۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82881172
T T
۰ نفر
انگلستان و هلند مقاصد بعدی اشیای باستانی ایران هستند

تهران- ایرنا- مدیركل موزه ها و اموال منقول تاریخی كشور می گوید: «بریتیش میوزیوم» انگلستان در اواخر بهار و موزه تاریخی هلند در اوایل پاییز امسال، میزبان نمایشگاهی از اشیای باستانی ایران خواهند بود.

محمدرضا كارگر روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره چگونگی تبادلات موزه ای ایران با كشورهای خارجی در سال 97 اظهار كرد: امسال برنامه ریزی خوبی برای نمایشگاه های ورودی و خروجی داریم.
وی افزود: نمایشگاههایی در هلند و انگلستان داریم كه در آنها اشیایی از آثار دوران پیش از اسلام، اسلامی و معاصر موزه ملی و دیگر موزه ها انتخاب شده و به نمایش گذشته می شود.
كارگر تاكید كرد: البته نمایشگاه «امپراطوری گل های سرخ» مربوط به نقاشی های قاجاری كاخ گلستان در موزه «لورلانس» هم از هفت فروردین در پاریس شروع شده است.
وی تصریح كرد: اگر حداقل هزینه ها مثل پول ترانسپورت (انتقال) و بیمه اشیا تامین می شد ما امكان نمایشگاهی و درخواستهای زیادی از كشورهای مختلف داریم كه می توانستیم همه را به سرانجام برسانیم.
مدیركل موزه ها و اموال منقول تاریخی كشورافزود: استقبال چشمگیر مردم از نمایشگاه لوور، مسئولان را به این واداشت كه بیشتر به این موضوع فكر كنند.
وی ادامه داد: در تمام دنیا هیچ اتفاق فرهنگی از جنس این نمایشگاه را شاهد نیستیم كه بخش خصوصی حامی آن نباشد و این موضوع در كشورهای پیشرفته تبدیل به یك استاندارد فراگیر شده است.
كارگر یادآور شد: حمایتی هم كه وجود دارد این است كه دولت به واسطه حمایت مالی از رویدادهای مهم فرهنگی از آنها مالیات كمتری می گیرد و به این شكل دولت ها تلاش می كنند تا بخش خصوصی را برای مشاركت در امر ملی ترغیب كنند.
وی اضافه كرد: ولی قانون ما این است كه میزان هزینه‌كرد و مشاركت بخش خصوصی در امور فرهنگی به عنوان بخشی از هزینه های جاری آن بخش محاسبه می شود نه به عنوان كسر مالیات؛ كه این اشكال دارد.
به گزارش ایرنا موزهٔ ملی ایران، معروف به «موزه مادر ایران»، سال گذشته در راستای رونق بخشی به مراودات و تبادلات نمایشگاهی بین المللی با موزه های مطرح دنیا، رنامه هایی را طراحی و اجرا كرد كه با استقبال چشمگیر مردم و مسئولان مواجه شد.
بر همین اساس، نمایشگاه های مختلفی از جمله نمایش آثار باستانی از ارمنستان در مهرماه، آثاری از كره جنوبی در آبان ماه و 56 اثر متعلق به موزه لوور فرانسه در اسفند ماه 96 در موزه ملی برپا شد كه 56 اثر موزه لوور از تمدنهای جهان تا 14 مرداد كماكان میهمان این موزه خواهند بود.
فراهنگ**3079**1055
۰ نفر