۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۵۴
کد خبر: 82894211
T T
۰ نفر

تایمز: هشدار ظریف محاسبات ترامپ را پیچیده كرد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۵۴
کد خبر: 82894211
تایمز: هشدار ظریف محاسبات ترامپ را پیچیده كرد

لندن - ایرنا - روزنامه «تایمز» چاپ لندن روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به هشدار اخیر وزیر امور خارجه كشورمان درباره خروج آمریكا از برجام تصریح كرد كه این مساله محاسبات رئیس‌جمهوری آمریكا در مذاكره با كره شمالی را دشوار كرده است.

به گزارش ایرنا، تایمز نوشت: ایران اعلام آمادگی كرده است كه برنامه هسته‌ای خود را در صورت خروج آمریكا از برجام 'با جدیت دنبال كند'. به نظر می‌رسد این اظهارات به‌ گونه‌ای حساب‌ شده مطرح گردیده تا كار رئیس‌جمهوری آمریكا كه خود را برای گفت‌وگو با كیم جونگ اون درباره برنامه هسته‌ای كره شمالی آماده می‌كند دشوار كند.
این نشریه افزود: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است كه تهدید آمریكا برای بازگرداندن تحریم‌هایی كه در سال 2015 لغو شد پیام خطرناكی را ارسال می‌كند كه نمی‌توان به سخنان آمریكا اعتماد كرد. این امر همچنین سبب می‌شود كه كره شمالی دست از توقف برنامه هسته‌ای خود بكشد.
وزیر امور خارجه ایران می گوید ' شما هرگز نباید سراغ توافقی با آمریكا بروید چراكه در نهایت اصلی كه آمریكا به آن اعتقاد دارد این است كه آنچه برای من است، برای من است و آنچه برای توست قابل‌مذاكره است.'
تایمز در ادامه نوشت: دونالد ترامپ اطراف خود را با مشاورانی جنگ‌طلب احاطه كرده كه توافق هسته‌ای ایران را محكوم و رسماً از تغییر حكومت در این كشور سخن می‌گویند. همزمان او باب دیپلماسی هسته‌ای با كره شمالی را باز گذاشته و به همین خاطر روز گذشته (یكشنبه) مجبور شد تا انتقادها مبنی بر دیدار با كیم جونگ اون را بدون كسب امتیاز از این كشور توجیه كند.
این نشریه یادآور شد: توافق هسته‌ای ایران در دوران ریاست جمهوری باراك اوباما پس از بیش از یك دهه مذاكره به نتیجه رسید و تحریم‌ها علیه قدیمی‌ترین دشمن آمریكا را در ازای كاهش برنامه هسته‌ای ایران لغو كرد. با این‌حال دونالد ترامپ تا 12 می (22 اردیبهشت) به هم‌پیمانان اروپایی‌اش فرصت داده تا این توافق را با افزایش محدودیت علیه برنامه تسلیحاتی ایران اصلاح كنند. اگر این اصلاحات اعمال نشود او هشدار داده كه تحریم‌های آمریكا را دوباره اعمال خواهد كرد.
تایمز نوشت: اما ظریف گفته است كه ایران زیر بار محدودیت‌های جدید نخواهد رفت و نسبت به اقدامات شدید هشدار داده است ' اگر آمریكا از توافق هسته‌ای خارج شود، ایران آماده است كه با شدت برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد و اقدامات شدیدی در پاسخ به خروج آمریكا از توافق هسته‌ای در نظر گرفته‌شده است. '
این نشریه انگلیسی اضافه كرد: امانوئل مكرون رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است امروز (دوشنبه) در دیدار با ترامپ، برای تداوم حضور واشنگتن در برجام لابی كند. همچنین «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان روز جمعه هم‌زمان با نشست تاریخی رهبران كره شمالی و جنوبی، با ترامپ در كاخ سفید دیدار خواهد كرد و بر لزوم حفظ برجام تأكید می‌كند. این در حالی است كه مقامات آمریكایی اذعان دارند كه وضعیت ایران و كره شمالی به یكدیگر مرتبط است.
رئیس ‌جمهوری آمریكا تهدید كرده است در صورتی‌كه اتحادیه اروپا اصلاحات مدنظر واشنگتن را در برجام اعمال نكند، ماه «می» (اردیبهشت) از آن خارج خواهد شد؛ این در حالی است كه كشورهای اروپایی مخالف خروج از برجام یا تغییر در بندهای آن هستند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاكنون 10 بار پایبندی ایران به توافق را تائید كرده است و این مساله تلاش‌های آمریكا را برای خروج از این توافق و همسو شدن متحدانش را دشوار كرده است.
اروپام ** هـ ن *شبس*1613*