۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82892588
T T
۰ نفر

جهانگیری: برای حفظ نظام تا پای جان ایستاده ایم

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82892588
جهانگیری: برای حفظ نظام تا پای جان ایستاده ایم

تهران - ایرنا - معاون اول رییس جمهوری گفت: ما برای حفظ نظام با همه انتقادها تا پای جان ایستاده ایم و اجازه نمی دهیم حریم آن آسیب ببیند، رهبری متعلق به همه است و پای ایشان ایستاده ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز شنبه در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید افزود: مدتی است القائاتی می شود كه جمهوری اسلامی ایران در حال فروپاشی است و برخی در محافل خود كد می آورند كه این چنین است ولی شكل گیری این نظام بر روی دوش ملت ایران بوده است.
وی افزود: ملت ایران پای نظام ایستاده و در بحران های مختلف همواره در صحنه حضور داشته است و هركجا نیاز باشد، مردم آمده اند و موضوع ها و مشكلات را حل كرده اند كه مهم ترین موضوع جنگ تحمیلی بود.
معاون اول رییس جمهوری با یادآوری این كه مردم ایران در جنگ تحمیلی بیش از 200 هزار شهید و صدها هزار جانباز تقدیم كرده اند، گفت: آقایی را كه تا دیروز مسئول اداره كشور و هشت سال رییس جمهوری بوده و اكثر مشكلات امروز ایران نتیجه كار آنها است، ببینند با این كشور چه كرد و منابع كشور را چگونه هزینه كردند.
جهانگیری خطاب به آنها تصریح كرد: این قدر جسور شده اید كه می گویید سیل می آید و زیر پای آنها خالی می شود و اگر گوش ندادند، انقلابی بزرگ تر از سال 57 در حال وقوع است ؛ شما می خواهید انقلاب كنید و سیل راه بیاندازید ونظام را تهدید می كنید!
وی با تاكید بر این كه به خود بیایید و حد خود را بدانید، گفت: این رفتارها باعث می شود خارجی ها هم تبلیغ كنند كه نظام اصلاح پذیر نیست.
معاون اول رییس جمهوری افزود: بحث خود را بكنید و اگر بخواهید برخلاف نظام حركت كنید با سیل مردم روبرو می شوید و مردم تحمل نمی كنند كه فردی كه در راس مسئولیت دستگاه اجرایی كشور بوده مطالبه گر شود.
جهانگیری ابرازامیدواری كرد كه آنها به خود بیایند ودست از كارهای خود علیه نظام بردارند؛ شما پای نظام بایستید كارها انجام می شود و كشور با بهترین وجه پیش خواهد رفت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش هایی كه برای ایجاد نگرانی در مردم نسبت به آینده انجام می شود، اشاره و تصریح كرد: در مقطع حساس كنونی مدیران ارشد كشور باید از امید اجتماعی مردم پاسداری كنند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: برخی تلاش می كنند تا مردم را نسبت به آینده خود نگران كنند و ممكن است در این بین اقداماتی انجام كه از كنترل خارج شود.
جهانگیری تصریح كرد: مدیران باید از خود گذشتگی نشان دهند و برای مدیری كه مسئولیت را قبول كرده است باید با ایثار در جهت تقویت نظام و مردم تلاش كند تا از دغدغه های آنها كاسته شود.
وی با بیان این كه شرایط كشور از نظر من حساس است ، گفت: عده ای در داخل و برخی در خارج از كشور تمركز كرده اند كه بهترین سرمایه كشور یعنی امید اجتماعی و اتحاد عمومی و امید به آینده را آسیب برسانند و بتوانند به اهدافی كه طراحی كرده اند دسترسی پیدا كنند .
معاون اول رییس جمهوری اظهارداشت: از دیدگاه عام هماهنگی بین قوای سه گانه در مواجهه با شرایط موجود از اصول اولیه است و انسجام ،هم افزایی و ارتقای كارآمدی دولت و كسب رضایت مردم نیز در مرحله دوم قرار دارد.
جهانگیری ادامه داد: مدیران ارشد دولت متعهد و وظیفه مشتركی دارند، باید سیاست گذاری های دولت را بطور جدی پیگیری و تلاش كنند اجرایی شود ، آنها باید نمایشی از كارآمدی دولت در صحنه باشند تا هركسی به مجموعه دولت نگاه می كند احساس كارآمدی از دولت داشته باشد.
وی خاطرنشان كرد: مردم كارآمدی را در این می دانند كه دولت قادر است مشكلات آنها را حل كند و این مسئولیت هر یك از افراد است.
معاون اول رییس جمهوری تصریح كرد: اگر بتوانیم رضایت مردم را كسب كنیم، مطمئن هستم در پایان مسئولیت خود در پیشگاه ملت و خداوند سرافراز خواهیم بود .
جهانگیری به مسئله التهابات زیادی كه مدیران با آن روبرو هستند، گفت: مدیران نباید اسیر التهابات شوند و وقتی موفق خواهند بود كه زمانی كه به مسایل كوتاه مدت می پردازند چشم انداز بلند مدت كشور را نیز از نظر دور نكنند .
معاون اول رییس جمهوری به خاطره ای از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره كرد و افزود: مدیر باید زمانی كه مسایل مقطعی را حل می كند تصویر زیبایی از آینده برای كشور ترسیم كند ودر پیش چشم ملت قرار دهد.
جهانگیری با تشریح اولویت هایی كه دولت برای سال 97 ترسیم كرده است، خاطر نشان كرد: پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی یكی از آنها است، باید طرح های بزرگیرا كه در كشور وجود دارد براساس برنامه تنظیمی و بودجه مشخص به پایان برسانیم .
وی تعامل سازنده با جهان را از دیگر اولویت ها برشمرد و گفت امسال به موضوع برجام بطور ویژه باید نگاه شود، چرا كه تصور آمریكا این است كه با خروج از برجام ایران دچار مشكل جدی می شود ولی ما برای همه شرایط فكر كرده ایم وبرنامه داریم و كمترین دغدغه وجود ندارد.
معاون اول رییس جمهوری تاكید كرد: مهم این است كه مدیران پای كار باشند و از خود گذشتگی نشان دهند .
جهانگیری اجرای سیاست های جدید ارزی را از دیگر اولویت ها ذكر كرد و افزود: ما قادریم مدیریت و منابع و مصارف ارزی كشور را در كنار آن شفافیت كامل را هم داشته باشیم .
وی با تاكید بر حمایت از كالای ایرانی افزود: مبارزه با قاچاق كالا از دیگر اولویت های سال جاری دولت است .
معاون اول رییس جمهوری به مشكل آب در كشور هم اشاره كرد و گفت: برای این منظور كارگروهی تشكیل شده است تا مسایل آب را بطور جدی پیگیری كنند و این كارگروه باید تصمیم به موقع بگیرد و معطل تصمیمات نشوند و استانداران در این بخش باید در صحنه عمل حضور جدی داشته باشند.
جهانگیری تصریح كرد: نباید اجازه دهیم موضوع كم آبی توسط دیگران به چالش سیاسی ، اجتماعی و امنیتی تبدیل شود.
وی اصلاح نظام بانكی و استفاده از خطوط اعتباری خارجی را از دیگر اولویت ها برشمرد و یادآور شد: نظام بانكی بارسنگینی برای مسئولیت های توسعه ای كشور در سال جاری دارد و بازار سرمایه باید به آن كمك كند .
معاون اول رییس جمهوری افزود: برای خطوط اعتباری خارجی 50 میلیارد دلار مذاكره و30 میلیارد دلار فاینانس تصویب شده در برخی دستگاه ها متاسفانه این روند كند پیش می رود .
جهانگیری اضافه كرد: سرنوشت طرح های مهمی به این منابع خارجی است و در آینده خواهم گفت كه كدام دستگاه ها اخلال ایجاد كرده وكدام دستگاه ها موضوعات را جدی پیگیری كرده اند .
وی تكمیل طرح های بزرگ را از دیگر اولویت های سال 97 توصیف كرد و گفت: امسال در 40سالگی انقلاب اسلامی باید جشن راه اندازی طرح های بزرگ برگزار كنیم.
معاون اول رییس جمهوری با یادآوری این كه البته اجرای این اولویت ها الزاماتی دارد، گفت: احیاء و تقویت نهاد دولت و جایگاه آن با هدف تداوم حس دولت داری در مردم یكی از این الزامات است.
جهانگیری با بیان این كه اتفاق خطرناكی در سال های گذشته در كشور رخ داد، افزود: تلاش می شود به مردم گفته شود نهاد دولت نداریم و برخی فكر می كنند اگر دولت را پاك كنند به نفع نهاد دیگری است ولی اگر دولت تضعیف شود هیچ جای دیگر قدرت پیدا نمی كند.
وی به سیاست های ارزی اخیر دولت اشاره كرد و ادامه داد: مگر می شود در كشور دولت با افزایش ارز كاری نداشته باشد برخی گفتند، صبر كنید ولی مردم اجناس خود را با ارز مقایسه می كنند بنابراین مگر دولت می تواند نسبت به زندگی مردم بی تفاوت باشد.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان كرد: تصمیمات ارزی گرفته شده با اجماع دولت بود، حال در خارج از كشور تلاش دارند به گونه ای دیگر جلوه دهند وحتی اسم بنده را می آورند كه طرح ارز چهار هزار و 200 تومانی با شكست مواجه می شود .
جهانگیری گفت: این طرح حتما موفق می شود چراكه به زندگی 80 مییلون ایرانی مرتبط است و تجارت كشور را مصون می كند و با این اقدام صادرات در كنترل سیستم خواهد بود.
وی افزود: این طرح نقاط قوت طرح های قبلی را دارا است ونقاط ضعف ندارد وپای این طرح ایستاده ایم و این به حیثیت نظام وابسته است وبه ما قدرت می دهد تا آمریكا هر بازی را شروع كند، بازی آنها را بشكست بكشانیم .
معاون اول رییس جمهوری گفت: مهم این است كه همه پای كار باشیم ومردم از این تصمیم خوشحال هستند و در این اتفاقات آمادگی دولت را دیدند.
جهانگیری رسیدگی به آسیب های اجتماعی را یكی دیگر از الزامات اولویت های اعلام شده ذكر كرد و گفت: اتفاق اخیر در كازرون باید حل شود، مردم این شهرستان چرا باید در خیابان باشند وعده ای هم موج سواری كنند و شعار دهند .
وی ادامه داد: حرف مردم را باید شنید و هرگونه تصمیمی باید تصمیم مردم باشد، اگر لازم باشد من هم در این شهر حضور می یابم.
معاون اول رییس جمهوری افزود: موضوعات زاینده رود، استان های یزد و خوزستان هم باید حل شود و نگذاریم مسایل را به بحران تبدیل كنند و عده ای بر این موج سوار شوند.
جهانگیری با یادآوری زلزله كرمانشاه گفت: دولت در این موضوع هر آنچه در توان داشت هزینه كرد و موضوع مسكن این منطقه باید به سرعت حل شود.
وی ادامه داد: رسانه ها فكر می كنند اگر موضوعی را ناصحیح تبلیغ كنند موجب تضعیف دولت است ، باید اقتدار دولت در همه موضوعات نشان داده شود.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه گفت وگوهای ملی با هدف تقویت وحدت وانسجام جامعه از دیگر الزامات است ، افزود: همه جریان های سیاسی اعم از اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدال گرا باید دور هم جمع شوند، آنها فرزندان نظام ورهبری هستند .
جهانگیری خاطرنشان كرد: نان عده ای در حذف دیگری است، مشكلی در كشور نیست كه با انسجام حل نشود.
وی بر الزام ملی و فرابخشی به مسایل كشور تاكید كرد و اظهار داشت: موضوع آب تنها به یك دستگاه مربوط نمی شود و همه دستگاه ها و مردم باید به كمك بیایند .
معاون اول رییس جمهوری تقویت حس مسئولیت پذیری و فرهنگ كار جمعی را از دیگر الزامات برشمرد و گفت: انتظار این است كه موضوعات اختلافی كه مورد نگرانی مردم نشود وبه مردم منتقل نشود وهركس اینگونه فكر نكند به نظام و مردم آسیب خواهد زد.
جهانگیری توجه به نقش افكار عمومی را از دیگر الزامات توصیف كرد و افزود: بعد از حوادث دی گذشته گفته شد كه باید صدای مردم را شنید باید به این موضوع توجه جدی كرد.
وی توجه به ظرفیت بخش خصوصی را از دیگر الزامات دانست و خاطر نشان كرد: بخش خصوصی محور توسعه كشور خواهد بود.
به گزارش ایرنا، نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، وزیران و مدیران ارشد دولت با محور بررسی مسائل اقتصادی و ارزی كشور و بحران آب در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی برگزار شد.
سیام * 1053** 1336
۰ نفر