۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82905644
T T
۰ نفر
جمعیت زنان در زندان بیش از ظرفیت است

تهران-ایرنا-معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در كنار پویش ارمغان برای آزادی زنان با جرائم غیرعمد، در این معاونت تلاش داریم كه فضای زندان از شمار زنان زندانی كم شود چرا كه اكنون تراكم جمعیت آنها در زندان بالاست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، اطهره نژادی روز شنبه در نشست خبری افزود: ما انتظار داریم
در زندانی كه دو برابر ظرفیت، افراد زندانی وجود دارد تلاش شود زندان خلوت تر شود.

** با كمك خیرین 13 زن زندانی جرائم غیر عمد آزاد شدند
نژادی با بیان اینكه در طرح ارمغان ٢ با همكاری همه هنرمندان و افراد نیكوكار ٨٢٠ میلیون تومان جمع آوری شد كه ١٣ نفر از زنان با حرائم غیرعمد آزاد شدند البته این رقم بخشی از میزان را ستاد دیه و بخشی را نیز شاكیان بخشوده اند.

** وضعیت زنان در زندان مناسب نیست و مادران با جرائم غیر عمد همراه كودكشان در زندانند
وی با بیان اینكه پویش ارمغان ٢ در ادامه پویش ١ برای آزادی زنان با جرائم غیرعمد در سال گذشته اجرا شد، افزود: براساس بازدیدهایی كه از زندان كشور داشتیم و وضعیت زنان را مناسب ندیدیم.
نژادی ادامه داد: متاسفانه مادران با جرائم غیرعمد و فرزندان خردسال آنها در زندان به سر می برند، كودكانی كه زندگی را فقط در چهار دیواری زندان به یاد می آورند كه به همین منظور طرح ارمغان را برنامه ریزی كردیم.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه كرد: از ستاد دیه می خواهیم كه این موضوع را مدنظر داشته باشد و اگر امكان دارد بجای اینكه یك نفر با رقم بالای دیه آزاد شود تعداد بیشتری از زنان با جرائم غیرعمد برای خالی شدن زندان ها از زندان آزاد شوند.
وی ادامه داد: در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری سعی می كنیم برنامه ویزی حوزه زنان با موضوع پیشگیرانه باشد اما باید گفت توجه به زنان با جرائم غیرعمد نوع درمانی است.
نژادی ادامه داد: انتظار داریم پویش ارمغان ٢ مداوم باشد و امیدواریم در سال جاری نیز با نام ارمغان ٣ در ماه مبارك رمضان با همكاری همه دوباره شروع شود.

** صدا و سیما برای آزادی زنان زندانی جرائم غیر عمد همكاری ندارد
وی با بیان اینكه حضور مادر و فرزند در زندان اصلا مناسب نیست، اظهار داشت: برای اجرای طرح ارمغان نیاز به همكاری همه مسئولان و سازمان های مردم نهاد و صداو سیما داریم چرا كه در طرح های گذشته متاسفانه صدا و سیما همكاری خوبی نداشت و اگر همكاری ها افزایش نیابد نمی توانیم پیشرفت كار را ببینیم.
وی با بیان اینكه اكنون ٢٥٠ زن با جرائم غیرعمد در زندان های كشور بسر می برند، اضافه كرد: پارسال حدود ٤٠٠ میلیون تومان برای آزادی ٣٢ زن زندانی جمع آوری شد، البته باید گفت كه میزان دیه این افراد بالاست.
وی با بیان اینكه ظرفیت پویش بسیار فوق العاده است، اظهار داشت: استفاده از این پویش می تواند به ما كمك كند و امیدواریم ارمغان ٣ در ماه مبارك رمضان به اجرا گذاشته شود.
وی درباره ایجاد مهدكودك در زندان ها نیز گفت: روی این موضوع اتفاق نظر وجود ندارد و برخی معتقدند كودك باید از فضای بیرون نه فضای زندان زندگی خودش را ادامه دهد و برخی هم معتقدند كه مهدكودك باید در زندان باشد و این همچنان محل بحث است.
نژادی ادامه داد: سوالی مورد بحث این است كه ما آیا می خواهیم كودك با پدر و مادر در زندان یا بیرون از زندان باشد، این مشكل هم باید حل شود.
وی یكی از موضوعات مهم درباره زنان زندانی با حكم باز نیز گفت: تلاش ما این است كه مجازات جایگزین برای بانوان داشته باشیم.

** میانگین سنی زنان زندانی 17 تا 37 سال است
وی درباره میانگین سنی زنان زندانی براساس بازدیدهایی كه بنده داشتم نیز افزود: براساس اطلاعاتی كه وجود دارد میانگین سنی ١٧ تا ٣٧ سال بود البته زنان با سنین بالاتر نیز وجود دارد.
اجتمام * ٧٢٦٨ ** 1418
۰ نفر