۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۳۰
کد خبر: 82909495
T T
۰ نفر

ایران ماندن در برجام را به صورت مشروط پذیرفت

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۳۰
کد خبر: 82909495
ایران ماندن در برجام را به صورت مشروط پذیرفت

تهران – ایرنا – حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر خروج این كشور از برجام اعلام كرد كه به وزارت خارجه دستور دادم ظرف چند هفته آینده با كشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاكره شود و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهیم ماند.

رییس جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب پس از سخنان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا مبنی بر خروج از برجام گفت : از این پس برجام توافقی بین ایران و 5 كشور امضا كننده آن خواهد بود.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی تصریح كرد : تصمیم ترامپ آغاز یك جنگ روانی علیه ایران بود و مردم قهرمان ما تحت تاثیر این جنگ روانی قرار نخواهند گرفت.
وی اظهار داشت : از این لحظه برجام توافق 5+1 نخواهد بود بلكه تنها توافق ایران و 5 كشور است.
روسیه ، فرانسه ، چین ، آلمان و انگلیس پنج كشور امضا كننده برنامه جامع اقدام مشترك (برجام ) هستند.
رییس شورای امنیت ملی كشور افزود: ملت ایران طبق اذعان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهد خود وفادار بود؛ دولت ایران به همه تعهداتی كه دربرجام بوده عمل كرده است اما امروز شاهد آن هستیم كه كشوری كه به تعهدات بین المللی احترام نمی گذارد كیست؟ برجام توافق بین ایران و آمریكا نبوده كه آمریكا بخواهد اعلام كند از این توافق خارج می شود. برجام یك توافق چند جانبه و بین المللی بوده است.
رئیس جمهوری گفت : برجام توافقی است كه مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه 2231 قرار گرفته است؛ آمریكا رسما اعلام كرد به تعهدات بین المللی توجهی ندارد؛ قبل از برجام هم آقای ترامپ تعهدات خود را نسبت به تغییرات آب و هوایی پاریس اعلام كرد و از این تعهد مهم و مفید برای محیط زیست جهانی خارج شد؛ توافق های دیگری هم بود مثل توافق های تجاری كه از آن خارج شد؛ بنابر این این امر سابقه دار است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت : مردم ما در این دقایق شاهد بودند كه تنها رژیمی كه از مواضع ترامپ حمایت كرد رژیم نامشروع صهیونیستی بود؛ همان رژیمی كه دانشمندان هسته ای ما را به شهادت رساند؛ همان رژیمی كه روزی نیست كه در تاریخ سیاسی و زندگی اش ظلم و جنایت علیه مردم منطقه و به ویژه ملت بزرگ فلسطین نكرده باشد.
روحانی اضافه كرد: از این لحظه، توافق برجام بین ایران و پنج كشور است و از این لحظه توافق 1+5 ، یك را از دست داده است؛ در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم كه 6 كشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل می كنند.
رئیس جمهوری افزود : من به وزارت خارجه دستور دادم كه ظرف چند هفته آینده، با مذاكرات با كشورهای اروپایی و دو كشور بزرگ روسیه و چین، رایزنی ها ، هماهنگی ها و مذاكرات لازم را انجام دهد؛ اگر در پایان این مهلت و زمان كوتاه، ما به این نتیجه رسیدیم كه با همكاری پنج كشور می توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم، علی رغم میل آمریكا و رژیم صهیونیستی و تلاش های آنها و حرف های بی نزاكت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما می توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم های خود را برداریم.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تاریخ گذشته 40 ساله ما و قبل از آن به خوبی به ما گفته است كه امریكایی ها نسبت به ملت بزرگ ایران و نسبت به ملت های منطقه همواره رفتار خصمانه ای داشتند.
رییس جمهوری اظهار داشت: امشب شاهد یك تجربه مهم تاریخی بودیم برهمان سخنی كه از 40 سال پیش آن را می گفتیم و تكرارمی كردیم و اینكه ایران كشوری است كه به تعهدات خود پایبند است و امریكا كشوری است كه هیچ گاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.

روحانی گفت : اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد بزودی من با مردم صحبت خواهم كرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می رسانم.
وی تاكید كرد: مردم ما باید هیچگونه نگرانی برای آینده كشور نداشته باشند و ما ازهفته ها و ماهها پیش به این نتیجه رسیده بودیم كه ترامپ وفادار به تعهدات بین المللی نیست و از جمله وفادار به برجام نخواهد بود و بر این مبنا تصمیمات لازم را برای مسایل اقتصادی اتخاذ كردیم.
وی اظهار داشت : تصمیمی كه نسبت به مسایل ارزی اتخاذ شد بر این مبنا بود و ما با برجام بدون امریكا روبرو هستیم ومردم شاهد خواهند بود كه رشد اقتصادی وآرامش و ثبات بازار ادامه خواهد یافت و ارز مورد نیاز كشور را در شرایط آینده به خوبی تامین خواهیم كرد و در كالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هیچگونه نگرانی نباید وجود داشته باشد.
رییس جمهوری گفت : ملت ایران از امشب مصمم تر و متحد تر از گذشته است كار ترامپ یك جنگ روانی و فشار اقتصادی بود و ما نخواهیم گذاشت ترامپ در جنگ روانی و یا فشار اقتصادی به ملت ایران موفق شود.
روحانی گفت : تاریخ نشان خواهد داد كه همانگونه ملت در برابر همه توطئه ها پیروز بوده و در این ماجرا هم پیروز خواهد بود و به سازمان انرژی اتمی دستور دادم آمادگی لازم را برای اقدامات بعدی در صورت نیاز داشته باشند تا در صورتی كه مورد نیاز باشد غنی سازی صنعتی خود را بدون محدودیت اغاز كنیم.
وی افزود: ما تا اجرای این تصمیم چند هفته صبر می كنیم و با دوستان و متحدان خود و با اعضایی كه پای برجام امضا كرده اند و وفادار خواهند بود به رایزنی می پردازیم همه چیز وابسته به منافع ملی ما است.
رییس جمهوری گفت : اگر منافع ملت ما در برجام تامین باشد این روند را ادامه خواهیم داد و اگر برجام بخواهد كاغذی باشد بدون اینكه منافع كشور را تضمین كند آنگاه راه بسیار روشنی پیش روی خود داریم.
روحانی افزود : به مردم ایران اطمینان می دهم دولت از ماهها پیش برای تمام شرایط برنامه لازم را آماده كرده و مشكل حادی پیش رو به هیچ عنوان نخواهیم داشت و از این مقطع تاریخی با اتحاد و هماهنگی و استقامت به خوبی عبور خواهیم كرد.
وی ادامه داد : مردم ما مشكلاتی را در زندگی روزمره خود در هفته های اینده و ماه ها و سال های اینده به حول و قوه الهی احساس نخواهند كرد.
رییس جمهوری گفت : من از امشب از یك نظر متاسف هستم كه مردم امریكا كه مردم بزرگی هستند گرفتار زمامدارانی شده اند كه حیثیت انها را زیر پا گذاشته است و از طرفی خوشحالم كه یك موجود مزاحم از برجام خارج شده است و بی تردید راه خود را با موفقیت ادامه می دهیم و بزودی در یك مصاحبه مفصل با مردم صحبت خواهم كرد.
توافق ایران، روسیه، آمریكا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا كه در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است كه به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) شناخته می شود.
بر اساس برجام، طرف های این توافق به خصوص آمریكا پذیرفته اند تا با لغو تحریم ها، گام های عملی برای بهره مندی ایران از منافع اقتصادی و تجارت با جهان بردارند و در مقابل، ایران هم هرگز به سمت دستیابی به سلاح اتمی نرود.
با روی كار آمدن دونالد ترامپ و دولت جدید آمریكا، این تعهد از سوی واشنگتن اجرا نشده و در عمل با ایجاد جنگ روانی، منافع ایران را در این توافق به گروگان گرفته اند در حالی كه ایران بر اساس 11 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود به طور كامل پایبند بوده است.
بر اساس قانون داخلی آمریكا، دولت باید هر 90 روز به كنگره گزارش دهد كه آیا ایران به این توافق پایبند است یا خیر ؛ یا اگر ادامه اسقاط تحریم های نفتی و بانكی(تحریم های ثانویه) ضد امنیت ملی آمریكا است، مستندات آن ارائه شود.
سیام 1053 / 9182
۰ نفر