۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۳۳
کد خبر: 82893146
T T
۰ نفر

تبعات برجام شكنی

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۳۳
کد خبر: 82893146
تبعات برجام شكنی

تهران- ایرنا- در آستانه تمدید تعلیق تحریم های هسته ای، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده و برخی مقامات كاخ سفید در مورد خروج واشنگتن از برجام سخن به میان می آورند؛ سخنانی كه با واكنش ایران و جهان مواجه شده و در این صورت هزینه هایی برای برجام شكنان به همراه خواهد داشت .

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، با تداوم كارشكنی های آمریكا در قبال برجام، چند روز پیش «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه بار دیگر واكنش نشان داد. او كه با هدف شركت در اجلاس صلح پایدار در نیویورك به سر می برد، تا كنون از فرصت های مختلف برای زیر سوال بردن زیاده خواهی های دولت جدید آمریكا استفاده كرده است.
وی پس از ورود به نیویورك در پاسخ به سؤالی مبنی بر این كه اگر آمریكا از برجام خارج شود اولین واكنش ایران چه خواهد بود؟ تصریح كرد: «جمهوری اسلامی ایران به طور حتم براساس منافع خود عمل می‌كند، ایران در برجام و بیرون ازآن انتخاب ‌های گسترده‌ ای برای اقدام دارد و به طور حتم اقدامی كه ایران خواهد كرد و واكنشی كه جامعه بین‌ المللی به حركت آمریكا خواهد داشت، برای آمریكایی‌ ها بسیار ناخوشایند است.»
ترامپ در حالی قرار است بیست ودوم اردیبهشت ماه تصمیم خود را در باره پایبندی تهران به برجام را برای چهارمین بار اعلام كند كه برخی رسانه ها تردید در تداوم اجرای برجام را از سوی آمریكا انعكاس می دهند. دولتی كه در یكسال گذشته از هیچ گونه تلاشی برای بر هم زدن توافق هسته ای ایران و 1+5 فروگذار نكرد، اینك شروط تازه ای را مطرح می كند؛ شروطی كه با واقعیت های موجود بسیار فاصله دارد و از سوی اعضای توافق پذیرفته نیست.
تداخل موضوع فعالیت های موشكی ایران به برجام از جمله خواسته های نادرست ترامپ است؛ موضوعی كه دیپلمات های ایران و قدرت های غربی پس از سال ها مذاكرات سخت و فشرده راهی برای حل آن یافتند.
آنها معتقد بودند در صورتی كه سایر مسائل به مسئله هسته ای گره بخورد نباید انتظار حل وفصل آن را داشت. حال رئیس جمهوری آمریكا با خلط این دو مبحث، سعی در به بن بست كشاندن توافق را دارد . ضمن این كه ترامپ و مشاوران وی قصد دارند با طرح مسائل موشكی ایران، تهران را به عنصر بی ثبات كننده در منطقه معرفی كنند. این در حالی است كه ماجراجویی های آمریكا در غرب آسیا یكی از عمده ترین مسائلی است كه به تنش و بحران های كنونی منجر شده. آمریكا با بحران سازی در این منطقه اقدام به فروش سلاح و عقد قراردادهای هنگفت تسلیحاتی با دولت های عرب منطقه می كند و در اجرای این سیاست طبیعی است كه ایران باید به عنوان تهدید منطقه و جهان معرفی شود.
در ارتباط با متن برجام نیز لازم به یادآوری است كه ترامپ به رغم زیر پا گذاشتن روح و جسم این توافق، حال ادعای تغییر و به اصطلاح خود اصلاح برجام را دارد و از طرفی با برخی بندهای قطعنامه 2231 نیز مخالفت می كند. آمریكا نمی خواهد با این واقعیت كنار بیاید كه رفع محدودیت های زمانی مشخص شده در زمینه فعالیت های هسته ای، موشكی و تسلیحاتی ایران، تهران را توانمندتر كند. محدودیت پنج ساله تسلیحاتی، هشت ساله موشكی و همچنین موانع هسته ای كه پس از یك دهه برداشته خواهد شد، وحشت و نگرانی ترامپ را سبب شده است.
به همین دلایل است كه رئیس جمهوری آمریكا تهدید كرده در صورت عدم رفع این ایرادها و نواقص از برجام خارج خواهد شد. وی در آستانه این تصمیم مهم به تغییراتی در كابینه دست زده تا شاید موانع مقابل خود را یكی پس از دیگری بردارد.
به باور ناظران انتصاب «مایك پمپئو» رئیس سیا به عنوان وزیر امور خارجه و «جان بولتون» در سمت مشاور امنیت ملی آمریكا كه در ضدیت با ایران و مخالفت با برجام شهره اند با هدف بسترسازی برای خروج از برجام صورت گرفته است. از آنجا كه افراد مذكور اثرگذاری قابل توجهی بر شخص ترامپ دارند، پشت پا زدن آمریكا به برجام در آینده ای نزدیك محتمل تر از گذشته است. به ویژه سخن و موضع گیری تازه بولتون مبنی بر این كه «اگر من جای او بودم، همان سه ماه قبل چنین كاری را می‌كردم.» فرضیه فوق را تقویت می كند.
شاید به همین دلیل است كه 500 نفر از نمایندگان پارلمان ‌های سه كشور آلمان، بریتانیا و فرانسه در نامه ای به اعضای كنگره آمریكا، خواستار ممانعت آنها از هر گونه برجام شكنی و خروج این كشور از توافق شدند. آنها بر این نكته واقفند كه لغو برجام حیثیت غرب را در موضوع پایبندی به توافقات معتبر بین المللی خدشه دار می كند ضمن این كه بر پایه اصل برگشت پذیری، تهران تنها چند روز تا رسیدن به وضعیت قبل فاصله خواهد داشت.

پژوهشم**9242**1601**
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.
۰ نفر