هشدار درباره عواقب تشدید تنش ها در فلسطین اشغالی، بر حقوق مسلم مردم فلسطین و در راس آن، ایجاد كشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی تاكید كرد.

** ماشین كشتار اسرائیلی ها علیه فلسطینی ها را متوقف كنید
'لولو الخاطر' سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر نیز به خبرگزاری این كشور (قنا) گفت: ما نسل كشی وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینیان بی دفاع نوار غزه را با شدیدترین لحن، محكوم می كنیم.
وی افزود: فلسطینی ها از جمله زنان و كودكان در اعتراض به اقدام یكجانبه آمریكا در انتقال سفارتش به بیت المقدس كه مخالف همه قطعنامه های سازمان ملل است، تظاهرات كردند، اما اسرائیلی ها آن ها را به خاك و خون كشیدند.
خانم الخاطر گفت: قطر از همه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای می خواهد كه اسرائیل را وادار كنند هرچه سریعتر ماشین كشتار خود را در غزه متوقف كند.
وی همچنین از شورای امنیت و جامه جهانی خواست كه به مسوولیت های خود در این باره عمل كنند.

**انتقال سفارت آمریكا، دفن آرمان فلسطینی هاست
درحالی كه مراسم انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به قدس اشغالی در میان تدابیر شدید امنیتی اجرا شد، 'حمی الهمامی' سخنگوی جبهه مردمی تونس گفت: نظام های مرتجع عربی مردم خود را خسته و آنها را از آرمان فلسطین دور كردند.
وی گفت: ما از كشورهای عربی می خواهیم برای مخالفت با انتقال سفارت واشنگتن به قدس، وارد عمل شوند.
الهمامی افزود: انتقال سفارت به قدس اشغالی به معنی دفن آرمان فلسطین است.
مراسم افتتاح سفارت واشنگتن در قدس اشغالی امروز دوشنبه در بیت المقدس آغاز شد.
مردم فلسطین در اعتراض به این اقدام، تظاهرات گسترده ای در نقاط مختلف به راه انداختند اما نظامیان رژیم اشغالگر مانند همیشه تظاهرات فلسطینی ها را به خاك و خون كشیدند.
ترامپ دسامبر 2017 ( 15 آذرماه 96) در اقدامی مخالف با معاهدات بین المللی، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام و تاكید كرد كه 24 اردیبهشت سفارت كشورش را از تل آویو به قدس منتقل خواهد كرد.
این تصمیم با مخالفت كشورهای اسلامی و بیشتر كشورهای جهان و اتحادیه اروپا روبه رو شده است.

** افتتاح سفارت آمریكا در قدس، برخلاف منشور سازمان ملل است
به گزارش خبرگزاری رسمی اردن (بترا)، 'محمد المومنی' سخنگوی دولت اردن با باطل خواندن اقدام آمریكا در انتقال سفارتش از تل آویو به قدس اشغالی، گفت كه این اقدام واشنگتن یك جانبه و غیرقانونی است.
المومنی افتتاح سفارت آمریكا را نقض آشكار معاهدات و قطعنامه های سازمان ملل دانست.
وی گفت : این اقدام واشنگتن یك جانبه بوده و هیچ وجه قانونی ندارد و اردن و بیشتر كشورهای جهان مخالف آن هستند.
المومنی بار دیگر با تصریح بر اینكه قدس شرقی پایتخت دولت فلسطین است، بر موضع ثابت كشورش در مخالفت با این اقدام آمریكا تاكید كرد.

** مخالفت مغرب با افتتاح سفارت آمریكا در قدس
'محمد ششم' پادشاه مغرب نیز در نامه ای به 'محمود عباس' رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین مخالفت خود را با انتقال سفارت آمریكا به بیت المقدس اعلام كرد.
پادشاه مغرب با بیان اینكه با نگرانی تحولات امروز مربوط به بیت المقدس را دنبال كردیم، افزود كه این اقدام پیامدهای خطرناكی بر روند صلح دارد و ما اجماع جهانی مخالف این اقدام آمریكا را رصد كردیم.
وی گفت: این اجماع جهانی، پیام مهمی در حمایت از حقوق مردم فلسطین،آرمان آنها و در راس آن، قدس شریف بود.
پادشاه مغرب تاكید كرد كه مغرب از هیچ تلاشی برای بسیج جامعه جهانی به منظور حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین دریغ نخواهد كرد.
شبك**خاورم**9329**1392

سرخط اخبار جهان