۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۱۰
کد خبر: 82862552
T T
۰ نفر
كشورها برای اقتصاد منهای برجام آماده باشند

تهران- ایرنا- سخنگوی كمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس به نقل از معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اگر اروپایی ها نتوانند آمریكا را در برجام حفظ كنند، ایران هم از این توافق خارج می شود پس كشورها باید همیشه آمادگی اقتصاد منهای برجام را داشته باشند.

سیدحسین نقوی حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تشریح جلسه فوق العاده این كمیسیون كه با حضور سید عباس عراقچی برگزار شد، افزود: معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این جلسه اظهار داشت كه «چالش اصلی در حال حاضر برجام و تعامل غربی ها با موضوع برجام است.
وی افزود: به گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه ما چند سناریو داریم ،یكی این كه آمریكا از برجام خارج می شود كه احتمال بیشتری هم دارد، ما دو راه داریم، ادامه برجام بدون آمریكا یا خروج ایران از برجام و پایان بخشیدن به برجام».
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: عراقچی تاكید كرد كه «اگر آمریكا خارج شود، ایران هم خارج می شود، به اروپایی ها هم گفتیم اگر نتوانند آمریكا در برجام حفظ كنند، این كشور هم از برجام خارج خواهد شد پس كشورها باید همیشه آمادگی اقتصادی منهای برجام را داشته باشند.»
نقوی حسینی در تشریح محورهای این جلسه گفت: جلسه امروز با توجه به اهمیت مناسبات جمهوری اسلامی ایران با كشورهای غربی به ویژه پس از برجام و مسائل فیمابین و اتفاقی كه در لندن رخ داد به عنوان جلسه ویژه تشكیل شد. در این جلسه كه با حضور معاونان سیاسی و اقتصادی وزارت امور خارجه (عراقچی و انصاری) حضور داشتند.
وی افزود: علاء الدین بروجردی رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابتدا اشاره ای به كلیات موضوع و ضرورت و اهمیت روابط جمهوری اسلامی كرد و گفت كه «نگاه به شرق باید جایگاه خودش را در سیاست خارجی به نحو احسن پیدا كند.»
نقوی حسینی بیان كرد: عراقچی گفت كه امروزه دنیا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یك بازیگر و كشور موثر در منطقه و عرصه بین المللی می شناسد و مورد اعتراف همه كشورها است؛ درحوزه بین الملل یكی از موضوعات ما برجام است. رفت و آمدهای بین اروپاییان و آمریكایی ها وجود داشته و دارد و به ویژه تلاش سه كشور اروپایی حاضر در برجام این است كه ترامپ و آمریكا در برجام بماند و برجام حفظ شود ولی هنوز نتیجه بخش نبوده است چرا كه برجام می گوید یا باید برجام اصلاح شود و یا باید همكاری قطع شود.
نماینده مردم ورامین در مجلس یادآور شد: معاون سیاسی وزیر امور خارجه توضیح داد كه «از نظر ترامپ برجام باید موضوع موشكی ایران را هم شامل شود. آنها در دوران مذاكرات هم تلاش كردند موشكی را وارد كنند ولی برای ما خط قرمز بود و اجازه ندادیم.»
نقوی حسینی ادامه داد: عراقچی افزود كه «ایراد دوم ترامپ این است كه چرا به اماكن نظامی ایران دسترسی نداریم و سومین مطالبه ترامپ این است كه زمان های تعیین شده در برجام خیلی كوتاه است؛هشت سال و 10سال و غیره زمانی نیست ، چرا كه ایران پس از این تاریخ ها حتی می تواند سلاح به كشورهای دیگر بدهد.»
وی خاطرنشان كرد: معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت كه «برداشت آمریكایی ها این است كه ایران پس از برجام بسیار قوی تر و قدرتمند تر شده و حضورش در منطقه موثرتر و مقتدرتر شده و آمریكایی ها و غربی ها نمی توانند طبق برجام با ایران مقابله اساسی كنند».

**آمریكایی ها در خروج از برجام جدی هستند
نماینده مردم ورامین در مجلس دهم گفت:عراقچی همچنین به این نكته اشاره كرد كه «اگر برجام هم حفظ شود، آمریكایی ها به دنبال محدودسازی ایران هستند و تلاش می كنند با ایران مقابله كنند» و ادامه داد «اگر با اروپایی ها هم بدون آمریكا برجام را ادامه دهیم كار سخت خواهد بود، چرا كه آمریكا فشارهای بیشتری می آورد. اروپایی ها دارند تلاش می كنند آمریكا را با این پیشنهاد حفظ كنند كه در آینده یعنی پس از هشت سال با ایران توافق جدیدی كنیم،ولی ایران این اقدام را خلاف برجام می داند. در جمع بندی باید بگویم آمریكایی ها در خروج از برجام جدی هستند و تغییر وزیر خارجه هم در این راستا صورت گرفته است و لااقل یكی از دلایلش این است.
نقوی حسینی اظهار داشت: معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد كه « نكته دوم این كه؛ اروپا تلاش می كند آمریكایی ها را حفظ كند كه در برجام بماند، ولی این كه انگلیس، فرانسه و آلمان چقدر موفق شوند، در آینده معلوم می شود و همچنین اروپا روی لبه تیغ تیز حركت می كند چون اگر به سمت ترامپ حركت كند ایران را از دست می دهد.»
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: عراقچی اشاره كرد كه «ما منافع فراوانی از برجام بردیم اما منافع كامل نبردیم در حالی كه ایران همه تعهداتش را انجام داده و متعهد به تعهدات است، انتظار دارد انتفاع كامل از مزایای آن ببرد.»
وی خاطرنشان كرد: علاء الدین بروجردی نیز در ادامه این جلسه گفت كه ما در حوزه سیاست خارجی نباید به هیچ وجه فرصت سوزی كنیم، اقدام به موقع، تاثیرگذار است. باید بخش اصلی فعالیت های خود را بر همسایگان خود متمركز كنیم.
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در ادامه جلسه فوق العاده امروز غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت كه «تجربه تاریخی نشان می دهد كه ما باید بخش اصلی فعالیت های خود را بر همسایگان خود متمركز كنیم. كشوری كه 10 همسایه دارد، باید بر روی همسایگان سرمایه گذاری خیلی بیشتری داشته باشد.
نقوی حسینی ادامه داد: انصاری اضافه كرد كه «محرومیت ها و محدودیت های اقتصادی در داخل و خارج باید در برنامه رفع موانع قرار گیرد. شرایط نامتعادل برجام، كشورها را در شرایط تردید در روابط اقتصادی با ایران قرار می هد.
وی خاطرنشان كرد: معاون اقتصادی وزارت امورخارجه یادآور شد كه «همه كشورها اعم از غرب و شرق و همسایگان با ایران روابط دارند و علاقه مند به همكاری با ایران هستند ولی نگاه آنها فعلا حداقلی است چون به ادامه آن تردید دارند.»
نقوی حسینی افزود: انصاری توضیح داد كه «یكی از مشكلات اصلی ما هم با بانك ها است، بانك های بزرگ همه در سنگر هستند چون از طرف آمریكایی ها ضربه های سنگین خورده اند. ما معتقدیم اولویت اول ما باید همسایگان باشند و در مرحله بعدی كشورهای قابل دسترس پس از همسایگان قرار دارد.»
وی همچنین بیان كرد كه انصاری در این جلسه گفت كه «با اروپایی ها، یك تمایل دو طرفه برای همكاری متعادل وجود دارد. برخی این كشورها خطوط اعتباری خوبی برای ایران باز كرده اند و برخی بانك های اروپایی هم در اروپای غربی و هم در اروپای شرقی درحال همكاری هستند. اگر چه اروپایی ها در حداقلی روابط با ما كار می كنند ولی همفكری مثبت و ادامه دارد و فرصت های خوبی هم وجود دارد.»
نقوی حسینی افزود: انصاری تصریح كرد كه «بی اعتمادی به تصمیمات ترامپ هم یكی از دلایل برخوردهای حداقلی آنهاست».

** كره شمالی با اتكا به قدرت موشكی وارد مذاكره با آمریكا شد
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری این كه در ادامه جلسه اعضای این كمیسیون دیدگاه های خود را مطرح كردند، افزود: جواد كریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بحث مفصلی را در ارتباط با برجام و رابطه آمریكا و اروپا با موضوع ارائه كرد و گفت كه «اروپایی ها در تحریم ها علیه ایران در هر شرایطی كه برجام باشد یا نباشد، با آمریكا همراه هستند.»
نقوی حسینی افزود: كریمی قدوسی ادامه داد كه «فرانسه در موضوع موشكی اگر از آمریكایی ها تندتر نباشد كمتر نیست و سایر كشورهای اروپایی هم به ایران فشار می آورند كه مشكل خود را با فرانسه حل كند.»
نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: در ادامه جلسه ابوالفضل حسن بیگی دیگر عضو این كمیسیون در مورد استفاده از فرصت های موجود نكاتی را توضیح داد و نجفی نیز سنایورهای ممكن برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در سیاست خارجی را تدوین كرد.
وی خاطرنشان كرد: هادی شوشتری نماینده شیروان هم در این جلسه گفت كه «محوریت همسایگان در روابط نكته قابل توجهی است، ولی سیستم خرد منطقه ای منفصل از سیستم كلان در عرصه بین الملل نیست.»
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مجلس گفت:در این جلسه چنارانی نیز تاكید كرد كه «نیازمند تلاش زیادی هستیم تا موانع را از سر راه سیاست خارجی برداریم.»
نماینده مردم در مجلس دهم گفت: مصطفی كواكبیان از دیگر اعضای كمیسیون امنیت ملی اظهار داشت كه «اختلافات در عرصه بین المللی و منطقه ای به معنای قطع رابطه نیست.»
نقوی حسینی اضافه كرد: محمدجواد برومندی نماینده مرودشت هم این سوال را مطرح كرد كه «نقش رابطه آمریكا با كره شمالی بر روابط ایران با غرب چیست ؟»
وی بیان كرد:عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پایان جلسه توضیح داد كه «ما در چهارچوب سیاست گذاری نظام حركت می كنیم و در شرایط حساس، وضعیت را كارشناسانه و دقیق به مقامات عالی كشور منعكس می كنیم.
وی افزود: عراقچی در ادامه گفت كه «در ارتباط با اروپایی ها گفت وگو می كنیم؛ می گوییم و می شنویم و بعد به عنوان دیده بان نظام منعكس می كنیم.»
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: به گفته عراقچی «كره شمالی با اتكا به قدرت موشكی خود وارد مذاكرات با آمریكا شد».
سیام**3070**9314**1058**1336