۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82877261
T T
۰ نفر
نشست آنكارا گامی برای تقویت آینده سیاسی سوریه است

تهران-ایرنا-عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نشست آنكارا كه بعدازظهرامروز - چهارشنبه - با حضور رییسان جمهوری اسلامی ایران، تركیه و روسیه با موضوع بررسی آخرین تحولات سوریه برگزار می شود گامی برای حفظ یكپارچگی و تقویت آینده سیاسی سوریه است.

ابوالفضل حسن بیگی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا نشست سه جانبه ایران، روسیه و تركیه در مورد تحولات سوریه را مثبت ارزیابی كرد و افزود: امروز شاهد هماهنگی بسیار قوی و قانونی بین جمهوری اسلامی ایران ،سوریه، تركیه و روسیه هستیم كه این هماهنگی در راستای مقابله با داعش و تروریست در منطقه ایجاد شده است.
وی افزود: همه این كشورها منافع مشتركی در مبارزه با تروریسم دارند و در این سال ها تلاش كردند مانع گسترش تروریست ها در منطقه شوند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: بعد از جنگ جهانی دوم یكی از برجسته ترین قوانینی كه در منشور سازمان ملل مورد تصویب قرار گرفت، این بود كه هیچ كشوری بدون اجازه حاكمیت یك كشور مجاز نیست در آن كشور حضور داشته باشد.
حسن بیگی ادامه داد: در سه دهه گذشته شاهدیم آمریكایی ها به هر بهانه ای تلاش می كنند در كشورهای مختلف حضور یابند و شركت در این كشورها را مشروع جلوه دهند، اولین قدم آنان تجاوز به افغانستان بود و از این مسیر تلاش كردند حضورشان را در خاورمیانه پررنگ تر كنند.
وی تصریح كرد: آنان برای حضور در خاورمیانه با كمك عربستان سعودی و حمایت های برخی كشورهای عربی گروه هایی را تحت عنوان داعش، القاعده، طالبان، جبهه النصره تشكیل دادند ولی این گروه ها مورد قبول مردم كشورها قرار نگرفتند و آنان با این گروه ها مخالفت كردند.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از مظلومان در مقابل تروریست ها حمایت كرده و به حمایت خود ادامه می دهد، امروز شاهدیم كه در خاورمیانه همه كشورها حول یك كلمه یعنی مقاومت جمع شده اند، آمریكا منزوی شده و از خاورمیانه اخراج شده است.
حسن بیگی تصریح كرد: شكست داعش در خاورمیانه و غرب آسیا موجب شد آمریكایی ها بخشی از این عناصر را به جنوب شرق آسیا و شمال افغانستان و بسیاری را به عمان انتقال دهند، این عامل باعث شده همگان به این نتیجه برسند كه آمریكا تولید كننده تروریست در دنیا است.
وی افزود: آمریكا تلاش كرده در سوریه پایگاه هایی را ایجاد كند كه این موضوع با مخالفت دولت و حاكمیت آن كشور روبرو شده است، این مخالفت به معنای مشروعیت نداشتن اقدام آمریكا و غیرقانونی بودن آن است.
نماینده مردم دامغان در مجلس ادامه داد: آمریكا باید پایگاه های نظامی خود را از سوریه جمع كند اگر این اقدام را انجام ندهد باید به عنوان متجاوز در دادگاه های بین المللی محاكمه شود.
وی نشست سه جانبه ایران، روسیه و تركیه در مورد مسائل سوریه را گامی در راستای حل مشكلات سوریه عنوان كرد و گفت: ایران به عنوان كشوری كه همواره با تروریسم مبارزه كرده نقش مهمی در این نشست دارد.
به گزارش ایرنا، نشست سه جانبه ایران، روسیه و تركیه درخصوص آخرین تحولات سوریه بعدازظهر امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در آنكارا برگزار می شود.
سیام**9121**1336