۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82899694
T T
۰ نفر

رئيس جمهوري روماني خواستار كناره گيري نخست وزير شد

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82899694
رئيس جمهوري روماني خواستار كناره گيري نخست وزير شد

تهران- ايرنا- تارنماي شبكه الجزيره گزارش داد: در امتداد مناقشات بر سر انتقال سفارت روماني در اسرائيل (رژيم صهيونيستي) به شهر قدس، رئيس جمهوري اين كشور خواستار كناره گيري نخست وزير شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا، شبكه خبري الجزيره تصريح كرد: كلاوس يوهانس رئيس جمهوري روماني مي گويد كه نخست وزير اين كشور در اقدامي خلاف قانون اساسي، بدون مشورت با وي نقشه پنهاني خود را در مورد انتقال سفارت روماني در اسرائيل از تل آويو به قدس، تاييد كرده است.
يوهانس روز جمعه در بيانيه اي گفت كه «خانم دانچيلا نمي تواند از عهده نخست وزيري روماني برآيد و دولت را به نقطه ضعف روماني تبديل كرده است. بنابراين، به طور علني تقاضاي كناره گيري ايشان را از مقامشان دارم.»
در بيانيه يوهانس آمده است كه «براساس قانون اساسي، تمامي تصميمات بايد با مشورت با نخست وزير و رئيس جمهوري گرفته شوند.»
به نوشته اين شبكه خبري، يوهانس روز جمعه پيش از انتشار اين بيانيه، دانچيلا را به دفتر رياست جمهوري فراخوانده بود اما وي در اقدامي بي سابقه، از ديدار با رئيس جمهوري خودداري كرد.
يوهانس روز پنجشنبه گفته بود كه از دانچيلا در مورد سفر خود به اسرائيل (رژيم صهيونيستي) كه بدون اجازه رياست جمهوري انجام شده، انتظار توضيح دارد. «هركسي مجاز است تا با اهداف توريستي سفر كند اما وقتي كسي كه در راس حكومت است سفر مي كند، بايد در اين باره بيشتر دانست.»
الجزيره در ادامه نوشت: يوهانس به جناح راست تعلق دارد در حاليكه دولت روماني به دست جناح سوسيال دمكرات چپي، اداره مي شود.
رهبر جناح سوسيال دمكرات در تاريخ بيستم آوريل (31 فروردين ماه) اعلام كرد كه دولت روماني انتقال سفارت خود به قدس را تاييد كرده است.
از وي همچنين نقل شده است، در زماني كه اسرائيل و آمريكا به پشتيباني نياز دارند، حمايت روماني از اين دو كشور 'هيچگاه فراموش نخواهد شد.'
به گزارش الجزيره، 'دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا قدس را به عنوان پايتخت اسرائيل به رسميت شناخت و اعلام كرد كه سفارت خود را به اين شهر منتقل خواهد كرد.
از آنجايي كه قدس به عنوان پايتخت كشور آتي فلسطين نيز شناخته مي شود، اين تصميم با مناقشه و اعتراضاتي روبه رو شد.'
اروپام**9418**1485
۰ نفر